SE Arc och framtiden!

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av nox, 26 mar 2011.

1. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Har kikat där men förstår ändå ingenting :P.

Bra idé. Ska sova på saken ett par nätter till :). Nu sängen, god natt!

2. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 822
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
  3. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Själv har jag helg nu ;) Så det blir att leka slut på batteriet ;)

4. Wormie

Wormie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Telefon 2:
    Apple IPhone 7 Plus
    Så som de ser ut idag så finns de ingen telefon som man riktigt "känner för", eller hur man ska uttrycka sig. Dual-core är har precis kommit ut på marknaden, och själv väntar jag helst minst ett halvår innan den tekniken riktigt blommstrar.
    Just mitt val av Arc var just att jag tittade på mina användningsområden som jag nyttjar mest, kamera, bild och skärm. Sen även fysiska knappar under skärmen.
    Jag byter telefon varje vår/försommar. Förra året blev en Desire (som var min första Android), nu tittade jag på områden jag saknade i HTC.

5. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Då jag inte fick något gensvar i granntråden postar jag även här:

En sak som precis slog mig och som är oerhört viktig för mig personligen:

Är det några som, precis som jag, har för avsikt att emulera upp gamla klassiker från NES, SNES, Genesis och N64 med flera på telefonen? Detta är tanken som går hos mig i alla fall och för att få ut allt det härliga på TV:n (vilket är tanken) måste man, eller vill man (jag) snarare koppla in en trådlös handkontroll (läs: Wiimote eller annan BT-handkontroll).

Jag är sugen på Wii Controller IME-appen på Market. Det tråkiga är att den inte stödjer HTC Sense, Samsungs Touchwiz och nu senast LG:s gränssnitt eftersom man tydligen låst BT-stacken (eller vad det nu kallas)?

LG är ju tydligen rootad och skall få något som heter CyanogenMod 7 (flashiga ord här ) vilket tar hand om detta problem. Så hur ser det ut med SE Arc? Jag förväntar mig inte att ni ska betala, ladda ner och prova. Men hur ser BT-stacken ut? Och om det nu skulle vara "kört" på denna punkten hur ser tidsaspekten ut på en framtida rootning?

6. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det fungerade på x10. Kan ej verifiera för arc dock.

7. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Trevligt, är förhoppningsvis samma sak med Arc då!

8. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Just bluetooth strular i allmänhet minst på SE-lurar ;)

9. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Man kan ju undra vad det beror på :P
    Och för er som inte är så gamla så kan jag upplysa om att Ericsson var dom som tog fram Bluetooth från första början, först själva och sedan ihop med Intel innan fler anslöt sig till detta underbara projekt.

10. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Precis, därav min flirtsmily ;)

11. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Absolut sista frågorna innan jag verkligen tar mitt beslut.
    Kommer snart att älta mig själv in i döden om jag inte bryter denna förbannade cirkel. Är ambivalensen kvar efter detta fåtal frågor så kommer jag i alla fall hålla k-ften och inte besvära folket mer med min uttjatade beslutsångest:

1. Hur tror ni PSX-spel flyter på mobilen? Någon som provat? Vet att det laggar en del på SGS som sitter på ett PowerVR-chip. Hur står sig Adreno 205 mot detta? Det enda jag läst är att det är sämre, vilket alltså, logiskt sett bör innebära att PSX-spel inte flyter på som de ska. (Nej, SE Xperia Play är inte aktuell).

2. Samma fråga fast denna gången N64.

3. Så nu till slutfrågan. Vad är det jag egentligen missar med att inte ha den senaste hårdvaran? Är det i stort sett endast spel som idag nyttjar denna kapacitet? Vet att flashfilmer + scroll precis som Swedroidfilmen påvisade inte fungerar helt smooth, men vem är egentligen intresserad av att trycka igång allt Flash som finns på en sida och sedan scrolla upp och ner!?

Försök att vara så objektiva så långt ni kan, vet att alla sitter på en Arc idag ;).

Tack på förhand och återigen ett stort tack för dem som faktiskt tar sig 1-2 minuter att hjälpa en förlorad själ.

12. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

kan bara svara på fråga 3 åt dig. Ja i princip enbart spelen, om ens det, android har inte stöd för dualcore, och de verkar ovilliga att säga när de ska få det, först sa de fram mot sommaren men det verkar inte säkert det heller. Skulle du sätta dig och dra igång en massa olika appar, surfa köra spotify och då ha de andra apparna igång i bakgrunden kanske du skulle ha fördel av dualcore, men detta är tveksamt eftersom android är optimerat för att just köra många processer.

13. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Tack för svar!!

Stöd för dual-core har ju Android sen tidigare, men det är långt ifrån optimerat vilket alltså då stjälper uppboostandet av denna hårdvara. Men bra, tack för din åsikt :).

Då återstår bara fråga 1 och 2, frågorna om emulatorerna.

