Sandlådan 9.0/Iransk Kaviar – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 4 mar 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Fan vilken tur, då är ju problemet ur världen.

Vad. I. Helvete.

2. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    o_O

Nä men det känns gött när någon skriver/kallar folk bara puckon, ni kan inget om supporterkultur för det kan jag bara för jag går på matcher och ser det på ett annat sätt, erat sätt är fel.

Yeah. Det är herregud och snälla nån.

Hört den gamla klassikern ger man respekt får man det tillbaka?

Whatever. Jag lägger ingen energi på att diskutera i sandlådan mer och även fast jag är påväg att göra det nu igen så nope. Speciellt inte med någon som redan från början "pissar på" andras åsikter för dom inte är densamma som en själv och man sätter sig själv som enslags expert bara för man går på fotboll och är en del av supporterkulturen där.

3. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Vilket jävla dotagame det var alldeles nyss.
    Hade 5 supports i laget mot deras 3 carry och 2 supp.

Vann trots det, riktigt roligt game!

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja precis, meningslöst våld försvinner också? Och med ironi förlorar man diskussionen med, eller hur? bvbbvb; EchoesEchoes; jag är på rundbord! För övrigt fungerar inte mentions i Tapatalk (för mig) längre, fick typ push notifications förut men inte nu.

Sent from my C6903 using Tapatalk

5. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Vad spelar det för roll att ingen blev skadad just den här gången? "Han hade ju keps" var nog fan det tröttaste jag läst, hur är det ens relevant? Tänk om ungen aldrig vill gå på fotboll igen p.g.a. det som hänt?

6. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Vad var det som hände med honom?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 521
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter

Håller helt med dig.

Skickat från min iPad 2. Stavfel kan förekomma tack vare auto-correct

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vad kan man få för ett par nästan två år gamla ATH-M50 i bra skick?

9. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Det jag har hört är att en 9-årig pojke fick en bengal i huvudet. Vet inte ens om det är sant, men det spelar egentligen ingen roll, för scenariot är intressant att diskutera (och har det inte hänt nu så kommer det säkerligen hända).

10. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Jag är helt för en mäktig klack och allt. Det finns nästan inget mäktigare än att gå på match och det börjar med ett gigantiskt tifo och sedan att det sjungs matchen igenom. Det hoppas av glädje så man känner hur stadion gungar.

Publiken följer varje steg spelarna tar och reagerar därefter när det är nära mål, blir mål osv. Ironiska ramsor osv mot domaren och motståndare, speciellt i England är man bra på det.

Men jag är inte för någon form av våld eller handlingar som är farliga. Vill man mötas upp och slåss långt ifrån arenan och stadskärnan, utan två grupper som träffas på ett fält och vill slåss. Visst, låt dom göra det. Båda grupperingarna är med på det och skadar ingen annan än sig själv.

Sen huruvida man tycker våld osv är fel visst, men det finns massor med olika sporter som boxning och kampsporter som går ut på att slå på varandra. Så man får helt enkelt acceptera det.

Bengaler är inte ofarliga, oavsett hur man vrider och vänder på det. Det kan inte bara skada den som drar på den/dom (även fast man kan tycka att det är upp till den personen) men det kan påverka andra inne på arenan.

Sen huruvida dom hjälper till med stämningen osv. Ja, det kan jag hålla med om att dom gör. Men jag är hellre säker utan dom och ser att andra är säkra med, än att dom finns och osäkerheten finns där med.

Sedan att säga att det förstör supporterkulturen osv om man inte får ha dom tycker jag är konstigt argument. Är nästan som ett hån mot...sig själva? Kan man inte stödja sitt lag med tifon, sång och andra oskyldiga medel med framgång...ja då vetifan.

Jämför man med England t ex så även fast dom till publiksnittet såklart är fler supportrar på plats så är det en jävla stämning, utan bengaler och annat som är en risk för andra.

Jag är helt för att människan ska få bestämma själv över sig själv. Jag är emot massor med regler och lagar hit och dit. Så länge det är saker som bara påverkar en själv. Men när det finns en uppenbar risk att det kan påverka andra, då måste det alltid i grunden handla om hänsynen till andra. Att regler osv då skapas för att minimera risken för skada osv till andra.

Oavsett om det gör fotbollen tråkigare att gå och kolla på (vilket jag finner högst osannolikt då många andra länder har en mer spännande fotbollskultur än Sverige och dom tillåter inte bengaler t ex där) så får den göra det då.

Oavsett vad man tycker om bengaler t ex så kan man inte säga med säkerhet att dom är säkra och att det finns ingen fara för brand eller skador vid kontakt med bengal "elden".

Så som sagt, när risken för att andra i omgivningen påverkas av handlingen man utför så bör man göra allt för att minimera den risken. Ett förbud är mest logiskt då.

