Sandlådan 7.0/Gifflar – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hänglås, 30 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Min definition av en blatte är en person från balkanhalvön (med Turkiet, Rumänien och Slovenien inräknat).

2. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Född där? Hur många generationer i Sverige gränsen för icke blatte?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

3. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

En som är född i Sverige (och har invandrarbakgrund från balkanhalvön) är fortfarande blatte enligt mig.

4. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Vad sägs om folk med annan etnisk bakgrund än svensk? Hur många generationer du anser krävs för att vara svensk avgör du själv.

5. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Man är väl officiellt svensk så fort man är född i Sverige?

6. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Det går jag med på!

7. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Men man kan fortfarande vara blatte. ;)

8. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Fortsätter att instämma. Bakgrunden står kvar. :)

9. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Ja officiellt är man det. Men "...uppfattas som..." kvarstår ju.

Anledningen till min reaktion är följande:
    Jag är född i Sverige men min mamma är från mellanöstern. Min pappa är svensk. Jag uppfattas som blatte av många. Men efter att ha umgåtts med flertalet av dessa människor ett tag då är man "ok:ad" Då uppfattas man mindre som blatte helt plötsligt. Men bara av vissa. Sen har vi ju självklart dem som inte ens jämför och tänker i dessa banor.

Känns mer som att man uttrycker: vi och dem andra.

Diffust och otydlig.

10. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Jag kan köpa cigaretter i princip varje affär där jag bor, bara att bete sig vuxet och säga att man glömt legitimation.

11. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Om du nu menar på att jag skulle respektera en helsvensk mer än en med skiljaktig bakgrund så vill jag ju redan nu stoppa dig för det är ju ren bullshit.

Jag tror mycket på "bemöt folk som du själv vill bli bemött". Svensk eller inte.

12. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Det säger jag inte. Det hittade du ju på själv.

13. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    "Vi och de andra"? Det tolkade jag som att du präglar rasskillnader och ptja, rasism. Tycker personligen det är löjligt att man reagerar för ordet blatte, men det är ju bara jag. Ska försöka tygla mig nästa gång någon ropar vitlök.

Härmed avslutar jag konversationen, valde du att ta åt dig finns det omsider ingenting jag kan göra. :)

14. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Du tycker att det är löjligt att man reagerar för ordet blatte. Det är det många som gör. Och många som du använder ordet hejvilt med en medvetenhet att det kan kränka. Jag som många tolkar DET som att sådana som du är provocerande eftersom det är relativt känt att ordet är kränkande. Du som många visar också en stor nonchalans eftersom Du fortsätter använda ordet trots att du vet att jag har ursprung mellanöstern för att Du tycker att det är ok. Av den anledningen uppstår det en ökning av irritation. Ordet har dålig klang. Många känner sig kränkta av ordet.
    Därav ett problem.

Rätt kul att du använder ordet rasskillnader när det ordet, efter en hel del genetiska studier av mänskliga gener, tappat sin mening.

Last edited: 30 maj 2013
  15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nu gör jag, kanske (men antagligen sannolikhets och mängdmässigt korrekt) dumt antagande, när du gör publika tal för hela världen så talar du för fler som inte är med i din umgängeskrets. Därför är det smartast att anta att publiken är okända som inte förstår hur du/dina polers snackar.

Givetvis, det är en försköning av allt. Men poängen kommer fram lättare, forum är publikt etc. Nu blev det en diskussion som förklarade allt så det är väl bra samtidigt jävla tråkigt att sådant ibland behövs för att förtydliga allt.

Känner bara att jag dravlar, varit igång hel dagen och trött som ett djur. Om något låter ologiskt, citera eller skicka pm och klaga :P

16. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Man kan inte, publikt - som Zooklubba beskrev det här ovan, slänga sig med termer som i ALLMÄNHET (kan) uppfattas som stötande. Oavsett om man i sin egen slutna umgängeskrets gör det.