Det sista jag då har att oroa mig över är batteritiden. Mobil numero zwei som jag kikar på är stabil med sitt batteri. Har tydligen också tagit ett par veckor innan den visat sin riktiga potential. Gäller säkerligen att vänta denna tid även med Arc och redan nu har ju användare här inne påvisat att det går att kräma ut en hel del ur telefonen. Jag har även för avsikt att köpa ett backup-batteri.

Det som dock är tråkigt, eller som oroar mig är det faktum att allas telefoner beter sig lite annorlunda. Att batteriet ena dagen räcker si och så långt och dagen därpå inte alls samma siffror. Har läst om att dra ner ljusstyrkor, installera app-killers, ta ur batteriet - låta det vila - sätta in det igen. Och även om detta funkar är jag rädd att jag missar någon åtgärd, tycker någon åtgärd är för krånglig, eller någon dag rentutav glömmer en åtgärd. Resulterar det då kanske i ett urladdat batteri på några timmar!?

Känns som om det var just detta som Feber-Glagögon-Gustav pratade om och batteriet är något som jag i alla fall, så långt som möjligt, faktiskt vill ha felfritt och som skall fungera bra. Battery is important!

14. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Kan ge dig lite input om det jag har kommit fram till. Har inte testat att spela med emulator men såg att du hade skrivit att launcher pro laggade på arc och du kör med den. Hade också samma problem med min arc när jag slängde på launcher pro. Dock så löste sig det problemet efter en omstart. Misstänker att SE egen launcher låg fortfarande kvar i minnet.

Batteriet för min del är som förväntat. Jag får ladda rätt så ofta 2ggr / dag men det beror på att jag lyssnar på spotify via bluetooth. Detta drar mycket batteri även om det är mindre än vad det var på min nexus. Kollar jag dock på vad som förbrukar batteritiden så är det skärmen som drar mest. Ligger på över 50% beror nog på att jag är inne och pillar på den ganska så mycket. Har märkt att skärmen är väldigt bra när man ska läsa saker och gillar verkligen återgivningen av färgerna. Vilket gör att jag ska bara kolla upp en sak.

Vad det gäller surfandet så kan jag rekomender att ställa in flash till on demand. Det är ju oftast anonser som är flash och det är rätt skönt att slippa att ladda dem. Surfningen blir då mycket bättre och det laggar i princip inte.

Om jag får tid över idag ska jag se om jag inte kan testa lite emulatorer men lite inte på det.

15. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Tack för svar!

Nu äger jag inte själv Arcen, inte än i alla fall, men har pillat en hel med den, därav Launcher Pro-problemet.

Fina reflektioner du delar med dig utav, att ladda 2ggr/dygn hade dock varit en mardröm för mig själv :).

Frågan om emulatorerna kvarstår dock. PSX4Droid är väl som bekant borttaget men finns ju andra alternativ på Market. Både den samt N64oid hade varit extremt intressant att testa. Vill veta om spelen som skall vara kompatibla flyter eller inte.

Låter kanske som ett märkligt användningsområde, men har man HDMI och kan koppla in Wiimote till mobilen, då ser jag inget fel i att ha ett portabelt PSX, NES, SNES, MegaDrive OCH N64 med mig i fickan över tiden :).

16. psykedelisk

psykedelisk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Varför orkar du ens svara när du inte vet vad du snackar om.. du sprider bara din okunskap vidare.. "android har inte stöd för dualcore" och sen "men detta är tveksamt eftersom android är optimerat för att just köra många processer." läs på lite vad linux är för något om du ska uttala dig i ämnet tack..

17. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Kernel (linux) har smp/dualcore/mthreadingstöd. Ovanpå detta ligger android utan stöd för det.
    Nativekod kan trådas.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

18. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Nu är ju tanken att ni ska hjälpa mig och inte diskutera Linux i sig ;).

19. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Jag ser ingen mening med Launcher Pro idag.
    Nya SE-Hemskärmen är snygg & flyter på så bra!
    Passar verkligen till designen :)

20. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Kan hålla med om att SE launcher är snabb och har bra flyt. Dock så gillar jag inte appdrawern på SE. Scrolla i sidled gör mer ont för min tumme än upp och ner. Sedan om SE launcher är snygg nja tycker den mest tar upp mer plats på skärmen än vad den launcher behöver göra. Samt att Launcher pro har vissa saker som jag gillar som inte SE launcher har.

Vad det gäller att ladda mycket. Har ju en laddare på Jobbet en i Bilen några hemma samt en reseladdare som oftast är med mig. Är lite paranoid om jag inte kan använda mobilen :P Men det blev så när jag skaffade min nexus så det är en vana för mig att alltid ha en laddare redo.
    Men nu ska jag vara tyst om det.
    Tillbaka till emulatorerna som jag inte har något vettigt att tillägga just nu.