Så är det med mycket annat i samhället och bör så vara med fotbollen med när det kommer till risker som påverkar omgivningen.

Sen är jag helt med på att det är jävligt orättvist och olyckligt att folk stämplar supportrar som att alla är huliganer, vilket verkligen inte är fallet. Tyvärr syns och hörs dom väldigt mycket och får såklart uppmärksamhet.

England lyckades i princip få bort all den skit dom hade kring fotbollen och den var riktigt illa, så varför skulle inte Sverige kunna lyckas? Det handlar ju om att ha en vettig debatt kring det och att man tar beslut istället för att sitta och pajkasta.

Last edited: 2 apr 2014
  11. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Intressant inlägg!

Så långt delar jag din uppfattning.

Tycker inte att det förstör supporterkulturen, dock har bengaler har blivit ett sådant vanligt återkommande inslag i den Nordiska supporterkulturen, men främst den Svenska att det helt klart vore en stor förlust om man slutade med det. Förbud mot bengaler har inte fungerat, någonsin. Om man kollar de senaste tre åren när frågan har varit som hetast, så har snarare pyron ökat. Kan som sagt bara tala för hur vi i AIK har det men här är det totalförbud på all pyro från alla, förutom de organiserade bränningarna som sköts av personer som har erfarenhet av att dra av en bengal.

Detta för att precis som du säger så är det inte 100% ofarligt samt att det kan drabba andra om det inte sköts på rätt sätt.

Man kan inte längre blicka mot England och säga att vi vill ta efter dem. De må ha fått bort problemen inne på arenorna, men till vilket pris? Man får inte stå upp, man får heller inte skrika ut mot planen. Samt en herrans andra massa regler. Och blickar man utanför arenan så har problemen inte direkt avtagit speciellt mycket. Det sker attacker på fans väldigt ofta. Det är inte sällan knivar används. Och senast idag var det ett stort bråk mellan Chelsea och PSG. Och tittar man utanför Premier League så är det stökigt i många av lagen. Det blir så när lagen spottar på sina egna fans och säljer ut klubben/supportrarna och all passion bit för bit.

Ett bättre förslag är att blicka mot Tyskland. Där kör dem på modellen med dialog istället. Det har istället lett till att Tyska lag har världens högsta publiksnitt, fortfarande kvar ståplats, starköl inne på arenan och väldigt lite problem allmänt.

Om vi tar pyro och bengalfrågan, så är det inte bättre att man hittar en lösning där båda parterna blir nöjda? Alltså göra som t.ex. i Österrike, Norge eller Schweiz där det är lagligt att bränna bengaler på vissa ställen av sektionerna och av vissa personer. På så sett så skulle man minska den osäkerhet som du nämner finns idag bland en del personer. Det har ju testats i Nationalarenan tidigare i år där det visade sig att de rök som bildas av en bengal inte är farlig, och förhoppningsvis lär det komma ett beslut eller liknande snart.

Det skriks alltid på bättre lagar så fort något händer, men det är viktigt att det inte bara ska klubbas igenom en ny lag bara för att. Det blir så fel om man har en lag för en handling när det är fotboll, och en annan lag för samma handling när det inte är fotboll som dessutom är lindrigare. Jag hoppas innerligt att vi inte måste gå så långt.

Idag är det säkrare att gå på fotboll än att gå på krogen eller festival. Det är det inte många som faktiskt tänker på. :)

12. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Att förbud inte fungerat i Sverige, är en sak. Men jag kommer inte ihåg när jag såg en bengal bränna av i en Premier League match t ex. Så det handlar väl mer om hur hård säkerhet in/ut arenan man har.

Nu tänker jag väl att det med att inte stå upp osv är en annan diskussion. Som jag förövrigt håller med dig i är en tråkig regel. Tyvärr lever den ju kvar sedan dom tragiska händelserna Hillsborough och Heysel där ett engelska lag var inblandat/påverkat i båda händelser, så trodde man att ta bort ståplats skulle förhindra det.

Varför jag pekar på England i övrigt är ju bengal förbudet och att jag följt Engelsk fotboll mest och känner att jag vill dra upp exempel om saker jag har mest kunskap kring. Sen så klart gillar jag den engelska fotbollen (doh! därför jag följer den såklart) och dess supporterkultur. Sen är det inte sagt att den är helt utan våld osv. Dom har olika firmor och jävelskap med, speciellt lag som Millwall och Leeds för att nämna några. Med inne på arenorna är det i princip alltid skötsamt utan våld och bengaler eller annat. Inte ens tifon är speciellt populärt i England. Det är sång, sång och mer sång.

Jag har inte kollat tillräckligt på Bundesliga eller lägre divisioner i Tyskland för att ha en vettig uppfattning. Men det jag sett så håller jag med dig, fantastisk stämning. Dom har lite av allt det goda. Sjuka tifon, sång jävlar i mig osv.