Använder man ändå ord som exempelvis blatte, eller neger för den delen, finns det risk för att man uppfattas som arrogant, stötande, överlägsen och i förlängningen rasistisk. Givetvis kan man säga det på olika sätt, och i vissa fall är det väldigt uppenbart att det någon form av skämt eller ironi, men så var inte fallet med "blattemarket" här. Och det ska sägas att man ändå inte kan gå runt och skämta hur som helst, åtminstone inte om man har ett ickenordiskt utseende. Komiker som Soran Ismail och Özz Nujen har en oskriven rätt att använda det ordet för att beskriva sig själv och varandra, på samma sätt som svarta (amerikaner, ofta i rapkulturen) har rätt att kalla varandra nigger.

MEN, allt handlar i grund och botten om sunt förnuft. Om det finns en risk att folk, i offentliga rum, uppfattar det du tänker säga som stötande - säg inte det då :)

17. Terrawatt

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    @Djjokke och @Zooklubba. Tack för era genomtänkta inlägg.
    Skönt att se att det finns individer med sunt förnuft.

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Något som folk verkar ha otroligt svårt att ta in är att ord, som "blatte", "neger" eller "apelsin" är ord som alla andra. De har betydelser som byggs runt hur de används, av vilka de används och i vilka situationer de används.

Ord nollställs inte med varje person som använder dem. Orden har laddning och det är ganska naivt att säga "MEN JAG MENAR INGET NÄR JAG SÄGER NEGER!". Egentligen förstår nog människan i fråga att ordet är laddat och inte särskilt anpassat för dagens samhälle.

Det är samma historia med "blatte". Inte någonsin har jag hört någon säga ordet "blatte" till någon den inte känner utan att mena något illa. Det är ett laddat ord som aktivt trycker ner fler folkslag ifrån oräkneliga länder, områden och byar.

Det är inte smart att använda ordet. Man gör sig bara dum av det. I mina ögon är det ett outbildat skällsord som i nio fall av 10 används av folk som vill trycka ner den de pratar om på ett eller annat sätt och på en eller annan nivå.

Och jämför inte ordet med vitlök. Det gjorde man på 90-talet. Fast man skämtade iofs redan då eftersom en normalbegåvad person förstår att "vitlök" inte har samma betydelse som "neger" eller "blatte". Ordet "svenne" är likt vitlök inget laddat ord. Det är ingenting som historiskt förtryckt folk i något sammanhang.

Smarta personer bör inte sänka sig till nivån där man säger "Ja men ifall jag inte får säga blatte får blattarna inte säga vitlök!!!!11". Alltså, ärligt talat, tänk lite.

19. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Officiellt är man väl svensk då man har svensk medborgarskap?

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja det är också något som är bra att dra upp.

Att vara iranier, svensk, pakistanier, indier, amerikan eller fransos bygger inte på lagar och regler. Det bygger på vad man själv tycker att man är. Det handlar om hur mycket man bryr sig om sitt förflutna, vad för föräldrar man har och så vidare. Ett barn som är adopterat ifrån asien, men som aldrig talat deras språk eller kännt av deras traditioner, är i mina ögon toksvensk oberoende av vad hen är född. Där handlar det om att man inte skall döma en person på utseendet.

Jag är svensk. Om jag flyttar till Spanien förblir jag svensk. Ifall jag får ett barn i Spanien och han vill se sig som spansk bryr jag mig inte om det. Han får givetvis gärna se sig som svensk. Jag skulle inte se mig som spanjor, amerikan, pakistanier eller australiensare samma dag jag blev medborgare där. Då är jag en svensk man som är somalisk medborgare. Eller dubbelt medborgarskap som en kompis ifrån england till mig har. Han ser sig som engelskman först och främst. Han kom hit när han var 14 och är nu 29.

Medborgare däremot är något som bör regleras på diverse olika sätt.

Det är förvirrande eftersom folk vääääldigt ofta blandar ihop "svensk" och "svensk medborgare" även om de egentligen förstår skillnaden.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.