Seg X10 Mini Pro.

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Bim, 17 sept 2010.

1. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft min mobil ett tag nu, osäker hur länge.. Var snabb som tusan i början. Jag drog ner lite spel, som jag sedan tog bort.. och la till diverse program, kände att mobilen började bli slö.. Så "ominstallera" den.

Nu är den långsam som skam igen, jag har två spel, och kanske 1-2program.Men inte mer.

Klickar jag på kameraknappen så kan det ta alltifrån 10-30sek.

Handcent tar oerhört lång tid att ladda ibland, klicka på ikonen och det tar väldigt lång tid tills det öppnas.

Har lust att säga att jag "HATAR" mobilen.. För den är så långsam!

När den var ny, och man kunde bläddra i menyn så gick det mjukt och fint. Nu blir det liksom att den sackar efter, likaså för min bror.. Hmm!

2. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du är inte ensam om att tycka den är långsam, tyvärr verkar det inte finnas nån quick fix som funkar, utan vi får vänta och se om det blir bättre med 2.1.

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Startar ni om telefonen regelbundet ?

Det verkar ha gjort underverk för andra med problem med just
    seghet,hängningar osv.

Kanske är det något ni installerat som ligger o bråkar.

Har själv haft min pro sen dagen den lanserades och har
    inga problem med seghet. Jag har inte lagt in spec mycket
    saker i telefonen så jag har ganska mycket minne frilagt och
    jag stänger av den varje natt.

4. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag startade om den igår, annars har jag nog inte startat om den på 1-2veckor :).

Hur fungerar alarm osv, om man stänger av mobilen? o_O

5. espling

espling Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Telefonen måste vara på för att alarmet ska fungera.

6. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Startade en likadan tråd för ett tag sen,

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=16723

fick lite tips där, men det enda som hjälpt för mig var att göra en återställning av telefonen, sen installera app efter app väldigt restriktivt, inte för många. Jag tycker det känns som att segheten ökar med antalet installerade appar, har du nästan fullt minne kan det gå otroooligt segt. Lite som med en PC; är din hårddisk för full tar varje diskaccess väldigt lång tid. Kan ett flash-minne bli fragmenterat, är det det som är boven i dramat?

7. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Brukar inte flashminnen bli snabbare vid fragmentering just eftersom de kan läsa parallellt?
    Så är det iaf på ssd-hårddiskar i datorer.

Många påstår att de som slöar ned luren är smsapplikationen då när de blri för mkt
    sms i den så blir luren trött.

Enligt vad jag fått höra är smsdelen omarbetad i 2.1 så vi får väl hoppas att även
    hastigheten blir bättre vid större mängd.

// A

8. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Jag raderade alla sms men samma seghet fanns kvar. Rensade även all historik i webläsarna, market m.m. Ingen skillnad.

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Har du någon app killer installerad ?

10. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Nope.

11. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är snarare så att många appar körs i bakgrunden, även om de inte används. Exempelvis körs ju PlayNow för det mesta i X10 Mini/Pro, även om man aldrig använder det. Om man har EasyTether installerad, och använder den gång i veckan exempelvis, så körs den ändå för jämnan i bakgrunden. Om man nån gång provat att ha Beautiful Widgets populära klocka som widget, men sen inte inte använder widgeten, så körs fortarande Beautiful i bakgrunden. Och så vidare.

Så ju färre appar man har (eller snarare, ha bara dom appar du använder) desto bättre torde det gå. Jag märkte en stor skillnad, som du säger, när jag tog bort alla appar jag sällan eller aldrig använde men som jag någon gång installerat.

Jag skulle tro, men vet inte, att det där med SMS-appen beror på att konversationerna lagras i SMS appen som i sin tur lagras i minnet för det mesta, men jag vet inte säkert. Det borde ju egentligen bara vara en s.k. service, men som sagt, bara en gissning.

Vad gäller omstart så frigör det ju minne eftersom RAM-kretsarna nollställs, vilket i sin tur innebär att telefonen går snabbare tills minnet blivit fyllt igen, precis som på en dator. Sen kan man ju diskutera huruvida detta faktiskt påverkar eller inte påverkar, i teori och praktik, eftersom man kör Linuxkärnan som aktivt omdistribuerar.

Jag är ingen expert heller, men efter några olika Androidmobiler börjar man ana en "röd tråd" så att säga.

12. Swindiana

Swindiana Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Har någon märkt skillnad med byte av SD-kort? Bytte ganska tidigt till 8 Gb HCSD-kort och har inte märkt skillnad i lagg alls jämfört med första uppstart. Har många apps installerade, och annan launcher på de mest spretiga sätt...

Hälsningar,
    Swindiana

13. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet för lite för att kunna säga att det påverkar, men i teorin borde det ju påverka. Det mesta av Android sitter väl som jag förstår i ROM och inte på SD men telefonen hämtar ju ändå mycket från SD. Det jag är frågande till är huruvida överföringen kan gå snabbare med ett annat SD-kort. Fler erfarenheter någon?

14. Coldsnap

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Borde väl inte påverka stock apps oavsett?

15. Rambler

Rambler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min har också börjat att krångla..........
    När man ska svara så går det inte fast man drar knappen till svara.
    Sedan tappar den täckningen under samtal nästan hela tiden.
    I början funka allting bra.

16. Rambler

Rambler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

någon som har tips vad det kan bero på........

17. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om data öveförs fr SD så kan det ju göra det, men jag vet inte. Bara för att själva appen ligger i ROM behöver ju inte alla data i appen göra det.

18. isokivi

isokivi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Upplever att min blivit seg med, rensat all data och tagit bort applikationer en efter en tills alla var borta utan märkbar skillnad. Kan ha blivit någon promille sekund mindre seg (går inte att kalla det snabbare..) sedan jag tog bort ADW, känns som det var adw som fuckade allt från början. Har mellan 25-35mb ledigt ramminne av 166.. Cpun går som den ska, ligger mellan 3-10% idle.

Ska återställa den och se vad det gör för skillad, bör bli som när jag köpte den tycker jag. Dvs snabb som faan :)
    Någon fler som ser sambandet mellan seg lur och ADW? Någon som har tips på liknande funktion men som kräver mycket mindre av luren? Just att man kan ha fler widgets och genvägar på hemskärmarna :)

19. Coldsnap

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hade samma problem med stocklaunchern. Och med zeam.

20. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, det glömde jag skriva. Har provat nästan alla launchers som diskuteras här på forumen, med andra ord alla som finns att ladda ner med QVGA stöd. Och i samtliga fall har telefonen blivit segare, om än att segheten varierar och märks bara av ibland. Jag noterade då att SEs launcher hela tiden körs i bakgrunden, och det kan eventuellt förklara segheten.