Sandlådan 8.0/Hallongrotta – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av DreamHawk, 9 sept 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Helt otroligt att det ens fick släppas. För det första så är ju inte offentlighetsprincipen till för att tjäna pengar på.

Men tänk först på alla som är oskyldigt misstänka/dömda för brott? Som blir märkta på den där sidan. Titta bara nu på Ascii. Jag säger absolut inte att du har stulet några grejer alls. Men tänk om det skulle gå så långt att det blir utredning osv. Så hamnar du på den där sidan. Vill inte få dig att få magont i onödan.

Men det är ett bra exempel på hur fel den där sidan kan bli. Sidans grundare säger att den är till för att kolla hantverkaren osv. Men det behöver man inte den sidan för. Det är bara att gå till närmaste tingsrätt och begära ett utdrag på personen. Det kan alla göra. Eller sidor som rejta där man kan kolla företag. Ärligt talat om en hantverkare har bra betyg och omdöme bland allmännheten och t ex en sida som rejta, men har tidigare åkt fast för ringa narkotikabrott för 3 år sedan eller något annat mindre brott. Det skulle ju knappast påverka hantverkarens arbetsinsats? Men folk dömer ju personen direkt när dom ser bara att det finns något på den där sidan.

Lexbase känns bara som ett billigt försök för grundarna att tjäna snabba pengar och utnyttja folks nyfikenhet. Tyvärr kommer du det ju slå tillbaka på så mycket människor. Som gjort något dumt misstag för längesedan. Alla gör vi ju misstag...

Många många människor i dom flesta av våran omgivning har gjort misstag och finns garanterat med i brottsregistret. Som vi inte vet om. Är dom sämre människor för det?

För det andra gör det svenska brottsregistret mer skada än nytta. Allt hamnar där. En väldans massa människor har svårt att få jobb pga småbrott som inte påverkar deras arbetsinsats, ärlighet eller annat på någotsätt. Man blir märkt för en lång lång tid.

Grova brott som våldtäkt, mord, grovt rån och andra brott borde endast finnas med i registren. Brott som påverkar hur en persons insats i samhället och på en arbetsplats inte minst, men inte brott som t ex snatteri som en person gjorde när den var 18 år som en dum grej finns kvar i 5 år eller personen som var i Amsterdam och rökte lite braj. Kom hem till Sverige och åkte sedan fast för det då det fanns kvar i kroppen.

Lexbase kommer garanterat föra med sig folk som blir uppsagda, utfrysta på arbetsplatser, hot och massa annat negativt.

Last edited: 28 jan 2014
  2. m3rso

m3rso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Ascii: Lägg ut det som hänt på Facebook så kommer dom få det tufft. Man kan inte komma och anklaga praktikanten för sånt. Så jävla uselt alltså

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

3. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Som du säger så är ju redan detta offentliga uppgifter som man kan få tag på relativt lätt ändå. Problemet imo är att det sker genom en kartläggning i detta fallet. Att visa på en karta vilka som har domar hängade över sig är inte bra.

Gick in och kollade kartan över där jag bor och visst var det flera stycken på samma gata/nummer där jag har min adress. Jag finns själv med, något jag dock inte bryr mig om. Dock vill jag inte att vissa personer ska få reda på det. Vilket de dock ges möjlighet till nu när media som vanligt slår på trumman och skriver upp det till ett massivt problem.

Ja. Det är ett problem, men det största problemet är inte att man kan läsa andras domar, utan det största problemet är att det troligtvis inte kommer gå att göra något åt det här företaget då det skyddas utav grundlagen. 2000 pix och man har skydd av grundlagen, nemas problemas.

4. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Dom arbetsplatser såsom dagis, skola och annat har redan koll med utdrag i registret för att kolla så inte pedofiler mm får jobb på sådana arbetsplatser.

Jag är i samma läge som dig. Bryr mig inte nämnvärt att vara med. Men vill inte att vissa personer ska veta om det. Det skulle bara få dom att ändra åsikt/syn på/om mig. En syn som dom aldrig skulle ändra om dom inte visste det. För något som inte påverkar mig på person över huvudtaget eller min insats på en arbetsplats eller liknande.

Är inte så säker på att dom bara kan skydda sig med grundlagen här. Jag tror och hoppas att dom blir bortplockade ganska omgående. Ger det någon månad.

Men man får ge det till dom att dom som startar sidan har stake. Jag hade ju aldrig gått ut med mitt namn stolt och startat en sådan sida. För många många personer på den där sidan är mycket farliga och lär inte uppskatta den sidan. Tror rätt många hackare inte direkt uppskattar den heller.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja det är vi! Sjukt bra bil.

Ford har väl uppvärmda framrutor som standard nu för tiden? Hade en Focus ~09:a när den var ny och då fick man det. Det gick inte heller att byta till några andra rutor om man frågade Ford.

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Ingen aning, men skulle kunna var så. Vår focus kommer dock från 2000 så den har det inte som standard iaf :)

Skickat från min iPhone 5s.

7. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Det är ochså att han fått ut doc som tar upp brott som skett inom 5 år, medans en privat person kan få ut 3år. Hittar inte källan...
    Sen att han tar betalt, där fick bäggaren rinna över... :neutral:
    Grundlagen tycker jag är bra men det ska inte vara så där tillgängligt.

8. nictc

nictc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    Det finns gratistjänster istället för att betala 80 kr för att få ut en dom via lexbase. Någon som sitter på ett konto på en sådan tjänst och kan fixa ut en dom till mig? Pma

Jag vet att man själv kan begära ut en dom via tingsrätten men om någon kan göra det här och nu hade det underlättat.

9. nictc

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    Lolz fick precis in 17k på kontot med meddelandet ''Lön''. Vad gör man? Varit sjukskriven från oktober till i fredags och ska således inte få någon lön.

10. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Spara dem någon månad och se om du ska betala tillbacka lönen ;)

11. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det är ju folk på flashback som hittat domar som varit så gamla som 20 år och även hittat massor med döda personer som ligger på den sidan.

Om du varit sjukskriven så måste du väl fått sjuklön och ersättning från försäkringskassan osv?

12. nictc

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    Japp hororna (ursäkta ordvalet) på försäkringskassan gav inte mig ett piss mellan oktober-december utan jag fick allt jag var berättigat till 5 januari. Tur att man hade lite sparat med andra ord och en generös bror man kunde låna av när det krisa som mest.

Fick även liten summa nu i januari.

Det jag undrar över är varför dom nu helt plötsligt betalat ut lön när dom de andra månaderna skickat hem en lönelapp med 0 kr som inkomst. :eek:

Kan dom begära tillbaka pengarna från banken eller måste dom gå via mig?

Det jag undrar över är varför om dom nu gjort fel bara är 16 k , tjänade 21k när jag jobba efter skatt.

13. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Varför gav dom inte dig det? Jag har inte mycket över för dom heller. Men någon anledning är det ju varför du inte fick ut det mellan den perioden...

Dom 17kr kan ju vara typ någon korrigering ditt lönekontor gjort. Ring och kolla? Vet inte, men 17kr är väl inget att fundera över. Skulle dom begära tillbaka det så har du väl råd med det förhoppningsvis. Annars ska jag föra över dom till dig ;)

Som sagt, alla din frågor lär du ju få snabbast och bästa svar på om du ringer ditt jobb.

Edit: Såg nu att det stod 17k och inte 17kr. Ja, det var ju lite skillnad. Men som sagt, ring ditt jobb! Kan ju vara semester ersättning eller liknande du fått...

14. nictc

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    Dom hade ''glömt'' mig.

Vet inte om du missuppfatta, är 16 000 kr dom fört över inte 16kr :P

Kan dom efter ett samtal till banken få över pengarna igen eller måste jag föra över dom manuellt? Om det nu visar sig vara ett fel.

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Såg det sen, hann inte göra min edit snabbt nog..

Om dom har "glömt" dig ska du kräva att få det retroaktivt. Det gäller att ligga på dom som fan. Dom vet att folk inte orkar tjafsa med dom, så skiter dom i det. Tro mig jag vet. Istället ger dom dina pengar till pack som inte ska ha det.

Dom drar nog bara tillbaka dom automatiskt. Men som sagt, jag jobbar inte på bank, försäkringskassan eller är löneassistent.

Hade jag varit dig hade jag ringt mitt jobb istället för att fråga på swedroid ;)

16. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Haha är fan omöjligt att få sitt företagsnamn godkänt hos bolagsverket. Tre gången, avslag på totalt 9 namn då de anses "ligga för nära" något annat namn.

Suck.

17. nictc

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    ¨
    Ja de har du rätt i fyfan va fult gjort att jag inte tänkt på det..

Det enda jag egentligen undrar över är om dom kan dra tillbaka det själva eller måste gå via mig, för då kan jag använda lite av pengarna och sedermera föra över dit hehe. Dom som gjort fel så då får dom isåfall kontakta mig känner jag :cool:

Hoppas det är en lönekorigering dock :D

18. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Surt. Starta en tråd här och beskriv kort vad det är för firma du ska starta. Så kan väl vi komma med förslag på namn och jämföra så det inte ligger nära andra.

19. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Helt fel inställning och den kommer bara göra det värre för dig. Tyvärr funkar det inte så. En sak ska du nog lära dig. Du är alltid ensam mot större företag/myndigheter. Oavsett om du tycker du gör rätt så kan dom och kommer trampa på dig.

Dom kommer bara säga att du skulle kontaktat dom och att det är din skyldighet. Vilket det är med. Får man in pengar på sitt konto som man inte har koll på riktigt vad dom kommer ifrån och varför så ska du kolla upp det. Börjar du bränna dom och sen blir återbetalningsskyldig så kan det ju bli väldigt jobbigt.

Så oavsett om dom gjort fel så är det du som får kolla om dom gjort fel och sedan kommer dom reda ut det.

Så jag säger det igen och för sista gången. Ring och kolla!

20. nictc

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
    Får läsa lönelappen som kommer med posten idag först ringer sen.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.