Sandlådan 8.0/Hallongrotta – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av DreamHawk, 9 sept 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Life's a bitch and then you die. Dumt att sockervadda allt när allt inte är rosa moln och glädje. Tråkigt när det sker så snabba vändningar men det blir bättre med tiden. Upp till dig hur du vill bearbeta det, men är det typ MS/Parkinson där det bara är att vänta ut tills du blir dålig eller t.ex HIV där man kan leva ett ganska gott liv med medicinering. Ber självklart om ursäkt för om jag gått för långt.

Du har alltid öppenvården och psykofarmaka.

Med lite humor, reklamen jag ser överst när jag skriver det här inlägget är AnastasiaDate.co.uk, 22k snygga ryska kvinnor, premium service, inga avgifter! Kör på ;).

Men det här med anlag för diverse tråkiga sjukdomar, är det något man vill veta? Hur skulle du vilja ha det? (Nu är det riktat till alla, inte bara tazzy). Finns ju DNA-test som tycks kunna säga att du har x högre risk/chans att få y. (Nu kan ju x högre risk ändå betyda i princip 0 risk). Vet inte om jag skulle vilja sitta med ett sådant brev. Men lite statistiknörd och nyfiken blir man ju.

2. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Vet inte, men terapi för att ens far lämnar familjen när man är 3? Är detta standard?

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

3. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Som med mycket annat här i livet är ju det individuellt. Man gör ju själv en bedömning om huruvida man känner att man behöver det eller inte.
    Sen är ju vissa mer öppna för terapi när andra är skeptiska och "klarar sig själva" etc.

Jag personligen är ganska öppen för terapi i teorin (har själv aldrig gått i terapi så kan inte uttala mig om hur det är i praktiken), jag tror att saker som händer när man är barn kan fucka upp en rejält senare i livet. Som sagt är det individuellt.

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Tyvärr är det så allt, att det som händer i dom yngre åren följer med en resten av livet. Det går aldrig att komma ifrån det, men man får göra det bästa av situationen. :)

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Först, fan ledsen TazZyTazZy; det suger kuk. Varför sockervadda som sagt. Om man skall se NÅGOT gott i det så kommer säkerligen dina dagar vara annorlunda framåt. Ta vara på dem. Alla borde tänka precis så men tills man står inför skiten du nu gör eller tills man fyller 65 och får guldklockan gör man det sällan och åren verkar bara försvinna i någon grå massa. Säg till om du behöver nåt.

Sen Zoo håller jag med. Har tänkt på det där som fan. Varför vill man ha ett papper som säger "Ja är det något du kommer dö av så är det med största sannolikhet AIDS, slemhosta eller pesten."? Allvarligt talat. Så länge man inte på något vis längre går i 0% risk av att dö, om så man bara går till Willys, kanske det skulle vart bra att ha ett papper så man kunde motverka något men att resten av sitt liv gå och vara EXTRA skraj för cancer (samtidigt som du lider större risk att dö i trafiken) kan inte vara ett kul liv :P

6. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Som du skriver. Det är ju olika från person till person. Men det är klart att det som händer när man är barn/ungdom följer en i resten av livet och sätter avtryck.

Men det är ju också mycket upp till en själv om man bestämmer sig för att det ska få påverka en. Man kan aldrig glömma bort eller förneka saker som hänt. Men man kan lära sig leva med dom och inte låta dom styra ens tankar så att säga.

Utan att gå in på vad så kan jag säga att jag varit med om och lever med väldigt mycket skit. Från tidig ålder fram till dagens datum. Vill inte göra det till någon pissing match, men mer än Pappa lämnar vid 3 och obotlig sjukdom.

Men som sagt, handlar inte om vad för saker och hur allvarliga. Det är upp till enskild person att hantera det. Något som inte känns så farligt för en person, kan samtidigt vara väldigt jobbigt för en annan. Det är inget fel med det. Alla är fungerar vi olika och tar saker på olika sätt. Det är också något konstigt i detta landet har jag upplevt. Man ska alltid vara så macho, ruska av sig det och fortsätta som vanligt. Helst inte prata om det och speciellt inte vill ingen annan vara i närheten av någon som går igenom något jobbigt eller har fått en allvarlig sjukdom.

Jag förstår dom personer som inte orkar och inte ser någon ljusning. Dom som börjar missbruka alkohol, droger och liknande för dämpa ångest, depression osv.

Jag har även jobbat inom psykisk ohälsa och med personer med olika diagnoser. Kan ju säga att psykofarma inte alltid är någon lösning. Tvärtom. Många blir beroende av det och utvecklar drogbereonde pga det. Om ni bara visste hur många som får utskrivet ren narkotika av läkare istället för att ta till andra behandlingar. Personer som redan mår dåligt och mår ännu sämre när dom blir beroende av olika preparat som läkare mer eller mindre gett dom detta beroende.

