Sandlådan 8.0/Hallongrotta – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av DreamHawk, 9 sept 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Man ska komma ihåg att dubbdäcken gör så att vinterdäcken utan dubb får bättre grepp också. Dubbdäcken sliter upp isen medan odubbade däck nästan polerar isen.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men då måste man förstå att man kan lösa isen på gatorna på andra vis än att köra med dubbdäck.

Bara för att dubbdäck eventuellt gör en eller två bra saker tar det inte bort faktum att för dör som effekt av dem.

Skall man dessutom ta vad som river upp vad river dubbdäcken sönder våra vägar (vägdamm, någon?) vilket gör att reparationskostnaderna blir högre.

3. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Grejen är ju att det inte blir en snabb lösning. Precis vad jag försökt få fram men ingen verkar ju vara läskunnig här. Det ska diskuteras, forskas, införas regler och stadgar. Det är inget man bara gör över en natt kostnadsfritt.

Precis som du skriver. Det finns mycket värre saker t ex den s k tredje världen. Precis det jag vill få fram med. Jag är så jävla trött på att läsa om småsaker som folk lägger ner en massa energi och pengar på när det finns så mycket värre saker. Men nope, det är för "jobbigt" eller "det får någon annan lösa".

Sen ska man aldrig rangordna eller sätta värde på människoliv. Men jag hade satt utsläppen som absolut #1 på vad alla i världen borde fokusera på till 100%. Allt annat är menlöst om vi inte löser det för vi kommer inte ha någon jord kvar. Så vad hjälper det då?

Visst man kan jobba på flera plan som det så fint heter. Men det är väldans många plan det jobbas på. Man skjuter ju bara dom verkliga problemen framåt. Ja, dubbdäck är inte nyttigt. Det är många saker som inte är nyttigt.

Zooklubba får det som att låta att man mer eller mindre stendör om folk kör runt med dubbdäck. Därav reagerade jag då det är fan så mycket farligare att andas in alla utsläpp som släpps ut varje dag av fordon och annat. Men ändå sitter vi här och fortfarande diskuterar något som blivit mycket viktigare tydligen. Dubbdäck.

Är ju precis den synen och inställningen som jag vill mena på är fel med samhällets tänk. Man hänger upp sig på saker (Som visst är problem och såklart bör ses över) Men som jag sagt nu otaliga gånger. Om man lägger all energi man kan på en sak i taget så händer det något. Som jag skrivit vill ni köra runt med med dubbfria däck i en stad full av smog så fine.

Men folk hänger upp sig så jävligt på små saker och det börjar göra mig så trött. Nu menar jag inte bara er och dubbdäck. Överallt ser man alla som ska spela bror duktig i krönikörer och annan skit. Där man diskuterar och debatterar i-landsproblem i oändlighet. Man ser politiker som sitter och bestämmer och gör förslag som tar flera år att få igenom på saker som inte är akut eller bör ens prioriteras.

Ni får tycka vad fan ni vill om mig, det skiter jag fullständigt i. Men jag tycker att man får börja i rätt ände. En värld där utsläppen minskas radikalt och en värld där alla har tillgång till mat, vatten och ett boende är prio 1 för mig. Sen kan alla prata om och lägga tid och pengar på dubbdäck, "hen" och annan smörja.

Skrämmande när man tittar på vad alla skattepengar tar vägen och skrämmande att höra vad folk tycker och tänker är viktigt. När man vet att världen håller på helt åt helvete pga alla utsläpp och veta att det finns en jävla massa folk som inte har mat, vatten och tillgång till livsviktig medicin.

Jag har ingen respekt för folk som sitter på facebook eller annat och pratar om sina "problem". Gör mig så jävla matt i kroppen av att se hur sjukt egoistiska folk är. Har försökt att förklara det för Zooklubba bl a men han vill inte se det. Så jag antar att han är precis likadan. För i hans värld så är dubbdäcken bannemej viktigt! Det är prio 1.

Jag ser det som sagt som att man får jobba av punkter efter prioritering. För mig så är dubbdäck ganska oviktigt då det dom gör i skada är som att hälla 1 dl vatten i atlanten. Jag VET att dom inte är bra för oss. Men som sagt. Utsläppen är mycket mycket mycket farliga och det är det jag vill att energi, tid och pengar ska gå till att förbättra. För vi lever i ett samhälle där inget bara går att ta ett beslut på så är det så direkt. Utan kostnader och problem. Det funkar inte så. Ett förbud om dubbdäck kostar och kommer kosta massor med pengar, tid och energi.

