Se Swefilmer.com på tv:n

Diskussion i 'Off Topic' startad av Nappandroid, 28 jul 2014.

1. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Tack för hjälpen med köpte en chromecast istället för att kunna utnyttja lite andra funktioner också :)

2. Droid55

Droid55 Guest

Jaha. :) Själv har jag tänkt skaffa en Miracast-dongel till min dum-TV pga. gillar inte HDMI-kabeln. Återstår att se om jag gör det.

3. Nappandroid

Nappandroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Okej är det typ samma som Chromecast eller?:)

4. Droid55

Droid55 Guest

Jag har faktiskt dålig koll på vad Chromecast är så kan inte svara på frågan.

5. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Här bjuder jag på en länk som tar upp en del intressanta fakta om Miracast och Chromecast, samt även förklarar skillnaderna etc.

http://allaboutchromecast.com/chromecast-vs-miracast-everything-you-need-know-about-wireless-display-and-screen-mirroring/

Länken är dock inte jätteuppdaterad verkar det som, men den ger ändå övergripande koll.

6. Droid55

Droid55 Guest

Tack! Nu fick jag lite att tänka på.

Jag streamar alltså enbart så då kanske Miracast inte är mest optimalt? Jag har dum-TV så behöver en dyrare Miracast-dongel. Dessutom lät det bra att jag kan göra annat på luren med Chromecast så länge jag inte stänger fliken.

Då måste jag ta reda på om mitt trådlösa nätverk hemma fungerar med Chromecast.

Jag har ej läst hela tråden nu, men går det streama Swefilmer, Dreamfilm, Vodly osv. med Chromecast? Antar det är via Chrome tab cast mode då och inte via Chrome web app mode.

7. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Får ni inte upp chromecast ikonen när ni startar videon?

Prövade bara lite kvickt nu och funkar ju hur bra som helst.

För övrigt är ju swefilmer näst intill obrukbar utan en adblocker på telefonen...

EDIT: Nu läste jag en sida bakåt också så nu skämms jag :P

Skickat från min OnePlus One via Tapatalk

Last edited: 2 aug 2014
  8. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Kan börja med att säga att jag också streamar enbart material, och laddar alltså aldrig ner några filmer eller serier. Jag använder min Chromecast för uppspelning från Swefilmer och det fungerar alldeles utmärkt. Om du går in på exempelvis swefilmer.com via chrome, sedan väljer den film du vill kolla på, sedan trycker du på fullskärm på filmen så kommer det upp en ruta uppe i högra hörnet som markerar att du kan chromecast:a videon. För det ändamålet så behöver du inte cast:a skärmen :)

Kolla bara så att din router klarar av 2,4 GHz 802.11 b/g/n, vilket de flesta routers klarar av, så skall det inte vara några problem.

9. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tack Ascii, jag har varit på semester därav det sena svaret!

Att ta emot streams är inte olagligt då man inte vet ifall den som sänder streamen betalar för att dela med sig av materialet eller inte. Om du sparar streamen som en fil på din lagringsmedia så kan du göra dig skyldig till brott.

Vi kan nog alla lista ut att swefilmer inte betalar en enda krona till kreatörerna av de aktuella verken. Väldigt dåligt kan man tycka.

Så länge ni bara diskuterar den tekniska biten som handlar om hur chromecast fungerar så tycker vi moderatorer att tråden är viktig. Vi vill dock inte se fler trådar, eller länkar för den delen, som handlar om piratsidor eller hur var när man kan komma åt olagliga kopior.

Förövrigt så funderar jag på om det inte är dags att införskaffa en CC snart :)

10. Droid55

Droid55 Guest

Toppen! Då kanske det blir en Chromecast istället. Ska kolla vad min 4G-router stödjer (från operatör 3).

11. Droid55

Droid55 Guest

Min router: https://www.tre.se/privat/kundservice/teknisk-support/Mobilt-bredband/ZTE-MF28G/

Produktmanual: https://www.tre.se/Global/2012/Kund...E_MF28G/MF28G_QSG_20130201_UpdatedVersion.pdf

Fungerar den med Chromecast? Sugen på köpa nu nämligen.

12. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

13. Droid55

Droid55 Guest

14. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

15. Droid55

Droid55 Guest

Köpte en igår. Öppet köp i 30 dagar. Frågade om det var OK att jag testade den (bröt förpackningen) vilket det var. De sa att de redan hade 3 st för nedsatt pris som var återlämnade (tog en för nedsatt pris även om de inte skiljde många kronor).

16. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Toppen! Hur fungerar det för dig? :)

17. Droid55

Droid55 Guest

Får återkomma. Ska testa ikväll. :)

18. Droid55

Droid55 Guest

Testade ikväll. Fungerar utmärkt! Så sjukt enkelt i jämförelse med Apple TV (och då har jag ändå en Macbook Pro). Fast jag får erkänna att jag hade kollat på YouTube hur det fungerade innan jag köpte.

Ska se klart en film via Swefilmer innan läggdags. :)

19. -Henric

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Fusk att kolla instruktioner innan ;)
    Ja, Chromecast är jättesimpelt och kul att det fungerade för dig :)

Natti natti. Själv slutar man jobbet om 35 minuter ^^

Tapatalked from my Nexus 4

20. SHM

SHM Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 367
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Själv har jag Android-stickan Rikomagic MK802 IV 16GB kopplad till TV:n. Sen är det bara att installera XBMC och lägga till Swefilmer.com, Sweflix.net och Dreamfilm.se addons. Samma upplägg kör jag på min laptop, eftersom XBMC går att köra på i princip alla plattform så går den även lika bra att installera XBMC på en Android-telefon eller en iPhone.

XBMC har bytt namn till Kodi men den nya versionen 14.0 är fortfarande i beta-stadiet.

Länk till XBMC: http://xbmc.org/download/
    Länk till "svenska" addons: https://github.com/kokangit

Vill man ha alla serier, filmer och struntar i svensk textning så ska man ladda ner tillägget iStream som söker igenom i princip alla streamingsidor. Den har alltid hittat det jag är ute efter.
    Länk till iStream: http://www.xunitytalk.com/site/istream.html

XBMC Addons installeras genom att man laddar ner zip-filen och installerar den via System-> Add-ons -> Install from zip file i XBMC. Alltid bra att googla.