Shit så rädd jag blev idag.
Satt hemma hos mina svärföräldrar och käkade lunch. Min sambos brors barn var där. Alla är lite religiösa. Inget hardcore men typ trevlig-gemenskap-i-ett-litet-samhälle-religiösa. Däremot så har de ungarna som är där en lite mer religiös farsa och mamma. Mamman är pastor eller hur det heter och så vidare.
En unge satt där, han är väl 4-5, och sa "Solen är jätte mycket större än jordklotet".
Det stämmer ju bra.
"Solen är jättevarm också!"
Nu blev man nästan lite stolt!
"Den är så varm så även om den är jääääääättelångt ifrån oss så blir vi varma!".
Imponerande unge!
"Jesus har skapat hela solen så han kanske gillar värme..."
Oh no...
"Om inte Jesus hade skapat alla oss och hela världen hade vi inte funnits!"
Döda mig.
Det blev dessutom lite tryckt stämning eftersom mina svärföräldrar mycket väl är medvetna om att jag är 0% troende och istället är jävligt insatt i hur världen faktiskt kom till.
Vet inte varför jag delar med mig av detta men jag kände att fan är vi kvar i 1800-talet? Varför lär vi ungarna om att någon gud har skapat allt? Varför är det så svårt att bara lära ungarna rätt ifrån början!? Det var SÅ SVÅRT att hålla käften där och inte bara "Men snälla Josef (ungens namn) gud finns inte. Jorden skapades genom en jättestor smäll! Sen efter många många år skapades jordklotet. Sen kom det först små små vattendjur, efter det fiskar, sen började fiskarna krypa upp på land och vipps så hade vi dinosaurier! Sen efter många år till så kom vi till!".
Jag skall fan lära mina ungar om evolutionen ifrån år 3

Click to expand...