Hela tankesättet att jobba på olika och flera plan är ju något som bevisligen inte fungerar. Det är ju precis lika enkelt som att om man renoverar hemma. Börjar man med alla rum samtidigt och jobbar i alla rum samtidigt så kommer dom ta mycket längre tid att göra klart än om man gör ett i taget. Bättre struktur blir det med. Både tidsmässigt och kostnadsmässigt. Det mesta vi gör i livet gör vi på ett sådant sätt. Då förstår jag inte varför man gör precis tvärtom när det gäller frågor, beslut och annat som är viktiga för människan.

4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Varför har ni inte skapat en separat tråd om problemet med dubbdäck?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

5. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Kan någon gå in på 4phone.se på en smartphone och visa hur det ser ut?

Har nämligen ingen själv :O

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 546
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Här har du några bilder:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk

7. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Whaaaat, that's a first!

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    @Galax

Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk

Bifogade filer:

9. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Lagom ledsen jag blev när jag gick in med Chrome på min Android telefon och får ett iOS utseende på sidan :cry:

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Alltså, varför så upprörd?

Det är svårare att lösa att alla bilar går på bensin än att lösa en reducering i vägdammet. Du får det att låta som ett problem likt Berlin-muren.

Jag menar inte vara ohövlig men ditt mål är ganska högt satt (En värld där utsläppen minskas radikalt och en värld där alla har tillgång till mat, vatten och ett boende är prio 1 för mig.) för att kunna lösas på tu man hand? Vad har du för handlingsplan?

Du kan inte gå och tänka på hela världens fattigdom. Du kan inte lösa de problemen.

Men om vi bortser ifrån att du antagligen inte kommer lösa världshungerproblematiken i det närmsta är det ändå ett konstigt tankesätt att man skall ignorera små problem på grund av att det finns problem som är större. Det blir någon slags kukmätartävling om störst problem går först.

Tänk om vi istället hade gjort det som är realistiskt att göra. Jag menar ta dig själv som exempel. Källsorterar du? Släcker du lampor när du går ur rummet? Tar du buss, cykel eller elbil? Köper du enbart varor som kommer ifrån rättvisemärkta märken? Jag vet att jag inte gör det. Och gör jag inte det kommer jag med största sannolikhet inte kunna lösa AIDS-problemen i världen heller. Men kanske, bara kanske, kan man göra något mer realistiskt. Något närmare hemma. Ett mindre problem, jo visst, men hellre att man försöker lösa ett litet realistiskt problem än att förvilla sig själv i drömmen om att lösa ett olösbart sådant...

Edit, du är inte ifrån typ Donsö?

Last edited: 22 nov 2013
  11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Varför har inte du en om kpop ;)

Det är OT; Everything goes. Du borde veta det.

12. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det är precis med den inställningen det aldrig aldrig kommer bli någon ändring.

Sen det klassiska att gå på, jaha och vad gör DU då och blablabla.

Fuckit. Håll på med era dubbdäck och skit. Starta en egen tråd om det som någon sa ovan så man slipper se skiten här iaf.

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

:neutral:

U'mad bro?

14. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Tack <3 Försöker köra advm men det laaaaggar

Äsch, jag klarar mig med den denna skönhet [​IMG]

Oh, jag fixar det :)

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Klart jag är. Ditt tankesätt är ju precis vad som är fel.

"Jag menar inte vara ohövlig men ditt mål är ganska högt satt (En värld där utsläppen minskas radikalt och en värld där alla har tillgång till mat, vatten och ett boende är prio 1 för mig.) för att kunna lösas på tu man hand? Vad har du för handlingsplan?

Du kan inte gå och tänka på hela världens fattigdom. Du kan inte lösa de problemen."

Varför ska ens diskutera med dig när har en sådan syn på allt.

Kan du inte prata om dina dubbdäck istället i en egen tråd så blir allt lungt och fint härinne igen.

16. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Kan ni testa nu? Bilderna ser heltokiga ut när jag försöker titta på datorn.

4phone.se

17. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    @Galax

Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk

Bifogade filer:

18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

Ok, here it goes. Jag citerar dig trots att jag gud förbjude får citera dig.

Top notch, kalla oss ikke läskunniga.

