SE Arc och framtiden!

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av nox, 26 mar 2011.

  1. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Nu är det ju inte riktigt det som ligger på tapeten för tillfället, men tack för åsikten :).

    Jag skulle faktiskt kunna skita i hur det flyter med PSX4Droid då N64-spelen skall vara mer krävande än PSX-spelen. Skulle N64oid fungera bra men inte PSX4Droid antar jag att det skulle kunna bero på "sämre kodning" vad gäller PSX-emulatorn.

    Har hittat ett videoklipp här som tyvärr är en show off av O2X. Det är dock detta jag är ute efter, smälla upp emulatorn på TVn och spela med hjälp av BT-kontroller.

    Mario Kart på 150cc, F-Zero som går i 110 blås samt Ocarina of Time, dessa ser jag som bra testspel där man kan bevisa/framvisa en bra eller dålig framrate. Hade jag bara haft en kompis med Arc så jag kunde laddat ner och testat så hade jag kunnat dementerat eller kommenterat mina egna uttalanden. Typiskt det här!

    Har även sett en liten förevisning på HTC Droid Incredible som dock kör Adreno 200, där är spelen inte speciellt spelbara. Ska kika på ifall jag hittar en Desire HD som kanske försöker emulera N64-spelen.

    Verkligen ingen som ännu provat detta på sin Arc? Som vill uppleva lite nostalgi med gamla hederliga spel på TVn nu när vi blivit bortskämda med en HDMI-utgång :)?
     
  2. patricd

    patricd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Jag vet inte mycket om mobiltelefoner men jag vet detta - Om teknik ska vara framtidssäkrat (fortfarande med begränsning) så krävs det att man kan uppgradera/byta ut hårdvaran. Den otroligt listige hemmasnickraren kanske kan det med dagens mobiler, vad vet jag, men jag tror att gemene man har stora problem när det kommer till att byta t ex cpu i en liten mobil.

    Så kommer vi se några mobiltelefoner som kanske t o m är anpassade för att uppgraderas med nya komponenter och eftermarknads hårdvara och dylikt (så som en vanlig dator)? Knappast. Vem f*n skulle då köpa en nya mobiler hela tiden? Och vid närmare eftertanke tror jag inte dom vill släppa sin absolut senaste teknik heller för den delen, för att på så sätt framtidssäkra sitt eget idé-sprutande.

    Jag tror det ligger väldigt mycket, väldigt roliga och fruktansvärt imponerande grejer längst in i dom avstängda zonerna på företagen som idag utvecklar grejerna som vi kanske inte kommer få nys om förrens 10-15 år.
    Så vill du vara framtidssäkrad? Skaffa dig en insider hos någon ball utvecklare i japan - gör en raid - saken är det biff...
    Skämt och sido, detta är bara lite tänkande runt topic.

    För övrigt var jag och klämde på arcen och det kändes lite som jag hoppade några år fram i tiden :)
    PS. Jag har inte läst hela tråden
     
  3. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Nu är det såhär:

    PSX har en mycket trött cpu och N64 har i runda slängar samma trötthet av cpu.
    Om det innebär lagg eller annat på en modern telefon beror detta till största
    del att mjukvaran ej är optimerad och klar.
    Det var någon kille som sade att han höll på med en N64emulator som han menade
    skulle vara betydligt bättre än den som ses idag.

    Kring emulatorerna så finns det två sätt att få det att flyta:

    1) Optimera koden och även en x8 kan emulera och köra på fint.
    2) Lös problemet med hårdvara. Strunta i optimering och kör på så jävla mkt
    mos att problemet försvinner.

    1:an är allt påväg till. 2an är dagens lösning.

    // A
     
  4. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag förstår ditt tänk kring framtidssäkert men jag har aldrig haft några förhoppningar om att kunna skruva upp min Arc för att sedan svetsa in en grymmare grafikkrets. Det jag menar med emulatorerna är en av aspekterna i just "framtidssäkert". Vill jag om ett halvår kunna emulera PS2-spel på mobilen med optimerad kod kan jag då det med en Arc? Eller måste jag köpa något kraftmonster alá O2X? Det är kring detta tankarna går även om just TV-spels-emulerande inte är i centrum när jag köper en ny telefon.

    Du tog i stort sett orden ur munnen på mig, precis samma resonemang som jag själv har. Och det är ju den frågan jag egentligen slås med:

    Hur lång tid kommer det att ta innan nummer 1 är avklarad så att vi kan skita i nummer 2? Vill jag spela N64 på mobilen redan i sommar, måste jag köpa en dubbelkärna? Kommer koden optimerats så bra att det flyter på en gammal Hero redan i september? Klart man kan vänta ut denna optimering men alla här inne vet ju hur pass svårt och drygt det är att just vänta.

