Based on är ju en ganska lös term men bättre än när man skriver Inspired by. Just The Revenant ska vara väldigt nära sanningen i alla fall själva björn attacken (eller ja sanningen enligt så som den återberättades och blev dokumenterad, folk har ju en tendens att överdriva). Lägg sedan på filmskapare och manusförfattare som ändra historien för att få en mer dramatisk berättelse (tex hade han ingen son och ingen indian fru, vad man vet. Och han dödade aldrig männen som lämnade honom). Is The Revenant based on true story? Find out the roots of the gripping survival movie
Jag såg Don't look up på Netflix. Fick 7,3/10 på IMDB. Jag ger liknande betyg,bra alltså. Blandade humor, allvar, frustration.
Ja de har kryddat och lagt till lite, även om nån kärna av sanning säkert fanns. Även en del andra grejer. Ett uppbåd (en grupp på kanske runt 8 män) hade mest troligt jagat Fitzgerald i slutet när han hade tömt kassaskåpet och flytt, ingen hade gått efter honom ensam eller bara med två som det blev i filmen. Men det blev väl mer dramatiskt tyckte regissören. The Revenant är egentligen en nyinspelning av en gammal film: https://www.imdb.com/title/tt0067388/?ref_=nm_flmg_act_51 Den filmen har jag dock inte sett.
Nya matrix var många gånger värren väntat... Glad jag inte såg den på bio den håller en samma standard som de gamla filmerna.. Inte en värdig uppföljare
Jag skulle nog lägga snäppet under. Den var rolig och en relativt effektiv satir. Tonen i den var rätt inkonsekvent. Den kunde fått det att verka något mer överdrivet och kammat hem fler poänger.
Death of Stalin, rolig men SVT har klippt bort några scener. Parasite, perfekt film. Bong igen visar hur bra koreansk film är.
Wrath of man Guy Ritchie regisserar Jason Statham. Skön actionrulle. 7/10 The suicide squad Kändes initialt som en wish-version av Avengers, men filmen växte på mig. Bra skådespelare, rätt skojig plot. 7.5/10 The Hitman's bodyguard Actionkomedi, bra slötittarfilm och Samuel "motherfucker" L Jackson i högform. 6.5/10
håller med, att Keanu bara ville vara med fattar jag inte snackas om 5e filmen oxå :-( första 3 va fantastiska
Den var väldigt bra faktiskt! men annan som jag tyckte var helt okej var Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings. såg nya Matrix för någon kväll sedan. Ren besvikelse rakt igenom för min del.
Såg igår den dansk-tyska filmen Land of mine (Under sandet) som handlar om några unga tyskar som i fångenskap måste desarmera minor från danska kusten. Otroligt bra och välspelad film som är baserad på verkliga händelser. Finns att hyra på diverse streamingtjänster. 8 av 10
Hade planerat att se om hela LOTR-triologin över julen, men hade inte tid att avsluta sista filmen förrän idag. Passade på att se nyreleasen i 4K med HDR - såg väldigt fint ut, även om HDR-delen var rätt begränsad, men så brukar det blir när det är en "regrade" och inte inspelat med det från första början. Har stått sig riktigt bra, visst, en del av de praktiska specialeffekterna sticker ut när man ser dem på en större TV i 4K, men inget som stör upplevelsen nämnvärt. Balrogen ser fortfarande spektakulär ut. Hoppas att Amazon gör filmerna rättvisa när serien kommer senare i år
Don't look up, inget vidare. 2/10. The Little things, faktiskt förvånansvärt bra 7/10. https://m.imdb.com/title/tt10016180/
Nej, jag köpte den nya Bluray-releasen som kom för ett tag sedan. Jag vet inte om de finns online i 4K/HDR ännu. Tror de flesta bara har gamla utgåvan än så länge.
Ok. Själv köpte jag samlarboxen (extended version) på dvd när trilogin kom ut. Sen köpte jag trilogi samlingen på Hobbit på blu-ray. Vore grymt att få allt detta i 4k/hdr.
Såg hela Gudfadern trilogin på SVT Play. Alla bra. Men min personliga favorit är nog del 2. Sällan en uppföljare slår den första filmen. Men alla håller bra ännu.
Fick äntligen tid att se The many saints of Newark. Bra build up för serien men hade önskat mer om Tony. Förhoppningsvis kommer det ännu en film som visar historien om hur Tony blev den han var i serien. Det är något jag vill se! 5/10.
Någon som har några visuellt slående bra filmer de sett på senaste tiden? Första gången på ca 40 år som jag skaffat glasögon och inser nu hur extremt mycket jag missat tidigare med dålig syn.