Då går vi tillbaka och ser var det hela började. Nämligen att du citerade mig. Eftersom jag ser det stora inlägget som du skrev som någorlunda påhopp ska jag försöka hålla det här sakligt.
    Vi tar det här inlägget:
    Där övergår du till något helt annat ämne, du byter helt enkelt ämnet. Vi hade en diskussion om enbart dubbdäck och hur farliga dessa är. Du vägrar vara med i en saklig diskussion om det ämnet utan försöker istället byta till något helt annat.
    Det här är du snöar in på att det bara finns ett problem. Antingen är det din oförmåga att faktiskt hålla en saklig argumentation eller läskunnighet.
    Angående detta med avgaser får du sedan följande fakta:
    [QUOTE EchoesEchoes; detta måste du älska. Undersökningar i Stockholm, där runt 70% av bilarna använder dubbdäck tyder på att vägslitaget orsakar åtta (ÅTTA, 8) gånger så mycket inandningsbara partiklar som släpps ut via bilarnas avgaser. [/QUOTE]
    Som du ignorerar TOTALT.

Detta har jag förklarat, men du har bevisligen inte läst vad andra människor skriver. Argumentationen är hur partiklar från däck dödar, du borstar bort detta som ett icke-problem för att det finns avgaser.
    Och ofantligt många gånger både från mig och Dirk DigglerDirk Diggler; har det skrivits att man kan jobba på flera plan samtidigt. Men du vägrar läsa detta hur många gånger vi ens skriver det.
    Det finns ett flertal exempel där du bevisligen gett fan i att läsa vad någon annan har skrivit. https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1432688#post1432688 - Här är jag snäll och bara länkar. För jag får ju inte citera dig men du får citera mig hur mycket du vill... (Ironi, jag vet att jag citerar väldigt i det här inlägget).

Var jag har sagt att folk stendör så fort någon kör med dubbdäck?

Här sätter du ord i min mun, något jag definitivt inte uppskattar. Sedan missar är det ett flertal andra inlägg som du heller helt enkelt struntar i att bemöta. För du har rätt, annars byter du bara ämne. Att namnge folk och sedan skriva "det menar jag generellt" är bara bs och ett fult försök till härskarteknik, även med lögner om vad som skrivits.

Du har fått forskningsbevis att i Stockholm där runt 70% av bilarna använder dubbdäck tyder på att vägslitaget orsakar åtta (ÅTTA, 8) gånger så mycket inandningsbara partiklar som släpps ut via bilarnas avgaser.
    ÄNDÅ så tar du och byter ämnet till fartyg. När ditt första argument att dubbdäck är lungan är avgaser i ett garage. (Här vänder du kappan igen, jag antar det är för att slippa ta en sakling argumentation).

Var har jag sagt att det är det enda problemet som finns? Det enda jag bryr mig om? Ta lite tid och läs:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1432740&postcount=3898 - den här är sjukt matnyttig och något du faktiskt borde läsa.
    Här citerar jag mig själv:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1432023&postcount=3852
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1431932&postcount=3839 (särskilt det sista).
    Jag lämnar pga tidsbrist ut de inlägg som Dirk DigglerDirk Diggler; skrivit. Och här ger jag en shout out till DD som ursäkt.

Det är du som bara vill motarbeta ett enda problem, avgaserna först och sedan utsläppen. Har du ens tänkt på hur mycket mer effektivt det är att köra en stor last med Mærsk McKinley vs 20000 lastbilar? ALLA rederier och båtägare är ute efter att sänka sina förbrukningar, det är Airbus, Boeing, Bombardier etc också.

Jag måste ge dig cred för att du "förbjuder" mig att citera dig, samtidigt som du gladeligen citerar mig. Det höjer verkligen nivån på en diskussion. Men visst, blunda du och stoppa fingrarna i öronen.

By the way så håller diverse regeringar på med krav på t.ex SOx utsläpp, som jag precis har nämnt så sker MYCKET. Finns en press release från Paris air show angående hybridflygmotorer. Men detta har jag ju redan skrivit men det är fortfarande inget som du har läst EchoesEchoes;.

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 204

MINA ENHETER

HänglåsHänglås; jag gav upp. Jag kunde bara inte skriva det där inlägget ovan från telefonen.

EchoesEchoes; för övrigt försökte jag sedan tidigare avsluta diskussionen. Så jag förstår inte aggressionerna och försök till att smutsa ner mig riktigt.

Nej, nu ska jag åka hem från jobbet med en buss som inte har dubbdäck. Tog och spenderade en hel del tid idag och läsa en av rapporterna från VTI och sedan en rapport från VV där de har regler om att diverse vägar ska vara is-fria inom 1h.

20. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon: