Sandlådan 8.0/Hallongrotta – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av DreamHawk, 9 sept 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Syftade på mbits, så 115/15 :P

2. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Kom upp i 11.5 som mest har jag för mig :) vid DL. På bredbandskollen fick jag 94mbit. Dock när jag kör trådlöst med deras egna router (har 54mbits kort i datorn) så kommer jag bara upp i ca 1.8-1.9 som mest och det tycker jag är lite kasst. Ska jag öppna nån port eller nåt för att boosta det lite? :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det tar ett försök av Googling så hittar man svart på vitt:

Vägverkets förslag på åtgärder för att minska konsekvenser av slitagepartiklar
    2a. Ge kommunerna rätt att förbjuda fordon med dubbdäck att köra på vissa gator
    Förslaget införs som ett försök under vintersäsongerna 2010/2011 – 2012/2013, varefter det ska utvärderas. Vägverket föreslås vara ansvarigt för utvärderingen. Detta är det enda förslaget som ger en möjlighet att klara miljökvalitetsnormerna på kort sikt och föreslås genomföras som ett försök för att klargöra hur förslaget fungerar i praktiken. Vissa problem med trafikreglering och hur bilister upplever förbudet kan förväntas. En allmän minskning av dubbdäcksanvändningen kommer att vara beroende på hur många gator som omfattas av förbudet. En relativt kraftig, 20 – 30 %, reduktion kan dock förväntas. En sådan reduktion ger stora samhällsekonomiska vinster. Vinsterna för minskade partikelhalter kan uppskattas till ca 160 Mkr per år och bullerreduktionen till ca 250 Mkr per år. Beläggningsslitaget skulle minska med ca 85 Mkr per år. En begränsad olycksökning kan förväntas med detta förslag förutsatt oförändrad vinterväghållning och begränsad övergång till dubbfria däck avpassade för nordiska förhållanden, något som förslaget alltså behöver kompletteras med. Kostnaden för olycksökningen beräknas bli 75 Mkr per år. Minskningen av koldioxidutsläppen beräknas bli 41 000 ton per år (62 Mkr).
    2b. Begränsa tiden då dubbdäck är tillåtna till 1/10 – 15/4 förutom då vinterväglag råder
    Idag är det tillåtet att använda dubbdäck till den 1 maj. Dubbdäcksanvändning ska fortfarande vara tillåtet vid vinterväglag.

Problemen med partiklar är som störst under våren och därför ger en begränsning av dubbdäcksperioden under april en stor effekt. Antalet dagar då Miljökvalitetsnormerna överskrids på de mest utsatta gatorna förväntas minska under slutet av april. Den samhällsekonomiska vinsten av detta förslag uppskattas till 160 Mkr per år fördelat på partiklar 48 Mkr, buller 75 Mkr, slitage 25 Mkr och en ökning av olyckskostnaden på 4 Mkr. Till detta kommer ytterligare vinster i form av minskade koldioxidutsläpp, ca 12500 ton per år (19 Mkr), på grund av att dubbdäck ger en ökad bränsleförbrukning.

Den olycksökning som kan bli en konsekvens av ovanstående förslag kan till stor del motverkas med en förbättrad vinterväghållning enligt förslagen 1c och 1d gällande stopp i trafiken. Olycksökningen kan helt motverkas av en större användning av dubbfria däck anpassade för nordiska förhållanden tillsammans med en förbättrad vinterväghållning. I de områden i Sverige som fortfarande har vinterväglag efter den 15/4, t ex delar av Norrland, möjliggörs fortsatt användning av dubbdäck.
    2c. Begränsa antalet tillåtna dubbar i dubbdäck till 50 per rullomkretsmeter
    Detta skulle minska antalet dubb i däcken med ca 15 % och en motsvarande minskning av slitage och partikelhalter kan förväntas. Minskningen av partikelhalter motsvarar 227 Mkr och minskat slitage ca 105 Mkr per år. Ingen förändring av olyckorna förväntas med detta förslag.

