Seg Mobil - flytta appar lösningen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av paraflaxtapet, 28 feb 2013.

1. paraflaxtapet

paraflaxtapet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har inte rootat, har aldrig gjort det, och vet inte om jag ska ge mig in på sånt? Men blir ju lite nyfiken? helt oteknisk är man ju inte, har fixat mycket genom åren på datorer och mobiler genom att följa guider på nätet. Blir det automatiskt bättre RAM om man rootar, eller måste man in och pilla mer specifikt?

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Det blir inte det automatiskt men du kunde använda greenify vilket bara är en app och väldigt enkel.

tptlk hd

3. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Låt oss först skilja mellan äpplen och päron. 50 miljoner nedladdningar är inte detsamma som 50 miljoner nöjda användare. Att ge ett bra omdöme är lätt. Att ge ett dåligt är svårare, eftersom hela omdömessystemet grundar sig på att för att få ge ett dåligt omdöme måste man ha laddat ner appen OCH ha den kvar, men när jag upptäcker att appen jag laddat ner är skit så är min första reaktion "fort, avinstallera skiten", inte "fort, skriv ett omdöme". Och när jag väl avinstallerat den orkar jag förstås inte installera den igen bara för att skriva ett omdöme. Därmed tror jag många appar får oförtjänt bra betyg. :P

App Killer har fått många bra omdömen (och många dåliga omdömen den borde fått syns alltså inte). Bara för att många gillar något så är det inte per automatik rätt eller bra. Det vore passande att dra upp politiska jämförelser här nu (*hostPUTINhost*, *hostALLIANSENhost*) men såna diskussioner ska vi helst undvika, så låt oss istället ta det gamla beprövade exemplet: 50 miljoner flugor äter bajs, alltså är bajs gott? Jag har inte svaret, men det känns inte attraktivt att testa. ;)

Elvis var en skicklig artist (på sin tid) och blev ett världsfenomen men var han verkligen så bra eller berodde det mer på att alternativen var för få och för dåliga? ;)

Den logiska förklaringen till App Killers många nedladdningar och positiva omdömen är förstås att appen är stabil och funktionell och gör vad den ska, dvs stänger ner appar effektivt. Att apparna sedan startar snabbt igen, och App Killer äter upp mobilens batteri är en annan sak, men sånt reflekterar folk inte över. Gemene man är inte så insatt i hur appar och app killers funkar (tills man börjar läsa om det), så appen får ett gott omdöme, ryktet sprider sig, och vips har man fått 50 miljoner nedladdningar.

En mobil med mer ram och bättre processor är oftast bättre, ja...såvida inte systemet har blivit helt uppfuckat. :P

512 megabyte ram dög bra i den förra generationen när varken apparna eller Android var särskilt krävande, men ju mer allting hottas upp, desto mer prestanda krävs det förstås. Man kan nog harva sig vidare på 512 mb ram ett tag till (åtminstone vill tillverkarna få oss att tro det eftersom de släpper så många mobiler med 512 mb ram) men tänker man sig att ha mobilen åtminstone ett par år så är 1 gig att rekommendera.

Angående Xperia så är namnet bara ett namn på serien och medför inga förpliktelser att mobilerna ska vara tåligare, bättre, osv. Samsung kallar ju många av sina mobiler för Galaxy, men de har funnits i så många olika utföranden och prestandaklasser att det inte går att säga att en Galaxy-mobil ska vara snyggare/lyxigare/bättre/tåligare, osv. Däremot har Samsung sin "tålighetsserie" Xcover. Sony har än så länge inget specifikt namn för tåliga mobiler utan säger bara "den här mobilen är tålig, den här är tåligare, och den här hoppas vi går sönder så snart du går ut ur butiken" (det sista säger de förstås aldrig högt).

Av ren nyfikenhet kollade jag upp en del mobiler i Xperia-serien nu och av 15 mobiler var det 3-4 som hade en faktiskt IP-klassning (IP54, IP67), dvs att de klarar vissa tålighetskrav. Vissa mobiler har tåligare skärmar, men överlag är det lika blandad kompott i Xperia-serien som i andra mobilserier. Själv har jag fått intrycket att Xperia-mobiler ofta ger bra prestanda till ett lågt pris men vissa av modellerna har haft för höga prislappar, så inte ens det går att lita på.

Slutligen, vad gäller rootning: Är man van vid att hantera datorer ska det inte vara några större problem att roota en mobil, det viktigaste är att man hittar en bra root-guide och följer den noggrannt. Att du även fixat med mobiler förut är förstås bara en bonus, så jag tror säkert att du klarar att roota. Själv är jag hyfsat datorvan men har ingen speciell teknisk kompetens men har ändå rootat en mobil, dock är jag medveten om att man riskerar att göra ett misstag och bricka mobilen så jag undviker i det längsta att roota (bara min egen feghet som hindrar mig).

paraflaxtapet gillar detta.
  4. paraflaxtapet

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

5. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Går nog bra att skriva ett omdöme efter att man avinstallerat. Testade precis på ett spel jag inte haft installerat på över ett år och det gick att skriva ett omdöme.

6. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Tack själv. Har jag tid över och inget bättre för mig skriver jag gärna långa inlägg (till vissa personers förtret, inte alla som orkar läsa mina textväggar, haha).

Inte alls bekant med One Click Root, men är det gratis och stabilt kan det säkert vara något att överväga. Jag vet att det var lite meck med att få allt att funka när jag skulle roota min Spica för evigheter sedan. Om One Click Root gör processen enkel och smidig är det säkert värt att pröva.

Gryph: Var länge sedan jag försökte skriva omdöme, de kan ha ändrat systemet nu på senare tid (vilket förstås är en utveckling till det bättre).

7. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har ingen erfarenhet av det programmet.
    Börja med att installera Sony update service:
    http://www.sonymobile.com/global-en/tools/update-service/

Behövs för att reparera mobilen ifall du brickar den.
    Med installationen kommer drivrutiner som behövs när man rootar mobilen.
    Datorn behöver även startas om efter det.

Jag använde SuperOneClick
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=803682

Kolla igenom alla guider så att du inte missar något, brukar alltid vara någon liten lucka i alla guider

Googla root xperia go

Last edited: 5 mar 2013
  8. paraflaxtapet

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

är det samma som pc companion?

9. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

I princip, går att använda den istället, tycker bara att sony update service är lite trevligare