    Frågan är ställd men kommer nog aldrig bli besvarad.

    För er som vill vara lite illegala av er så finns apk-filen för N64oid här, eller åtminstone en film om var den finns. Ni som inte vill bryta lagen och prova detta på er mobil, ni låter bli. Ni som vill hjälpa en tappad man med att gå bakvägen, varsågod :).

    Glöm inte ROM-filerna, Zelda, Mario Kart und so weiter ;).
     
  5. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte provat, jag klarar mig hittils med Wii, NDS, xbox 360 till tv:n. ;) Om jag får tid någon kväll så kan jag prova. :)

    Men ok, provade angry birds och det fungerade bra. Mest kul är det att se på eget inspelat/fotat material med familj och vänner. Även Youtube är kul och skratta åt några klipp till TV:n. HMDI ut har jag använt fler ggr än jag trodde att jag skulle.
     
  6. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Fick precis vetskap om att "FPse" skall vara den "ultimata" emulatorn för PSX-spel på Android Market. Var är alla ni gamers? Ingen som är sugen på att ladda ner den samt någon app i stil med "Rom Gripper", ladda ner ett spel och testa på TVn?

    Ingen som kanske vill låna ut sin Arc så att jag kan prova :D?
     
  7. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Problemet är att appsen kostar pengar och ingen har väl lust att slänga ut 50-60 spänn på att pröva en sak man inte är så intresserad av även om det är småpengar
     
  8. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Självfallet, det förstår jag såklart, men det måste ju finnas några hardcore-gamers på forumet som vill eller redan har provat... eller? Annars får jag väl bistå med pengar till folket så att ni kan prova :D.

    Jag nöjer mig också med Xbox360 och PS3 på TVn, jag tänker nu hotellvistelse etc, hur grymt vore det inte att spela lite Ocarina of Time på TVn med minimalt bagage? Tjolahoppja säger jag bara!
     
  9. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ingen som vill få en gratis emulator :D?
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag betalar för andras jobb om de vill ha betalt för det.
    Tack, men nej tack :-)
     
  11. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    1 down, 19845 to go...
     
  12. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Kan testa när jag kommer hem. Vilken emulator skulle jag ladda hem?
     
  13. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Äntligen en gamer som hör mina böner :). Du får gärna testa både N64oid (finns ej på market längre men apk-fil finns) och FPse. Sen behöver du ju som bekant lite ROM-filer. Om du använder applikationer eller fixar det på annan hand väljer du själv :).

    Jag skulle bli otroligt tacksam, samt även vara intresserad av hur det ser ut när man trycker upp det på TVn!
     
  14. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Okej ska pilla lite så får vi se vad jag lyckas med. Kan inte filma det själv dock. Men ska försöka ge en bra rapport i alla fall.
     
  15. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Underbart!!! :D
     
  16. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Så testat med N64oid och det gick bra var inga problem att få ut det på tv alls. Körde lite super mario och det flöt på bra utan lagg eller något alls. Det var lite värre med Mario kart där ljudet ibland lät lite distat samt att det var lite mindre lagg när den laddade. Dock så flöt det på bra när man spelade. Kanske är det så att det går att tweaka det lite för att få det till att flyta bättre skulle jag tro.

    Ska fortsätta med FPse nu.
     
    Golgo och nox gillar detta.
  17. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Keep up the good work :D!
     
  18. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Så testat FPse nu också. Körde lite MortalKombat 4 samt började lite lätt med Final Fantasy VII. Det jag kan säga är att arc är rätt nice som spelkontroller kurvan i ryggen på den gör att den blir ganska så skön att hålla i. Dock så tycker jag att det är värt att invenstera i en lång hdmi kabel om man inte ska köra med extern kontroller. Sitta 1-2m från en 46" tv var ganska så jobbigt samt att det blev väldigt pixligt på det avståndet. Bilden på telefonen var grymt dock.

    Det jag kan säga efter att ha testat spelen så flyter det på med FPse utan problem. Inget lagg överhuvudtaget. Lyckades vinna mina matcher i MK4 utan problem och FFVII flöt på hur bra som helst. Något mer specifik du vill att jag ska testa?
     
    nox och alexb gillar detta.
  19. alexb

    alexb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fyfan nu blev jag sugen på min Arc, förlängningskabel får det bli också när lönen kommer! Ska lära mina barn hur riktiga spel ser ut!
     
  20. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    hahaha det är rätt snart kommer du att plocka fram en c64 också för att visa dem hur gaming var på medeltiden ;)