Fick hem en liten Star Wars-box i början av Maj som jag äntligen börjat ta mig igenom. Tänkte ta mig igenom alla filmerna i ordning - 1,2,3, Solo, Rogue One, 4,5,6,7,8,9. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) Om jag hade varit 8-9 år gammal hade detta förmodligen varit jättekul, med all slapstick och fishumor, men det är ingen vidare bra film. Ljuddesignen under podracet är dock fortfarande riktigt imponerande. Betyg: 3/5 Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002) Med god marginal den svagaste filmen i samlingen, om man inte verkligen älskar tråkiga politiska intriger blandat med skakiga fightscener och inte har något emot att många av effekterna ser ut som halvdana cutscenes från spel. Filmen i sig såg inget vidare ut i 4k heller, gissningsvis för att den filmades digitalt i 1080p, kanske lite innan tekniken var redo för det. Betyg: 2/5
Såg en Norsk film Kungens val: Kungens val Inget fel på skådespelarna. Men lite tunn historia som man hade kunnat göra mer av. Exempelvis varför mobiliserings orden gick ut med brev istället för telegram eller radio istället. Redan där var slaget förlorat för Norge i princip. Ger den en tvåa i en femgradig skala.
The hateful eight på DVD av Tarantino: The Hateful Eight (2015) - IMDb Blir nog 3 av 5. Välgjort hantverk av Tarantino. Men lite Hercule Poirot eller Agatha Christie i Western ungefär, vem är mördaren?Ett slags kammardrama i en stuga mestadels. Som Western föredrar jag Django.
Marvel Studios Avengers Infinity Wars på dvd set 1.12 av 2timmar och 23min View: https://www.youtube.com/watch?v=6ZfuNTqbHE8
Såg Greyhound med Tom Hanks, via Apple TV boxen: Greyhound (2020) - IMDb Blir nog en trea av fem. Välgjord och Tom Hanks är sällan i dåliga filmer. Fast den är fullpackad med action så man hinner inte känna några karaktärer i princip. Skulle kanske ha gjort sig bättre som en miniserie i 3 avsnitt istället. Eller att filmen var lite längre. Lite orealistiska scener också som att ubåtarna anropar via radio och hånar konvojen. På så sätt skulle de röja sina positioner och bli ett lättare mål. Men i det stora hela en gedigen film.
1917. 1917 (2019) - IMDb Helt OK film även om den var lite seg då & då. Händer inte så mycket i filmen men spännande ändå. Den får 3 av 5.