Save CyanogenMod, Save Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av echt, 26 sept 2009.

1. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Licensieringsproblemen kvarstår.
    Det är klart, om man nu inte har något emot att bli stämd till stenåldern av en av världens största advokatarméer så är det bara att tuta o köra. ;)

Personligen tycker jag att man bör respektera andras rättigheter. Vill någon inte att deras mjukvara ska spridas på ett visst sätt så tycker jag att detbör respekteras. Samtidigt tycker jag att de då får respektera att jag själv utvecklar något som ersätter det de inte vill tillhandahålla till mig under termer som jag kan leva upp till (eller godta). ;)

2. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast om moddaren inte själv distribuerar programmen utan bara länkar till programmen på googles servrar, kommer man inte runt problemet då?

3. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, inte i Sverige om man ska tro på PB domen. ;)
    Vad gäller USA skulle jag nog inte vilja chansa på det heller. RIAA har fått leva rövare längre där.

Dessutom är det lite väl luddigt för mig att uttala mig om där utan att fråga en advokat som kan sånt där. ;)

4. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känns ju konstigt om det länkar till ett program som i grunden är gratis ifall det används på en telefon som har haft det installerat från början.

Ska ta och höra med en kollega på jobbet som läser immaterialrätt. Intressant det här..

5. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Onekligen intressant.
    Och är de gratis eller måste telefontillverkarna licensiera dem och betala för det? :)
    För Cyanogens rom är ju inte den som telefontillverkarna betalat licensen för...

6. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Jag tror de licensierar att använda Android Google version som bas, vilket innehåller allt det, frågan e ju egentligen om det vore ok för en tillverkare att skapa en Android telefon utan att betala till google för isf skulle det ju finnas användare som inte gjort det? Men om så inte är fallet så betyder det att alla Android telefoner betalar för appsen m.m. så rätten att "äga" en kopia är redan betald av användaren?
    Dvs Licensen är för en Android telefon i sig och sedan har du rätten till mjukvaran med den?

Ett alternativ vore ju att Google öppnar en publicerings portal för ROMs, på så sätt kan utvecklarna skapa ROMs "utan" Googles grejer (teoretiskt) och sedan ger Google ut dem med det installerat, på så sätt skulle utvecklingen fortsätta, Google skulle har lite mer oversight om det nu är det som de saknar och sammarbetet skulle öka?

Last edited: 27 sept 2009
  7. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men vad är det som säger att det är just telefonen som licensen är kopplad till? Det känns för mig lite troligare att det är leverantören som licensen är kopplad till. Och ägandet av själva android har väl gått över till OHA, så isf ser jag inte varför google skulle ta licenspengar för just själva android? Sedan tycker jag ju iofs att licenser är ett onödigt ont till att börja med.

Sedan skulle det vara jävligt najs med en officiell ROM-portal.
    Om google gjorde något sådant skulle De definitivt lyckas laga den här situationen som uppstått. :) Om det sedan dessutom skulle vara lika lätt att byta rom på en olåst telefon som att tanka saker från market, ja då jävlar snackar vi. ;) Då hade google gjort någoting som hela telecombranschen aldrig sett förut.
    Låsta telefoner borde ju däremot kanske förbli låsta, annars skulle nog operatörerna bli lite ledsna i ögat. Heh.

8. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Såg det här på cyanogenmod.com: "So I think I've come up with a solution that should work and not violate any licenses. Just need to polish it up a bit."

I övrigt, vi har ju en hel drös med devs här, och en del riktigt duktiga. Hade ju varit intressant att sätta igång och göra alternativ till apparna som google sitter på?
    Kan ju tom göra det under namnet swedroid alternative. ;)

9. skipunk

skipunk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Jepp roxer2b, det verkar som att han kommer med en fiffig lösning:
    http://www.cyanogenmod.com/home/the-current-state
    "...what I intend to do is simply ship the next version of CyanogenMod as a “bare bones” ROM. You’ll be able to make calls, MMS, take photos, etc. In order to get our beloved Google sync and applications back, you’ll need to make a backup first. I’m working on an application that will do this for you."

10. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Och då har vi inga problem alltså?

Vore faktiskt bra om den faktiskt levererades bare, så att man slipper lite junk som faktiskt följer med idag. Avinstallerar själv ett antal program (t.ex. Teeter) efter varje uppdatering...

11. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

@skipunk, precis det här tänkte jag på... jag funderar på att donera en peng till cyanogen... killen är ju helt fenomenal!!

12. skipunk

skipunk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

@pacman: Som jag förstått det så är det väll lite problem med synch o liknande för att överhuvudtaget kunna använda telefonen vid första boot. Men han har ju skills så han löser det säkert! :)
    @PatrikS: Om han fixar det tycker jag att alla vi som använder CM donerar en slant, det är han värd!

13. Perty

Perty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

14. fleischer444

fleischer444 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är ny i hela android världen, så vad gör denna mod som är så unikt?

15. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det är inget som gör den "unik" förutom kanske att den har ganska många användare dvs det som Google sa till om finns i typ alla ROMs, därav problematiken, alla custom ROMs visade sig vara olagliga.

16. roxer2b

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

17. Holmlund

Holmlund Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är absolut värt att skänka en slant till Cyanogen, android behöver verkligen eldsjälar som honom.

Skrev ett blogginlägg om situationen kring CyanogenMod här.