Det är just de som är problemet. Du kan dra in en AOSP-rom på en telefon som inte var byggd för de men de funkar inte riktigt så enkelt. Det finns saker som inte kommer funka, hur mycket CM10 gänget än pumpar på. Exempelvis Hardware composer och mhl, fm radio, osv.. Det går inte skapa alla dessa funktioner utan drivrutiner och drivrutinerna är propertiära och ingen lär ge CM10 gänget eller någon annan AOSP-utvecklare dessa filer heller. Visst ibland kan man försöka ändå, typ gå på chiptillverkare och försöka hitta opensource drivers som funkar. Vanligtvis funkar basic funktioner men de mer avancerade är ofta odokumenterat och buggar frist. Ibland tar man binära filer och försöker med, dessa är dock helt dokumenterade och funkar ibland så där och ibland kasst.
Jag älskar AOSP men precis som Ascii skriver, köp en Nexus enhet om du vill köra felfritt, laggfritt AOSP. Note 2 kör man nog bäst med en Samsung rom i grunden. Btw jag tror inte ens 4G lär funka med AOSP.. och gör den det så lär de va med stödhjul och krycka. Samsung pissar på opensource folket. Tyvärr!
Det finns ett bra inlägg av en av killarna ifrån CM10 på Google+ där dom beskriver allt strul och skit dom får rida igenom för att få grundfunktionerna att funka. Inte ens då funkar allt perfekt. För ingen vill hjälpa dom.
Tyvärr hittar jag inte länken här. Men de är i princip bara gå in på Google+ och läsa CyanogenMod teamets inlägg så ser man rätt snabbt varför de är som de är. Dom har ett sjukt otacksamt jobb. Dom har problem som inte går lösa. Måste vara sjukt omotiverande att jobba hårt och ändå se problem som inte går lösa. Imponerande att dom ändå kämpar på.
Click to expand...