SD-kort i en Galaxy S24 128 GB?

Diskussion i 'Galaxy S24/S24+' startad av Bo_B, 3 nov 2024.

Taggar:
  1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Varje gång jag har flyttat material från en mobil till en annan så har jag kopplat in mobilen med sladd till datorn, flyttat över alla bilder och annat till mappar på datorn, sedan kopplat bort mobilen, kopplat in den nya mobilen och flyttat över allt igen.

Min erfarenhet av diverse smarta flyttningstjänster är att de stökar till saker, tar lång tid, och ibland missar de till och med att flytta vissa saker. Så jag flyttar allt själv. Då blir det som jag vill.

2. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Vad är det om "fyndtips"? Här har vi väl inte diskuterat några fynd över huvud taget!
    Det handlar om migrering av data till en Galaxy S24 utan SD-kort-fack....

3. aless

aless Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Nej då telefonen får inte frispel om du tar ur sd kortet, hittar den inte lagringsmappen den använt för apparna tidigare så skapar den en ny destinationsmapp på internminnet efter behov :)

4. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Nu har det gått en dryg vecka och jag har köpt en S24-Plus med 256 GB minne.
    Det blev på "BlackWeek" så jag fick ner priset med 4000 kr. Det verkar vara en kartell för alla mobilställena har samma pris utom Power som har 1 krona lägre...

Så nu är jag där igen angående SD-kortet eftersom det är skarpt läge för uppgradering:
    Eftersom telefonen använder SD-kortet för kameran kan man då hoppas på att den skall migrera innehållet i SDkort/DCIM/Camera till Internminne/DCIM/Camera när man kör SmartSwitch?
    Jag har skapat undermappar DCIM/2023, DCIM/2022 osv för äldre bilder så att det inte blev oöverskådligt många i DCIM/Camera.

Alternativet är att ta ut SD-kortet och senare skyffla in dess innehåll i Internminne/DCIM när allt annat är klart. Där finns massor med bilder sedan 2012 eller så...
    Men bara 2024-bilder i Camera-mappen.

Men kanske den bara överför bilderna (ett fåtal) som ligger i
    Internminne/DCIM/Camera
    ????

5. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Varför lägga bilderna i DCIM mappen?
    Om du inte redan har en mapp som heter Pictures i internlagringen, där kan du lägga bilder löst eller i olika mappar och dom blir tillgängliga för Galleri appen och Google Foto.

6. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det fanns en Pictures-mapp som innehöll mest en massa gamla screenshots.
    Så nu har jag kopierat över alla årtals-mapparna med alla gamla bilder och videor från DCIM på SD-kortet till Pictures i internminnet.
    Sen tänker jag skapa en mapp i internminnet med namn "SD card" dit jag sen kopierar hela mappsystemet med alla filerna som jag lagt upp på SD-kortet utom bilderna.
    Då kan jag sen ta bort SD-kortet och ändå ha mina filer ungefär där de var förut.

7. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    820
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Varför inte synca alla bilder med google kontot? Du kanske inte vill ha bilderna i molnet? Annars är det ju väldigt smidigt och bilderna kan nås från dator enkelt.

Egil gillar detta.
  8. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    681
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Ja verkligen, det är ett sätt att tvinga användare till att lagra bilder online, jag är mer old school litar inte på "molnet" för privata bilder, inget slår minneskort och dom är så billiga.

9. cjb

Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Måste du ha alla bilderna på telefonen rent fysiskt, eller litar du inte på någon moln tjänst?
    Bilder jag själv tar synkar med google foto och de bilder jag har sen gammalt ligger på en NAS som synkar med OneDrive, på så sätt får jag alltid tag i alla bilder från en ny telefon utan att dom ligger och tar plats.

Vill du fortsätta med SD-kort så köp en SD-kortläsare med USB-C kontakt som du kan ansluta till telefonen, då kan du tanka över till SD-kort efter hand.

10. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Hur fungerar filhanteraren i en S10?
    Jag raderade en mapp som innehöll 10 GB med kartfiler ifrån internminnet.
    När jag gjorde det fick jag frågan Cancel/Move to Recycle bin?
    Men vad jag vet så finns det ingen "recycle bin" i Android så om man raderar en fil skall den försvinna helt.
    Mappen med alla kartfilerna syns inte längre men när man tittar på internminnet så har använt utrymme inte ändrats! den visar fortfarande "119 GB / 128 GB" alltså de 10 GB jag ville återvinna saknas.

Jag ville skapa lite mera plats genom att ta bort dessa kartfiler, men det ser ut som om det inte går....
    Finns det någon funktion "Empty recycle bin" fast googlesökning säger att det inte används någon recycle bin i Android?

11. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag är allergisk mot dessa molntjänster! Har jobbat hela livet med elektronik och programmering och vill lagra mina data där jag själv bestämmer.
    Vägrar att ha data nånstans där jag inte har koll, rätt vad det är cirkulerar de på "asociala medier" utan att man vet nåt om det också! Eller också försvann bolaget med molnet och med det alla mina data...

Alltså har jag haft SD-kort i telefonerna i mer än 10 år och jag tankar över till min egen NAS hemma regelbundet. Från början var telefonernas internminne rätt risigt men jag fortsatte med SDkort även sedan de ökat på sitt minne för vid migrering till ny telefon var det så enkelt att bara flytta SD-kortet. Och om det blivit för litet var det ju enkelt att flytta data till ett större kort på sin PC och stoppa tillbaka det större kortet i telefonen.
    Nu går det inte när jag kämpar med att förbereda flytten till en ny S24plus...

12. cjb

Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Om det är en Synology NAS så kan du ju i så fall köra Synology Drive, det synkar bara mellan mobil och NAS och ska inte innefatta molnlagring.
    Synology Drive | Android - Synology Knowledge Center

Andra NAS borde ha liknande lösningar.

13. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Hittade själv lösningen!
    Det visade sig att det var så här man skall göra:
    - Öppna MyFiles-appen
    - Rulla längst ner på sidan
    - Här finns Recycle Bin, klicka på den
    - Här finns nu allt du tidigare raderat de senaste 30 dagarna.
    - Långtryck på en fil, nu visas cirklar framför varje fil i listan plus en längst upp med namn "All"
    - Man kan välja All eller också enskilda filer genom att bocka för dem
    - Sedan trycker man på Delete-ikonen längst ner till höger så kan man permanent avlägsna dessa filer.