Seeeeg X10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 27 jul 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hmm.... hur gör man detta?

2. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Inställningar, program, hantera program.

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Om du kör senaste programvaran på din mini (1.1.A.0.8), så kan du använda bacup appen som SE tillhandahåller.

4. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

...och när jag öppnade telefonboken för en stund sen tog det säkert 15 s! Vad är detta?? Har rensat det ni tipsat om i denna tråd.

5. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Har du provat att starta om telefonen ?

Kan ju ocksåp testa att göra en fabriksåterställning allternativt Reparera via PC-Companion.

Några fler ideer har jag inte då jag inte upplever några dylika problem med min mini.

6. Rokare

Rokare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kanske läge att blåsa ren den och sen installera en app per dygn för att hitta fulingen..

GMY

7. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter jag hade bytt medföljande sd kort (2 GB) mot ett större (8 GB, Class 6), blev min telefon seg också. Då satt jag tillbaks original kortet, och telefonen blev igen lika snabb som i början.

Stephan

8. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter jag hade bytt medföljande sd kort (2 GB) mot ett större (8 GB, Class 6), blev min telefon seg också. Då satt jag tillbaks original kortet, och telefonen blev igen lika snabb som i början.

Stephan

9. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Låter riktigt skumt. Kanske ska prova att byta SD-kort jag med då, har också ett 8 Gb klass 6.

Det skumma med detta är att telefonen inte är så värst seg i allmänhet, det är mest dialern, telefonboken och smsen som är oerhört sega att öppna. Idag tog det återigen 10s att öppna dialern.

10. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kör originalkortet på 2gb här. Måste ju nästan ha med minnesbrist att göra känns det som, om man öppnar och stänger telefonboken flera gånger går det successivt snabbare.

11. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Har provat med 2 Gb kortet nu utan förbättring. Börjar bli olidligt seg nu. App minnet är i princip fullt och ram minnet ligger konstant kring 25-30 Mb ledigt. Vad ska man göra?? Måste jag blåsa ren telefonen? Hade hoppats slippa det innan den stora uppdateringen :(

12. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om det beror på fullt ROM eller RAM så kan du ju successivt rensa bort lite, men det låter lite långsökt tycker jag. Har du konstant 30 MB ledigt är ju inte minnet fullt och så länge det finns ett utrymme att "swappa" i så ska det ju inte kunna orsaka lagg. Såvida du inte har 100% fyllt diskutrymme så ska det inte heller påverka, inte ens då egentligen.

Men du kan ju prova att ta bort några mer krävande program och se om det blir en skillnad.

13. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur rensar man dessa?

14. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

FAT16 eller FAT32

Jag hade köpt ett extra 8 GB (class 6) SD, kopierade alla filar ifrån original SD till nya, och bytte. Då blev telefonen segt (som beskriven i inlägg ovanpå) och jag bytte tillbaks till original SD.

Nu formaterade jag om min ny 8 GB i min bärbar data (under linux med mkdosfs), kopierade filar ifrån original SD igen och bytte. Telefonen blev inte lika segt som första gången, responsen verkar godtagbar snabba nu. Kanske SD tillverkarens formatering hade brister?

Jag noterade dessutom att original SD är formaterad som FAT16. Max storlek för FAT16 är just 2GB, så jag var tvungen att formatera min 8GB SD som FAT32. Eftersom hantering av FAT32 kräver mer resurser/minne än FAT16, borde ju en X10 mini med FAT32 vara segare.

Finns det riktiga benchmarks för att testa SD kort under android/X10 mini? Då kunde jag försöka att jämföra mer objektiv original 2 GB med FAT16 mot 8 GB med FAT32.

15. vildtrapper

vildtrapper Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

J Bench Mark 1.0 Om den funkar på X10mini har jag inte testat.

Edit: Testat den funkar! fick gå omväg iom den inte syntes på Market.

Skriv: 1,45 (MB/s)
    Läsa: 1,9 (MB/s)

Last edited: 3 aug 2010
  16. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har använt Mini Pro i ca. en vecka nu, men har begränsad erfarenhet av Android-lurar (denna är den första egna) så jag har lite svårt att säga om den är seg eller inte.

Dock märkte jag att när jag avinstallerade Task Killer (efter att ha läst lite här på swedroid) och låter operativet sköta saker och ting själv, så försvann de spontana omstarter jag upplevt som lite störande.

17. dbpetrol

dbpetrol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag upplevde samma problem som trådskaparen. Särskilt irriterande var det att dialern och kontaktboken tog sån tid att starta.

Nu fungerar den utmärkt!

Jag vet inte vilket som har gjort störst nytta men de förändringar jag har gjort är följande:

* Avinstallerat ADW Launcher och använder orginal homescreen. Hela telefonen upplevs mycket snabbare nu. Och, handen på hjärtat, så är den mycket enklare att använda med en hand. SE har faktiskt lyckats på den punkten med nackdelen att man är begränsad till en widget/screen.

* Istället för att använda bakåtknappen när jag har användt dialern, kontaktboken osv. så har jag börjat använda mittenknappen istället för att avsluta. Inbillar mig att man inte "avslutar" programmet då utan att det stannar kvar bättre i minnet. Rätta mig om jag har fel! Upplevde tidigare att om jag använde bakåtknappen och sedan körde lite andra program så hände det ofta att det tog måååånga låååånga sekunder att starta dialern och kontaktboken, ungefär som att de behövde laddas in i minnet igen. Det kan ju också ha lite att göra med att jag avinstallerat ADW som kanske äter resurser, vad vet jag. Jag gjorde detta ungefär samtidigt vilket gör att jag inte vet vilket av de två som gjort min mini snabb igen.

Hursomhelst så är jag åter mycket nöjd med min mini!!!

18. jsnake

jsnake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gillar också min mini! Men jag tycker samtidigt att de här tiosekunderspauserna man ibland åker på när man ska starta dialern är väldigt underliga. Det är väldigt svårt att förstå att det ibland tar en halv sekund, och ibland åtta eller tio. Jag tycker det luktar bug lång väg.

Rent tekniskt finns det ju ingenting dialern gör som kan ta 10 sekunder, för i så fall skulle den inte kunna fixa det på en halv sekund som den gör ibland (såvida den inte cachat något resultat som försvinner när den blir utslängd). Min gissning är att den väntar på någon time out, kanske för att stänga något annat program för att det är slut på minne. Hur som helst känns det som ett problem som det borde vara hög prio för Sony Ericsson att fixa, eftersom det bara gäller Sony Ericsson-delarna som ju ska vara (och i mångt och mycket är) ett argument att köpa just minin.

Kanske spelar det också roll hur många personer man har i telefonboken? Jag har en massa gamla nummer jag inte behöver och skulle gladeligen rensa dem om jag var säker på att det skulle hjälpa.

19. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Nä, det gör man inte. Apparna ligger alltid kvar i minnet tills dess att mer minne behövs för annat (då slängs minst använda appar ut). Du kan i båda fallen prova att hålla ner mittenknappen i ca 5 sek. Då får du upp en lista med senast använda appar som ligger i minnet och du kopmmer se att
    det inte gör någon skillnad hur du gr ur.

Själv har jag inte haft någon issue varken med telefonbok eller dailer. Men jag har som mest endast haft runt 70 kontakter, vilket kanske är den stora skillnaden.

20. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Upplevde samma problem som många andra, har avinstallerat For 1,6 tag home. Samt rensat cachen för webläsare och sms. Upplever en stor skillnad i prestanda. Tog saknar jag vissa saker i for 1,6 tag home. Får se vad som är viktigast, snabbhet eller att ha flera widgets som samma skärm