2d. Etablera överenskommelser kring däckval och tekniska stödsystem
    Vägverket har ett väl utvecklat samarbete med bl a kommuner och transportbransch. Genom att träffa överenskommelser för att få en ökad anpassning av däckval till de behov som finns, bedöms andelen dubbfria däck anpassade för nordiska förhållanden kunna öka betydligt i exempelvis de offentligägda fordonsflottorna. En utveckling av de informationskampanjer som senaste åren skett främst i storstadsområdena kommer att vara en del av dessa insatser. I detta arbete är det fokus på flera problemområden – partiklar, buller, trafiksäkerhet, slitage och bränsleförbrukning.

I dessa överenskommelser finns även möjlighet att lyfta upphandlingskrav på tekniska stödsystem, t ex antisladdsystem, som väsentligt ökar fordonsparkens säkerhetsnivå.

Dessutom bör det vara möjlighet att träffa överenskommelser med importörer av nya bilar om att dessa alltid är utrustade med system fram till dess att dessa blir obligatoriska inom ramen för EU’s regelverk.
    2e. Ökade insatser i den kommunala väghållningen
    För att minska hälsoproblemen orsakade av partiklar är det viktigt att kommunerna arbetar med de medel som de har att tillgå idag. En sänkning av hastigheten på en gata kan vara ett effektivt sätt att reducera partikelhalterna. Dammbindning och tvättning är en metod för att minska de högsta partikelhalterna.
    Åtgärder som kräver ytterligare utredning
    Ovanstående förslag är de förslag som Vägverket anser är möjliga att införa på kort sikt och som kan bidra till att kraven enligt miljökvalitetsnormerna för partiklar uppfylls. Vägverket föreslår dock fortsatt utredning kring några förslag som bedöms ge en bättre långsiktig effekt än de förslag som föreslås på kort sikt.

De förslag som bör övervägas förutsatt att olika praktiska och juridiska problem kan lösas och att åtgärdernas effektivitet kan bekräftas är:
    • Införande av skatt för att köra med dubbdäck inom utpekade områden liknande den modell som gäller i Oslo.
    • En förlängning av dubbdäcksförbudet till 1/4 i södra Sverige.
    • Ökat krav på mönsterdjup på vinterdäck till 4 mm från 3 mm för lätta fordon. Studier visar att funktionen på vinterdäck försämras väsentligt när mönsterdjupet understiger 4 mm. Tekniska stödsystem typ antisladdsystem är mycket effektiva och hindrar nästan alla sladdolyckor. För att dessa system ska få optimal funktion kan ett bra väggrepp vara nödvändigt och en skärpning till 4 mm mönsterdjup kan ha stor betydelse. De samhällsekonomiska konsekvenserna av en skärpning är idag inte utredda.

Vägverket. http://goo.gl/04GPBr (Laddas ner direkt)

Men vad vet Vägverket? ;)

Läsvärd för våra vänner SuperstefanSuperstefan; och EchoesEchoes;

4. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Testade nu med wifi't i laptopen och får ut 2-3 ner och 3-4 upp, haha tragiskt dåligt, men sen igen får jag ut 25/10 på mobilen så något är nog konstigt med mitt kort i datorn. Vet iallafall att wifi't ska stödja upp till 60mbit.

5. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Kollar jag via bredbandskollen på laptopen har jag ca 15/15 :) och med mobilen får jag 14/10 :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

6. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ah, vi har bytt till Bror Duktig-attityden? Nåja.

Om du läste mina inlägg noga igår så har jag aldrig ifrågasatt att användandet av dubbdäck bör begränsas. Skillnaden mellan mitt resonemang och debatten i allmänhet är att många har den trångsynta inställningen att dubbdäck ovillkorligen ska förbjudas åtminstone i stadsmiljö - något som jag inte håller med om. Jag höll även med om att det sannolikt bästa alternativet vore att avgiftsbelägga dubbdäck för att minska användandet bland de som inte behöver dubbdäck på riktigt i ett av mina inlägg. Lustigt nog sammanföll det med Vägverkets slutsats.

Du får gärna förtydliga på vilket sätt mitt resonemang på något sätt motsäger det som Vägverkets utredning kommit fram till, avseende begränsning av dubbdäcksanvändandet. Själv tyckte jag att jag och Vägverket inte har sagt emot varandra.

Börja gärna med detta citat från utredningen:
    Vad gäller minskningen av dubbtätheten på däcken har jag heller ingen anledning att anta att Vägverket har gjort undersökningen annat än korrekt, och inte heller ifrågasätter jag strategiska hastighetssänkningar eller förbättrad väghållning. Tvärtom.

