Du skrev:
Vilket är helt fel väg att gå. De 99,9% som inte har gjort ett squat ska alltså drabbas nästa match för att en enskild person t.ex. väljer att langa in något på planen? Helt fel. Plus att klubben förlorar viktiga intäkter som dels går till säkerhetsarbetet.
Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att jag skrev att man ska hjälpa de som krigar för att visa rätt bild av Svenska supportrar. Sen om man tycker klubbarna inte lägger ned tillräckligt på säkerhetsarbetet så ska man istället för att ge klubben böter, snarare ge klubben mer pengar för att kunna öka budgeten för det redan massiva säkerhetsarbetet. Sen kan du aldrig förutspå vad en enskild person har i åtanke på en fotbollsmatch, lika lite som att du kan förutspå att någon väljer att oprovocerat attackera någon på gatan eller att någon blir påkörd av en bil. Det går liksom inte att förutspå.
Därför handlar det mycket om personligt ansvar och jag kan väl egentligen bara tala för vad som har gjorts på AIK's läktare (vet inte hur insatt
Zooklubba är i IFK's läktararbete?), där vi har tagit fram egna förhållningsregler för Ståplats. Följer man inte dem så åker man ut.
Så enkelt är det. Och AIK har inte haft problem på läktaren sen 2009 vad jag kan minnas. Förra året behövdes det inte ens visitering på vissa matcher för att man hade sån ruskigt bra tillit på sina egna supportrar, visst är det underbart? Det plus den öppna dialogen som vi har fungerar hur bra som helst. Exkluderar man sina supportrar får man inget tillbaka, men inkluderar man dem i dialogen så blir relationen bättre.
Click to expand...