Seeeeg X10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 27 jul 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma här. Dialern tar ibland väldigt lång tid på sig, inte ovanligt uppemot 10 sek. Men för det mesta går det ganska snabbt.

2. dbpetrol

dbpetrol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Mmm... jag vet att det "ska" vara så men jag är ändå inte övertygad...

Ett exempel:

Öppnar jag kontaktlistan och scrollar ner en bit och sedan "avslutar" programet med hjälp av bakåtknappen så blir resultatet att nästa gång jag öppnar kontaktlistan så börjar jag ovilkorligen från toppen av listan.

Om jag däremot gör samma sak; scrollar ner en bit och sedan "avslutar" med hjälp av mittenknappen så blir resultatet att nästa gång jag öppnar kontaktlistan så börjar jag där jag slutade sist, dvs scrollat en bit ner i listan.

Förutom att det startar mycket snabbare om man avslutat med mittenknappen så borde det ju vara bevis på att programmet "avslutas" mer när man trycker på bakåtknappen än när man trycker på mittenknappen.

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Ja, fast det har inget att göra med huruvida appen avslutas eller ej. Backar du så kommer du ju in i någon annan del av programmet och då får du givetvis annat beteende när du går tillbaka till appen igen senare. I båda fallen ligger programmet kvar i minnet, men med olika tillstånd som det heter i Android samanhang, så i den bemärkelsen är din observation korrekt. Men det är så det skall fungera.

4. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hm vore ju tråkigt om problemet faktiskt beror på att man kör nåt annat än stocklaunchern.

5. dbpetrol

dbpetrol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ja, jag är med på att man inte "avslutar" programmet i den bemärkelsen. Det viktiga för mig är att det är stor skillnad på snabbheten beroende på hur man tar sig ur nämnda program. Prova själva några gånger. Man ser till och med hur telefonen "ritar" upp programmet på skärmen olika beroende på hur du tog dig ur programmet

6. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Visst är det så. Jag menar inte att din observation är fel, utan bara att slutsatsen vad det beror på inte helt var korrekt eftersom appar alldrig avslutas i egentlig mening.

Last edited: 16 aug 2010
  7. SpamGod

SpamGod Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör mini pro och gillar den skarpt, men för ett par veckor sedan började jag också drabbas av långa avbrott när telefonen inte ville svara på tilltal.

Har provat diverse åtgärder och det som hjälper för mig är att rensa "Internal Memory". OBS detta är INTE RAM, utan det minne där programmen och deras data lagras. Går det lediga utrymmet i "Internal Memory" under 25% så blir min telefon seg. Ett bra program för att hålla koll på detta är "Android System Info" från Market.

8. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jå, fullt RAM gör ingenting, men brist på "Internal Memory" gör telefonen segt. Bovar kan vara bl. a. Browser, YouTube, Market och mer som anlägger flitig "cache" i "Internal Memory." Jag tömde flera "cache" under "Manage Applications" och fick loss ungefär 15 MBytes i "Internal Memory"!

Tyvärr finns det tydligen ingen möjlighet att förhindra att "Internal Memory" fylls på igen med flera stora "cache" (i alla fall inte med orootad telefon och med android 1.6).

9. alight

alight Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också problem med att mobilen blir lite seg när jag byter appar lite mer. Visserligen inte jättemycket, men ändå så man stör sig. det laggar även till lite när man bläddrar bland apparna vilket stör mig, jag vill ha det smooth :) även kontakter och smslistor kan lagga när man bläddrar.

vad jag noterat är iallafall att om jag använder någon task-killer så går det alltid lite smidigare runt i mobilen en stund efteråt. kan det vara så att x10an behöver döda appar lite mer frekvent än den gör nu?

en annan sak jag upptäckte angående om man backar ur t.ex. telefonboken eller om man trycker på homescreenknappen som någon nämnde innan i tråden är att kontakterna listas upp från olika håll beroende på vilken man trycker på. Om du backat ur programmet listas de uppifrån och tvärt om ifall du backat med homescreen

10. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet med att backa ur appen är att det inte sällan är himla många steg bakåt. Man kan ju se det som så att den tiden det tar att göra det motsvarar den tid det tar att läsa upp det igen nästa gång, ibland.

Task-killer snabbar nog upp telefonen men det är nog ingen större nytta egentligen. Jag har gjort lite tester själv och kan säga att oavsett om du avslutar 1 eller 100 appar, startar om telefonen, kör 1 eller 10 widgets, så kommer det som genomsnitt vara lika mycket minne som används. Detta för att Android omfördelar minnet, dvs om du kör 10 appar med vardera 10 MB och så stänger du en så blir det 9 appar med 11 MB, det finns aldrig mer än en väldigt liten "swap" på ca 10-20%!