Sandlådan 8.0/Hallongrotta – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av DreamHawk, 9 sept 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det är programmerings-kurser. Fann det väldigt intressant på gymnasiet. Men nu när jag arbetar så har jag knappt orkat se på det. Men vet inte om det beror på att jag har ett jobb eller om jag inte helst vill plugga till det.

Vettetusan vad jag vill göra om inte det. :P

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Alltså ibland är det bara fel timing! Och många gånger vet du inte vad du vill göra innan du redan har en karriär.

Jag muckade ifrån lumpen och började på Liseberg. Efter ett år ville jag plugga och satt mycket i 3D studio max så jag sökte in på CAD-konstruktion. Efter ett år märkte jag att jag inte klarade av studierna på grund av att jag helt enkelt inte hittade tid/ork/lust. Då hoppade jag av.

Jag började som säljare på ett företag men slutade efter två månader. Började efter det på ett företag som studentmösseutprovare. Det jobbet utvecklade sig till säljare, regional säljare, ansvarig för södra Sverige och sen ett eget litet företag inom den koncernen.

Efter fyra/fem år började jag på Eniro och jobbade där i två år. Förmånder och lön var sjukt bra men jag tappade lusten till att tjata på folk.

Då sökte jag till logistik. Plugga det, och lite inköp, i Jönköping i två år och nu när jag blev klar i våras vet jag ärligt talat inte om det är det jag vill jobba med.

Nu jobbar jag med det men på tidsbestämd tid så nu, när jag är 30, skall jag försöka slira in på det jag verkligen vill göra.

Jag vet inte varför jag skrev ner allt men tanken bakom det är att du inte skall få panik för att du inte vet om du vill plugga till det du nu läser. Skit i det så länge. Du kan återuppta det senare. Det finns ingen anledning att du skall gå och känna dig kass för att du inte klarar av studierna. Det är inget misslyckande. Bara egenvård.

3. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jao. :)
    Det största problemet är att jag kanske inte kommer få något att göra innan jag börjar plugga. Jag kanske får jobba lite, kanske inte. Osäkert. Även om det är trevligt att sitta hemma och göra ingenting så är det inte så bra. Vill gärna hålla igång min pluggning också så när jag väl börjar plugga på riktigt så jag pluggar när jag ska.

Tråkigt nog är jag dålig på att plugga, ska inte skylla bort mig för mycket men en anledning kan vara att skolan är för enkel. Man behöver inte plugga för att klara ett G i ett ämne. Självklart är det mitt fel också då jag saknade motivation.

Sedan känns det tyvärr som att det skadar mig väldigt mycket att jag inte lärt mig plugga. Gick ut med dåliga betyg i skolan så kommer knappast ha det lätt att komma in på någon utbildning. I alla ämnen där jag hade behövt plugga fick jag bara G, förtjänade såklart inte något högre. De ämnen jag fick bättre betyg än G behövde jag inte plugga till, bara arbeta lite hårt i skolan när jag var där.

Last edited: 8 okt 2013
  4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Okaj, du pluggar så du kan plugga mer typ?

Alla har sina sätt att plugga. Jag hade mycket tentor och det enklaste sättet jag lärde mig på var att skriva upp det jag antog skulle komma (man har oftast rätt) på tentan i korta meningar. Både frågan och svaret. Skrev kanske max fem sådana per A4 så det blev stort och enkelt att se.

Sen slängde jag ut alla papper på mitt bord där jag pluggade för tillfället och började nöta. Det tog kanske 2-3 timmar och sen satt skiten benhårt.

5. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Inte för tillfället. Nu pluggar jag ämnen som kanske kan vara intressanta för framtiden, men spelar absolut ingen roll för någon utbildning (inte att det krävs för att komma in i.a.f.). Dock så ska jag antagligen gå ett basår/bastermin för att läsa matematik D och fysik B.

Gick som sagt ut gymnasiet med ganska dåliga betyg (6 MVG, 6 VG men resten G) och det räcker knappt för att komma in, om jag inte får tur och kommer in på någon reservplats. Om jag skulle pluggat och fått bättre betyg i exempelvis matematik som jag faktiskt sista året tyckte var ganska roligt, så skulle såklart chanserna ha ökat asevärt att komma in.

Basår/Bastermin kommer jag troligtvis inte komma undan, då de flesta utbildningarna jag vill gå kräver just MaD och FyB. Där kom också ett dumt val från mig, jag hade kunnat läst MaD i gymnasiet om jag valt läsa Matte A-C snabbare.

---

Jo, jag borde lära mig vilket sätt som är mitt sätt. Alla har olika sätt och det vore nog ganska bra att lära sig den redan nu. Men då behövs motivation. Har aldrig tagit reda på vad för sätt som är bäst för mig.

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ärligt talat hade jag, om jag vart dig med min insikt och hur jag känner, slutat plugga de där kurserna du gör.

Lägg det åt sidan, jobba så du tjänar pengar och lev livet tills du vet vad du vill plugga till. Ditt basår t.ex. Vänta med det lite.