Resten av det du klippte in behandlar bara ekonomiska aspekter och partikelhalter, vilket jag inte har något som helst skäl att ifrågasätta (och har aldrig gjort). Dock blev jag lite nyfiken hur man mäter en "kostnad" för något så abstrakt som "buller", men de har säkert någon metod. Hursomhelst är det en annan diskussion.

Kort och gott:

Både jag och Vägverket är uppenbarligen rörande överens om att dubbdäck inte ska förbjudas, utan bara begränsas.
    Men vad vet jag?

Last edited: 22 nov 2013
  7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kommer du ihåg vad du och jag pratade om?

Problemet jag hade med er var att ni inte verkade förstå varför jag personligen vill se ett förbud av dubbdäck i stor-Göteborg. Det verkar haka upp sig på huruvida dubb var vitalt för er överlevnad eller inte.

Ifrån början sa jag att vi har inte samma problem här i södra Sverige. Det finns ingen olycksökning ifall man möter problemen med bättre underhållning av gator vid användning av andra däck än dubb. Att norrlänningar skall få använda dubbdäck är en helt annan sak! Saken är att jag inte behöver dem! Jag ser hellre en minskning i dödsfall per år, hur du än räknar, än att låta folk köra runt på dubb. Ökning av bränsle och andra problem som försvinner är givetvis en bra bonus. Mindre bränsle = färre partiklar.

Du behöver inte ta så illa vid gubben. Där du bor behövs det säkert dubbdäck en stor del av året. Kör helst inte hit med dem bara!

8. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    GRATIS DUBBDÄCK ÅT FOLKET!!

Jävla sandlåda.

9. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Säljes : 4 vinterdäck 14" fyra bultars bra dubb.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

10. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hade nog aldrig kommit hemifrån utandubbdäck på vintrarna :P Vår parkering lutar redan neråt sådär rinner det mer massa vatten som sen blir is under natten! Och inte nog med det, när man väl backat upp och svängt runt grannens häck så är det dags att ta sig upp för nästa uppförsbacke som är ännu brantare och oftast oplogad/osandad! Vi hade en sandbox som de tog bort, tydligen så används den för lite om den används 1 gång om dagen under hela vinterhalvåret......... :P

Bästa kommunen!

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Vi kan inte heller bortse att AB (och de andra) är jäkla bra när det gäller att direkt ta nyheter ifrån flashback.

Vad är kvalité? Kan ju tycka att byggkvalité på en telefon kan bli ganska objektivt, men folks alster är däremot subjektivt och upp till läsaren.
    Det hade varit intressant med en fri undersökning om vad folk faktiskt tycker om specifikt AB och få ut en sådan undersökning till folket.

Har fått blivit tillfrågad på stan när det gäller artiklar och annonser av tidningar (de stora) och tänker jag efter så har de ställt en hel del ledande frågor, vilket i sig är kasst.

En förjävla sjukt bra trackpad, skön som jag vet inte vad. Saker och ting fungerar. Att de kostar mer är ju en sak, men du betalar ju för helheten och visst är det en hög summa men du får ett OS med på köpet. Och säga vad man vill om hatet, det är ett skönt OS. Slippa köra defragmenteringar är väl också ett plus, hoho.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

SuperstefanSuperstefan; Dirk DigglerDirk Diggler; EchoesEchoes;. Fan, angående detta med att fine kör med dubbdäck i Norrland. Så varför inte titta in på Norge och Finland (även Island) som har gjort sådana här undersökningar. De har också förjävliga vinterväglag och definitivt inte snörena vägar under vintertid, är ganska omöjligt att hålla alla vägar helt rena och det skulle säkert kosta en sjuk mängd pengar.

För att ge lite ved på elden, då vi även snackar om att en hastighetsminskning kan leda till mindre PM10. Utredningen vid Friggagatan (2007-2009 om jag inte minns helt fel, ganska lätt att googla, den ligger uppe hos Göteborgs stad) hade slutsatsen att ingen koppling kunde dras. Förminskningen var så liten. Däremot revs Göteborgs fulaste gata 2009 (och det byggdes nytt) och hade mätstationer precis i närheten så visst. PM10 kan ju komma från annat. Men måtten som jag citerade från en rapport i Stockholm är fortfarande fakta.

13. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    http://www.gizmag.com/shipping-pollution/11526/

Men visst, lägg du energin på dubbdäcken. Det är dom som gör skillnaden. Du som alla andra som lägger en massa tid på att debattera något som är en droppe i havet om vad som är farligt och borde göras något åt omedelbart.

Det finns precis lika många som menar på att dubbdäck inte alls är så farligt, men du vill ju enbart se en sida av myntet. Men fortsätt du sprid dina argument. Jag hoppas bara att folk lägger mer energi på att försöka lösa den viktigare frågan kring hur vi ska rädda vår planet mot alla utsläpp som är 1000000 ggr farligare än några dubbdäck.

Men det är hopplöst att diskutera med dig för du vrider och vänder på argumenten. Du har fått det till att jag t ex sagt att inte dubbdäck är farligt alls, fastän jag aldrig skrivit det. Varje gång man läser det du skriver så låter det som att du gjort det till något personligt. Du måste ha rätt för din egen skull snarare än att läsa argument från båda sidor och ta till dig dom.

Sen att du fortfarande inte förstår alls varför jag argumenterade emot dig från början visar på att du varken vill se eller läsa något annat än just det som är bäst för din rätt att ha rätt.

Besserwisser är ju ett ord som dyker upp.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131121/debatt-dubbdacksforbud-ar-rent-trams

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Echoes, det var du som skrev om utsläpp från bilar.
    Och har du ens läst vad som skrivits?

Sent from my C6903 using Tapatalk

15. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ja, det gjorde jag. Det visar ju på att du inte tänker igenom det. Utsläppen vs vinterdäck. Vad är farligast? Utsläppen kan vi väl enas om? Vad jag försökt få dig att förstå är att det är väl sött och fint att du lägger så förbannat mycket energi på dubbdäcken. Men kan vi inte ta tag i dom stora problemen först innan vi går på dom små?

Eller ska vi köra runt där med odubbade vinteräck när jorden går helt åt pipan pga utsläppen och tänka "Ja, iaf så gjorde vi något åt vinterdäcken".

Ja det har jag. Men du har ju uppenbarligen inte läst vad jag skrivit. Jag bad dig t ex att inte citera mig mer tidigare för jag inte ville lägga energi på att diskutera det mer med dig. Men du gjorde det ändå. Visar väl om något på att du inte läser igenom vad jag skriver.

Säger det igen. Kan du sluta citera mig om detta mer. Varken vill eller orkar debattera med dig mer. Vill du debattera utsläppen och göra något åt dom istället så fine. Det ser jag som något mycket mer viktigt att göra något åt än dubbdäck som som sagt är en droppe i havet jämfört med utsläpp. Jag orkar inte diskutera med folk som tror dom är samhällets livräddare för att dom argumenterar för en sak som är ingenting jämfört med det stora problemet som verkligen skadar människor, djur och natur.

Som jag sagt till dig innan. Slå du dig för bröstet och tyck att du gör en insats. Om det får dig att må bättre så är det ju fint för dig. Tänk på det nästa gång du tar flyget från Landvetter och jetbränslen pissar ut över Göteborg. Hoppas tanken slår dig "Hmmm, undra hur mycket mer skada detta gör en dubbdäcken".

Så tack och hej. Du kan citera någon annan om detta, jag kommer bara lägga dig på ignorelistan om du fortsätter citera mig, för jag vill som sagt inte diskutera detta med dig mer. Eller varför inte om det nu är en sådan viktig fråga för dig. Gå ut och gör något åt det. Att sprida argument om dubbdäck på ett internetforum som är riktat mot mobiltelefoner. Jag tror din målgrupp är lite fel. Gå till däckfirmor, kommunmöten och annat. Där kanske du kan göra skillnad och påverka folk.

16. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Kort och gott: Jag kommer inte byta bort mina dubbdäck, jag har nog dåligt fäste som det är. :)

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men lol EchoesEchoes; det är ju lite skillnad på att lösa alla våra utsläppsproblem och att börja använda dubbfria däck.