Sen bara för beroendet upptäcks, ja då slutar läkare oftast skriva ut "läkemedlet" utan att vare sig hjälpa till med att sluta eller uppföljning. Detta leder ofta till att personen letar andra droger "på gatan" så att säga.

Dessutom leder alla dessa tabletter som läkarna skriver ut till annan ohälsa. Sämre munhygien, problem med magen osv osv osv.

Vi har en väldigt väldigt konstig drogpolitik i detta landet och dom största bovarna är inte cannabis eller tyngre narkotika. Det är garanterat tablettmissbruk som skapats av att läkarna helt oförsiktigt skriver ut narkotika klassad medicin.

Jag har längre funderat på att starta en tråd här om Sveriges drogpolitik och vad jag upplevt. Man kanske skulle ta och göra det snart. Alltid är det någon som kanske får läsa lite mer om sanningen än den sanning som kvällstidningar och motståndare av olika slag talar om.

Last edited: 29 okt 2013
  7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det har funnits, eller finns väl någonstans fortfarande, en sådan tråd. Inte sådan som i exakt den du skriver om men drogpolitik över lag. Tror inte det var så många som inte höll med om det du skriver och tråden dog av.

Jag skulle dock gärna få upp ämnet igen så starta du en ny eller leta reda på den gamla :)

8. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Haha true that! Nejdå, jag är en människa som tar livet med en nypa salt så det är lugnt, fick mig ett gott skratt!

I mitt fall skulle jag skippa att få veta sånt.

Och alla andra som skrivit efter Zooklubba's inlägg, bra snack! Uppskattar en seriös diskussion här i prataomvadsomhelst för en gångs skull! Keep it up (skulle ha citerat alla men sittet och skiter på jobbet ><)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

This. Nu var mitt "tips" (läs nämnande) av psykofarmaka mer i en skämtsam ton. Tycks vara ganska mycket sådant tråkigt nu, där läkarna i princip bara ger ett recept till en person och sedan en spark i röven och ett lycka till. Vet även personer som har blivit nekade psykiskt vård i Sverige med argumentet att det är alldeles för lång kö till vårdcentralernas psykologer. Andra har till slut fått tid efter månader av väntetid för att sedan bli utsparkad då de enbart får 10 sessioner. Deras remisser till öppenvården har sedan blivit nekade gång på gång. Fan tragiskt.

Har dock bekanta (nu blir det lite skämtsamt) som har tagit elchocker och glömt av saker, höhö. (ECT). Lite intressant läsning såhär till eftermiddagskaffet: http://www.skane.se/sv/Nyheter/Halso---sjukvard/Arkiv/Elchocker-mot-depression-kan-forbattra-minnet/
    Fast, dåligt minne brukar följa en depression och blir man av med depressionen är det inte så långsökt att minnet skulle förbättras. Så sjukt coolt är det väl inte. http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/ECT/

Edit:
    Tror ganska många har ganska mycket bagage utan att försöka komma i någon piss-tävling. Fanns något smeknamn med västkusten och psykofarmaka eller liknande för ett antal år sedan om jag inte minns fel. Eller snarare ökennamn för så mycket skrevs ut. Dirk DigglerDirk Diggler; und EchoesEchoes; sökte lite och fann: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=40501&page=43 sedan har det väl berörts i princip varenda sandlåda och andra trådar här i övrigt.

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag hoppas innerligt att du inte är konditor.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

11. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

Såhär såg det ut när farsan kom på jobbet i morse, blir så fruktansvärt äcklad. Att folk måste vandalisera förstår jag mig fan inte på. Tror jag är mer upprörd än farsan haha, skulle inte vara nådigt om jag fick syn på dem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

12. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

bilden visas inte för mig :(

13. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Fixade nu! Sjukt svårt att göra detta från telefon tydligen, haha.

Sent from my iPhone using Tapatalk

14. droidbobby

droidbobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108

MINA ENHETER

jävla tattare som förstör :( sjukt onödigt.

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

"Vi är hiphop, vi är annorlunda, vi hatar höger och visar det genom att förstöra ett fordon som inte kan kallas annat än arbetarfordon!".

Smarta killar.

16. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Hämtade precis ut mina nya hörlurar, nu märker jag inte av några som helst problem iaf! :)

17. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Hahah nejdå, installationselektriker!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

18. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    441
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Grattis!
    Nu blir det ytterligare en utgift att räkna med i framtiden ;)

19. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Oerhört, arbetsberövad på flera timmar. Glasmästaren tog ju sin tid samt att poliserna pratade med honom också, IQ-befriade jävlar det finns på denna jord.

20. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Inte för att försvara vandalismen, men vad har hiphop med saken att göra? :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.