Scammer sektion

Discussion in 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' started by macko_p, Mar 13, 2016.

?

Borde det finnas en Scammer sektion på forumet?

Poll closed Mar 27, 2016.
  1. Ja, det vore bra!

7 vote(s)
    50,0%
  2. Nej, det är inget att ha!

7 vote(s)
    50,0%
  1. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det problemet kan man ju oftast inte komma ifrån oavsett vilket system man har. I allmänhet kan man ändå dra lite slutsatser av dels hur den som får kritik/negativt omdöme hanterar den. Man kan ju också se om en person får kritik/negativt omdöme vid fler tillfällen.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Allt är lätt när någon annan ska göra jobbet.

Men för övrigt så glöm inte att hålla kolla på lagar om förtal eller vad som nu kan finnas. Det vore synd om siten skulle bli lidande av att admin tvingas spendera tid i domstolen.

3. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är inte så vi vill ha det. Om du blir blåst meddela oss.

4. torbjorn

torbjorn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är enkelt att bedöma vem som har gjort fel när någon betalar i förskott och inte får varan. Värre är när när det blir ett missförstånd och man upptäcker att egentligen borde prata med varandra.

Asawi och jag hade en smärre kollision om en annons jag lade ut och där han tolkade förloppet och publicerade en kommentar i min annons - och jag funderade några sekunder på om människan skulle ha ett kok stryk. Jag pmade honom, han förstod direkt hur jag menade och reagerade precis så som nästan ingen gör i ett forum: vaket och vuxet.

Hade varken han eller jag läst varandras kommentarer förrän imorgon hade vi varit värsta ovänner idag.

Med det då sagt: det är mycket lätt att missförstå varandra. Mycket. Kraven vi ställer på varandra i ett forum är enorma och ett betygssystem löser nästan inga konflikter alls.

(om Asawi är en kvinna ber jag om ursäkt för att jag kallar henne honom - och tycker ännu mer om henne)

kalleboston and Asawi like this.
  5. indika

indika Custom Android Super Moderator

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Då detta är avdelningen för support och liknande vad gäller forumet och jag anser att vi har svarat på TS frågor och funderingar så ber jag er att hålla diskussionen relevant om ni fortsätter att posta här. Detta är inte en plats för chatt.

Lidback and bernard like this.
  6. macko_p

macko_p Kid Droid Medlem

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag har fått svar angående mina funderingar på en Scammer accusation sektion.
    Dock så har jag en fråga när det kommer till att göra om "Köp & Sälj" systemet till något liknande Tradera.
    Kommer användaren med en del Negativa omdömen att stängas av från att skapa trådar i Köp och sälj?
    Det kanske redan står någonstans, jag är bara nyfiken på hur vi undviker att folk blir blåsta på bästa sätt.
    Man vill ju inte att en Bedragare ska lyckas lura flera stycken.
    Självklart så går det inte att undvika dom helt, men vad jag försöker få sagt är att jag tycker att det ska highlightas på något vis om någon inte har gjort rätt för sig och sedan kan denna tas bort om det bara rör sig om ett missförstånd.

Traderas system fungerar nämnligen så att om du har omdömespoäng på under 4.6 av 5 så kan du inte skapa trådar med FAST PRIS utan att erbjuda Klarna. Självklart så tror jag inte att vi kommer att köra på samma sak på Swedroid.

Jag tänker också att vi kanske borde ha något poängliknande system där man betygsätter affären man har gjort med 1 - 5.
    Sedan om någon efter 10 affärer har en omdömespoäng under 4.6 så stängs han av ifrån att skapa köp & sälj trådar tills dess att han har fått upp poängen igen. ( detta får han genom att kanske köpa något av någon och sköta affären bra ) eftersom att omdömespoäng ges ut ifrån båda parterna. Sedan bör detta system gå på automatik.

Bara jag som tänker lite, vet inte om ni tycker att det är en bra idé men jag tycker att det är kul att tänka lite och försöka komma med både bra idéer och kanske mindre bra.

mvh

Last edited: Mar 19, 2016
    bernard likes this.