Det är en snabb lösning med omedelbar effekt. Jag har inte, och jag tror inte ZooklubbaZooklubba; heller tagit upp något om det du pratar om. Om man skall kontra alla små, lättlösta, problem med "det finns värre saker att ordna" får vi nog skita i utsläppen och börja titta på fattigdomen i tredje världen först.

Eller så kan man jobba på fler plan samtidigt. Ifall fler personer överlever genom att vi förbjuder ett däck som inte behövs i det området det förbjuds är det en no brainer!?

Edit, om sedan typ beyornbeyorn; (som jag alltid läst beyron tills jag skulle nämna honom nu, lol) vill KÖRA ner, på vintern av alla tillfällen, ifrån Norrbotten till Göteborg på sina dubbdäck och inte får köra i Göteborg City så får han väl ta och åka kollektivtrafik! Precis som alla andra tusentals turister gör varje år. Det är liksom ingen issue.

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

EchoesEchoes; du har definitivt inte läst något jag skrivit. Gång på gång så har jag påpekat att man kan arbeta på flera plan samtidigt.

Sedan får du gärna släppa myten om att flygbolagen dumpar bränsle när de ska landa. Förstår du inte hur dumt det låter? Kasta ut A-1 för vilken anledning? Funktionen finns där exempelvis för att vid en kraschlandning kunna dumpa för att hela skiten inte ska brinna upp så alla dör men det är INGET som används i vanlig flygtrafik.
    Helt seriöst fråga,tror du de dumpar bränsle?

Är du en av de som tror att kondensationsstrimmorna är att bolagen för skojs skull bestämmer sig för att dumpa massa bränsle? Fan de måste skratta varje gång för A-1 är lika billigt och vanligt som vatten så varför inte.... (Obs ironi men det finns många konspirationsteorier ang kondensationsstrimmorna).

Lustigt nog citerade jag dig inte där. Jag har kört mention med information från forskare och VTI/VV men sanningen är väl lätt att blunda för.

Jag har aldrig sagt att enbart dubbdäck är ett problem, jag har flertalet gånger nämnt precis som Dirk DigglerDirk Diggler; sagt att man kan jobba på flera plan. Något du helt ignorerar att läsa.
    EchoesEchoes; sitter du och våndas varje gång du tankar din bil för att tex Trents-motorer har använts för att pumpa upp oljan som sedan blir bensin. Och sedan våndas när du älskar friktion som ökar din bensinförbrukning.

Jag sitter gladeligen i ett fullproppat flygplan som körs i marschfart och hoppas att hybrid-Trents inte är för långt bort.

Du ska få en poäng att hela tiden byta ämne och vägra läsa och lyssna på andra. Ta gärna och räkna på utsläppen från alla lastbilar som skulle behövas för att köra tex enbart Emma Mærsk eller McKinley. För att inte tänka på hur fan fraktar du något över Atlanten utan fartyg eller flyg.
    Det är hårda regler i Östersjön för tex SOx, hårda nog så äldre båtar som kanske bara är några år måste byggas om.

LNG börjar användas och det släpper i princip inte ut någon SOx. Och gasturbinerna är mer effektiva.
    Fan, kolla färjetrafiken i Norge som har börjat med eldrivna fartyg.

Saker händer, kan du åka till STX och slå koreaner så de blir bättre eller? Lite svårt va?

Såklart inte, det du kan göra är bland annat att inte köra med dubbdäck och använda bilen mindre.

Och kring Co2 sker det också mycket forskning för att få bukt på problemet.

Du verkar vara lite mer inställd på policyn som fanns förr (exakt dekad minns jag inte men säg 60-talet) där lösningen på problemet var att bygga en högre skorsten så utsläppet inte föll ner lokalt utan någon annanstans.

19. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Kanske dags att starta "Dubbdäckstråden - Generell diskussion"

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Tänkte ropa på admin/mod att bryta upp några inlägg.

Fattigdom och folks rättigheter får vi inte glömma. Och hur USA agerar för rättigheter och sedan när de går till banken (Kina) och föreningar/grupper kräver att ämnet ska tas upp ja då tar bankkunden ner huvudet och snällt frågar banken om lån och glömmer det andra.

Vem kallar sin bankdirektör för idiot när samma person behöver låna pengar.

Hey, äntligen fredag. Där har vi ett gladare ämne.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.