Den som dräper - mörkret Prime video Har sett säsong 1 och 2 (av 4). Mycket bra dansk kriminalserie. Den som dræber - Fanget af mørket (TV Series 2019– ) ⭐ 7.5 | Crime, Thriller
Mayor of Kingstown Kollat 2 säsonger, bra hittills. Lagom spännande men samtidigt lättsam att kolla på. Lunchunderhållning
Resident Alien (TV Series 2021– ) ⭐ 8.1 | Comedy, Drama, Mystery Helt okej serie. Lite synd att Netflix har bara säsong 1 och inte 2 och 3.
Arcane (TV Series 2021–2024) ⭐ 9.0 | Animation, Action, Adventure Nu när S2 kom så tittade om S1 också bara för att ha en liten aning vad är det som händer. Jag minns att när S1 kom tyckte jag att den var riktigt bra! S2 tycker jag att höll inte samma nivån som S1 men det är kanske bra jag.
Attack on Titan (TV Series 2013–2023) ⭐ 9.1 | Animation, Action, Adventure Det här är egentligen det första anime som jag kollar men jag ger absolut 10/10 till den(musiken, visualisering, storyn). Enda negativet är att det kommer nu bli svårt att hitta något som är i närheten av den.
Secret Level, säsong 1 Prime Video Korta animerade avsnitt som tar avstamp i spelvärlden. Animationerna är av mycket hög klass och historierna är bra. Dessutom mycket hög bildkvalitet för att vara strömmat. Dolby Vision och till synes hög bitrate, knappt några komprimeringsartefakter alls vid jag kunde se. 5 av 5 tomteandroider.
Severance (TV Series 2022– ) ⭐ 8.7 | Drama, Mystery, Sci-Fi Väldigt bra och annorlunda serie. Säsong 2 släpps nu i Januari.
Har precis sett klart på The day of the jackal. (En säsong ute). Tycker den var riktigt bra. Välgjord, bra story, osv.
Gillar lost har kollat igenom den ett par gånger. Men den är inte för alla, blir mer skruvat ju längre det går. Men för min del tycker jag den håller hela vägen
Den senaste jag har sett hela är Whiskey on the rocks, SVT Play. Den håller, även om jag som MÖP (militärt Överintresserad Person) såg några misstag när det gäller hur försvarsmakten skulle agerat i verkligheten. I övrigt bra serie. Så började jag att se remaken på Ronja Rövardotter (också SVT Play) och såg ett avsnitt. Jag kommer nog att se hela, men jag tyckte inte den var nån höjdare, kanske för att jag jämförde med den förra filmen. Men ett program som man tror ska vara barnprogram som har en varningstext att det är olämpligt för barn är ju lite tokigt. Jag kan förstå varningen, för redan i första scenen blev rövarhövdingen jagad av Vildvittror som såg ut som otäcka drakar som kraxade "Nu ska det flyta bloooood!" och rövarna sköt varann med pilbåge. Sen fortsätter den med grådvärgar som jagar och vill ha ihjäl Ronja osv. Det gillar nog inte små barn om inte en vuxen är med.
Jag har sett två och ett halvt avsnitt av Ronja men jag kommer inte se klart den. Jag ville så gärna ge den en chans eftersom att jag bara hört negativt om den... Jag tycker den är alldeles för våldsam för barn, och för mig också för den delen, för jag har sett så mycket skit i mitt liv, så den tilltalade inte mig överhuvudtaget... Det är tråkigt med tanke på alla bra skådespelare, de kunde ha gjort någonting så mycket bättre, eller för all del, visa den gamla hederliga filmen, som är en bra film och håller än idag. Jag förstår inte varför man måste göra allting så brutalt och våldsamt idag, barnen har det svårt ändå, måste de växa upp till det här? En saga är någonting som jag känner att man ska kunna titta på och komma bort från verkligheten ett tag, men i Ronja blev verkligheten väldigt påtaglig som det ser ut i dagens samhälle...
Jag hade varken hört positivt eller negativt innan, men jag måste hålla med, alldeles för våldsam även för mig egentligen. Och barn ska inte behöva se så våldsamma program. Som sagt, jag vill ge den en chans, och den var betydligt sämre än jag hade trott. Jag kommer även att ge den nya Saltkråkan en chans när den kommer, hoppas den har mer att ge. Jag undrar ibland om jag minns fel, var barnprogrammen bättre när jag var liten eller var man nöjd med mindre eftersom det bara fanns två kanaler att välja på (eller tre när jag bodde i Skåne och kunde se Danmark)?
Barnen idag har det väldigt svårt tänker jag med sociala medier och prestationsångest... Allting var mycket lättare när vi växte upp Jag försöker hitta varningstexterna om Ronja men jag hittar dem inte, var hittade du dem?