Jag kan hålla med till en viss del absolut. Men nu kanske det är pessimisten i mig som talar, eller realisten jag vet inte. Men ett problem jag genast ser med att tillåta bengaler till en viss del, att då personer med kunskap har rätt att tända dom blir att risken kommer finnas att personer som inte har tillåtelse att tända dom. Bara det med att man då har tillåtelse att ta med dom in till en viss del blir att risken uppstår och fel personer kan få tag på dom inne på arenan.

Sen vet jag att det är en bra bit ifrån familjeläktare osv. Men jag tänker på hur barn inne på arenan uppfattar bengaler och det. Dom är ju rätt känsliga för intryck osv i låga åldrar och det är inte lätt för dom att uppfatta att vissa personer får faktiskt tända av dom, så det behöver inte vara farligt eller otäckt då.

För trots allt så är ju en match till för alla. Oavsett om man är med i en firma, pensionär, barn, gravid eller blind. Alla ska ju kunna gå på fotboll och se bra fotboll med tillhörande bra stämning bland alla på arenan, oavsett vilket lag man supportrar.

Även fast hängivna supportrar syns och hörs mest betyder inte det att dom har rätt till handlingar som barn och andra uppfattar som osäkra och "hotfulla".

Jag skulle hellre vilja se att man minskar klyftan mellan klackarna och resten av publiken. Man får alltid en ni och vi känsla, ialla fall jag. Hela "andra sidan är ni klara" grejen är hyfsat tröttsam och uttjatad.

Där vill jag peka på England igen, klart att det finns klackar osv där med. Men där är mer hela publiken delaktiga i sång osv. Oavsett ålder, kön och bakgrund.

Här håller jag också med dig. Det skriks alltid efter lagar så fort något händer, utan någon egentlig eftertanke. Fel folk tar beslut om lagar och regler. Alltså folk utan någon speciell kunskap tar beslut om hur folk med kunskapen ska göra och inte göra. Det ser vi ju i mycket i samhället.

Hade bengalerna verkligen varit avgörande för hur stämningen osv blivit till det att en match blivit oerhört tråkig utan dom så hade jag kunnat sträcka mig till det du framför om att vissa personer bör ha rätt att bränna av dom.

Men jag vill hävda att stämningen är minst lika bra i dom ligor/länder där det inte bränns av bengaler, om inte bättre i vissa fall. Så jag tycker det bevisar lite att dom inte behövs. Dom är ett redskap som går att ersätta med säkrare redskap för att höja stämningen.

Sen vill jag tillägga att jag är helt på din linje att man måste föra en diskussion mellan klubbar, supportrar, polis och politiker bättre. Man måste även titta på andra länder och hur dom hanterat problemen och lära av dom.

Men just nu får man väldigt mycket vi mot dom känslan och att i princip alla som går på fotboll och inte står på familjeläktaren blir stämplade som huliganer. Sen ska politiker som ofta inte har något intresse eller verklig kunskap mer än teoretisk om hur en match genomförs på läktarna.

Polisen blir ju någotslags mitt i mellan. Fast dom kanske vill göra på ett annat sätt som skulle gynna fotbollen är dom tvungna att lyda under lagen och det politikerna bestämt.

Något jag dock tycker är att alla bör ta avstånd och inte bara säga det, utan agera på matcher osv mot våldet inom fotbollen. På alla plan. Oavsett om det är att man dödar någon eller hotar styrelsemedlemmar i den egna klubben pga missnöje och liknande. Sådant skadar bara fotbollen, för alla som vill se den.

13. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
  14. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Såg att det blev för jävla långt, sorry.

Hoppas den som orkar läsa det tyckte det var värt det iaf...

Jag blev så positivt överraskad av bvbbvb och hans tvärvändning i diskussionen om hur han gick in i den på nytt, istället för det tråkiga sättet tidigare.

Blev direkt en intressant och kul diskussion där jag känner att jag kan ta till mig vad han/hon säger och lära mig av det. Så då blev det långt svar, även fast citeringarna gör sitt tycker jag.

:innocent:

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Förresten leolulzleolulz jag fick hem SAAB emblemen jag nämnde i våra PM. Grym kvalité på dom alltså!

Rekommenderas om du funderar på att ersätta dina. Nice som fan att man inte behöver ta bort dom gamla heller utan dessa sätts ovanpå dom gamla.

16. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
  17. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Har du kvar länken? Hittar den inte bland alla PM :)

18. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Visst, här. Trevlig säljare den där Lars med. Hälsa från mig ;)

Kan posta bilder på emblemen i den där "titta vad jag köpte" tråden här i OT om du vill.

19. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo gärna :) Redan fått på dem?