Aniara på bio
View: https://www.youtube.com/watch?v=7VCZPi1leoE
Aniara (2018) - IMDb
Ja då har man sett Aniara. Som helhet kan jag säga jag är väldigt imponerad av filmen, jag kan inte minnas att jag sett en svensk science fiction film förut, men ja detta höll i stora delar väldigt hög klass, i många fall hollywood nivå, vilket får ses som imponerande med tanke på att det är en svensk film.
Visuellt är det en väldigt imponerade, animationer och och datorgenererade elelement håller i stora delar hollywood klass.
Till stora delar är det också en bra story. Skådespelarinsatserna är något inkonsekventa dessvärre, det är olika nivå på skådespeleriet. Så vad som behövs för att göra denna film redo för hollywood är att städa upp bland scenerna, dom kan nog kapa 30 minuter film för att behålla de mest relevanta, och inte de scener som reflekterar den typiska svenska småheten.
Denna film påminner lite om en svensk blade runner 2049 (den andra filmen), det är mycket drömlika scener som åtminstonda jag tycker vara bra att kolla på.
Många skådespelare skulle man nog kunnat ta bort helt tex den där astrolog tanten, även om vi med svenska ögon kan förstå glimten i ögat med henne så lär inte den internationella publiken göra det utan kommer bara kännas B att ha med henne.
Hela filmen känndes väldigt oförutsägbar, vågad och öppensinnad. Det är en hel del naket i filmen tex.
Filmen känndes aldrig tråkig filmen hade kunnat vara längre, då de snabbspola fram handligen rätt rejällt.
Som sagt hade de kapat 30 minute av filmen hade nog filmen blivit lite mer konsekvent och mindre uppenbart svensk. Men ja gillar man science fiction så bör man absolut se denna, kan förstå att många tvekar då den är svensk, men rent visuellt känns den som ett mästerverk det är dock synd att vissa skådarspelarinsatser sänker filmen till en lägre nivå, vi svenskar kan förstå glimten i ögat med en del "B" scener men lär inte gå hem på den internationella scenen.
Vill också tillägga tycker det var väldigt bra ljud och musik i filmen...
Fortsätter nya svenska ressigörer så här ser det ganska ljust ut för svensk film industri.
Får se om Roy Anderssons kommande film "De oändliga" toppar den.
Click to expand...