Börjar du plugga när du inte är sugen, om det så är kurser på distans eller i en skola, kastar du bort tiden och tar bort plugg-suget ännu mer än vad du egentligen behöver.

Jag jobbade, tjänade pengar och levde mina ABSOLUT bästa år (hittills ;) ) mellan 20 och 25. Kompisar pluggade och levde nudelliv när jag kunde göra vad jag ville. Även om de nu för två-tre år sedan blev klara och fick jobb med bra ingångslön vet jag att hälften är rätt missnöjda med det de gör.

Något många tror, och även jag trodde, är att man vet vad man vill med sitt liv när man är 19 år och söker till Chalmers. Så är det inte. Idag kan du dessutom börja plugga när som helst i livet. Du får CSN-stöd upp till ålder 45 eller vad det nu är.

Eller så pluggar du vidare. Känn med magen. Är svaret "Nä, fan va gött det hade vart att slippa skiten" så slutar du.

Mina 5 öre :)

7. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Äntligen har vi fått skoldatorerna! Gött :) Gillar att våran lärare trycker på som fan om att alla ska använda hangouts ;)

8. _Samuel_

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Lärare i vilket ämne?
    Själv föredrar jag Facebook eller ännu hellre en egen plattform för skolan.
    Vad är det för datorer? Får ni dem efter ni slutat skolan?

Dirk Diggler: Det stora problemet är att jag inte har ett fast jobb. Jag skulle helst vilja ha jobbat i detta nu men har inte fått ett samtal, så då jobbar jag inte. "leva livet" utan att vara säker på att ha pengar är inte trevligt.

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej det suger. Jag hade ju ett jobb som löste sig bra så jag hade självklart flax! Bor du hemma fortfarande? Om du har hyra och annat att betala förstår jag att pengar måste in och då kan ju CSN vara rätt fint att få.

Tänk bara på att det är max i sex år, om jag inte missminner mig, du kan få CSN. Jag funderar starkt på att plugga lärare snart och jag kommer inte kunna täcka mina studier med CSN hela vägen vilket suger. Hade jag inte pluggat det där året när jag var 20, till CAD-konstruktör, hade jag haft det där sista året jag nu skulle behöva :)

10. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
  11. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Hon är lärare i våra pedagogik ämnen :)
    Jadu, ett par Dell, 4gb ram, Intel i3- 3120M på 2,5Ghz. Vet inte om vi får behålla dom, men tror att vi kommer få göra det, har för mig det :)

12. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 599
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Någon som har erfarenhet av Intels NUC-maskiner?
    Funderar på en i3-burk att ersätta min nuvarande HTPC med.

13. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vi har en på jobbet som vi inte börjat använda..
    Man måste köpa speciella hårddiskar för att ha i dessa (om man vill ha intern disk, vilket man vill). Som kostar en extra slant..
    Annars är de små, smidiga och gör det dom ska. Har tyvärr inte kunnat prestandatesta direkt på den.

14. keyser

Mottagna gillanden:
    13 599
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Mmm, jag kikar på en 30GB SSD på kort, kostar runt 400 kr.
    Tänkte jag skulle köra antingen en slimmad Linux dist eller bara OpenELEC, så 30GB räcker. Om man slaktar Windows7 så ska det också gå att köra på 30GB, men då får man inte gärna installera något mer... :P

15. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Mjo, precis, OpenELEC verkar väl vara ett bra alternativ :). Men varför inte en RaspBerry PI då?

16. keyser

Mottagna gillanden:
    13 599
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Har redan en Pi, den har en del brister - Har svårt för tyngre filmer, klarar inte av SVT-play pluginen ordentligt, interfacet är hopplöst långsamt. Pi'en är dock en rolig manick, har klistrat på en IR-diod och lärt den förstå en gammal fjärrkontroll jag hade liggande. Men för dagligt bruk tycker jag den är för trött.

17. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Någon som förstår sig på Flashback? Öppnade en topic, en diskussionstråd om en grej och länkade till en artikel jag läst. Tydligen var det ett brott mot upphovsrättslagen.. Hur fan då?

18. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Har faktiskt inte provat SVT-Play på XBMC sedan SVT Play gjorde om sitt gränssnitt.
    Seghet upplever jag ibland.. Men ganska sällan. Men man kan inte begära smooth scroll på den lilla processorn :). Men det fungerar ganska smooth med original-temat.
    Tyngre filmer har jag inte problem med, den enda funktionaliteten jag önskar är snabbspolning, har hänt nån gång att en film låst sig efter 50 minuter, då vore det himla skönt att kunna spola fram dit, men icke...

19. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Haha what! Låter suspekt. Vad var det för artikel?

20. keyser

Mottagna gillanden:
    13 599
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jo, Pi'en är klart imponerande.
    Jag är lite sugen på att lägga ihop allt på en plats, så just nu är en bantad Windows 7 eller 8 mer lockande. Vill kunna köra VoD från de som erbjuder det, Netflix, SVT Play, SF Anytime etc. Något som tyvärr inte fungerar felfritt med Linux.
    Windows 8 lockar lite för att man kan koppla till en WiiMote och köra den som pekare, vilket är kul men kanske inte helt praktiskt. :D

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.