Sensation eller S2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av drgregur, 31 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kasken84

Kasken84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

2. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Det är det kort som sitter i apparaten från början. Tycker själv det är ganska besvärande. Den är ju ruskigt snabb för övrigt, i precis allt.

Är väl helt enkelt att stödet för dubbelkärnor inte är det minsta utvecklat än, fast samtidigt undrar man ju när SGS II kodar av riktigt tunga filer utan några som helst problem.

Edit: Kring diskussionerna om O2X så vill jag minnas att det i arkitekturen för Tegra saknades stöd för flera vanliga format överhuvudtaget. Kan detta stämma?

Ska prova ladda ner fler klipp, och även köra Rockplayer som i videon som Kasken från 84 postar ;)

Last edited: 4 jun 2011
  3. Oskar

Oskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Android-telefoner (och Android som OS) har länge haft hårdvarustöd för mp4 (MPEG4/AAC) så vitt jag vet. Till och med min gamla Acer Liquid (768 MHz single-core) klarar av 720p i detta format med fin bit-rate.

Så, inte för att vara en gnällig besserwisser, men hade Sensation inte klarat av samma format i 1080p så hade det varit illa :)

Det intressanta är ju om den klarar .mkv med high-profile x264/h264 med dd/dts, givetvis i 1080p (även via MHL/HDMI) :)

4. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Läste i nån review att samsung använde kod från kommande androidversion, antingen har de väl nån betakod från 2.4 eller har de tagit kod från honycomb för att förbättra sitt stöd för dualcore, är inte tillräckligt påläst/kunnig för att exakt veta vad de har gjort, såg det bara i nån artikel.

5. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Skumt att sensation får sådana siffror när den ändå har ett grafikchip som ska spöa skiten ur sg2'ans chip(?) Och likvärdig processor.

6. V1P3R

V1P3R Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Så kan det bli om man lyssnar på vad utvecklarna säger och inte väntar på tester.

Qualcomm själva jämför ju t.ex. adreno 130 med en PSP.
    I själva verket kunde den knappt spela upp film.

Last edited: 4 jun 2011
  7. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Vad jag läste så hoppades dom väl bara på att den skulle kunna mäta sig med samsungs chip, eller har jag fel?

Sen har väl samsung alltid legat längst fram när det gäller grafik vad jag förstått det som :P Synd bara att dom valde bort deras egna SOC till tab 10.1

8. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Så farliga var väl ändå inte siffrorna man skymtar i Acer-mätningarna. Sensation klår ju allt utom SGS2 och några plattor.

Jag tror inte särskilt många som bara går efter de bästa specifikationerna eller siffrorna kommer att köpa en Sensation - det är det Samsung är till för. Samsung har ju faktiskt visat sig vara bäst i världen på att i efterhand ändra specifikationerna för sina produkter för att de ska klå konkurrenternas på pappret. Kolla bara på deras 8,7 mm tunna tablet...

Jag har läst ett tiotal ordentliga recensioner och i princip alla säger samma sak om Sensations snabbhet: (fritt citat) "Det är möjligt att SGS2 är en aning snabbare än HTC Sensation, men det spelar ingen roll. HTC Sensation behöver inte vara snabbare", läs Det är onödigt att bygga en snabbare telefon.

Grief, jag skulle gärna vilja veta vad det är för klass på minneskorten i enheterna du testat på. Som det redan sagts här, är det förmodligen mer avgörande än något annat för hur bra det går att spela upp en gammal kornig Xvid-film.

9. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är upp till tillverkarna att skriva codecs för video avkodning och skicka med lurarna, samsung är i princip den enda tillverkaren som gör detta i någon utsträckning. Hårdvaran klarar det men utan rätt codec är det svårt.

Android AOSP har av förklarliga skäl mkt magert stöd för video av/kodning.

Sensation har inte mkt att hämta vs. exynos vad gäller rå prestanda, det är fortfarande samma cpu arkitektur som tidigare snapdragon, inte svårt att räkna ut hur snabb den är. Vad gäller gpu(adreno 220) så verkar den ligga i nivå med tegra 2 ungefär, dvs. en bra bit efter mail-400.

Ang minneskort och klasser så har i princip alla kort klass 2-10 samma läshastighet, det är skriv hastigheten som skiljer. När man spelar in video så buffras det i telefonens minne så det brukar gå utmärkt att spela in 720p på ett klass 2 kort ändå.

10. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kan vara bland det dummaste jag läst på detta forum. Ungefär i klass med Bill Gates uttalande om att man aldrig kommer behöva mer RAM än 64k.

En telefon ska hålla i två år enligt mig, jag personligen byter oftare, men det är en rimlig tid. Att den just idag 1 vecka efter release är snabb nog för att köra det mesta säger inte ett skit om vad den kommer att klara om 12 eller 18 månader, du har ingen som helst aning om vad som kommer att komma i framtida Androidreleaser som kanske ökar kravet på hårdvaran osv.

Var en fanboy bäst du vill, men tänk efter lite innan du skriver något så dumt igen.

11. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Enligt dig ska den hålla i 2 år, men vilken smartphone har lyckats med den bedriften? Min Hero är inte 2 år än och den har varit gammal i snart 1 år, Desire kom för 1 år sedan, den är redan gammal etc. Vad du än köper så är den gammal i morgon.

12. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Håller med dig zaragon. Vad gör lite skillander i några diagram som inte har den minsta betydelse i praktiken. Sensation är en bättre produkt helt enkelt

Skickat från min ZTE Light med Tapatalk

13. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Barilla:
    Jag provade precis min brors sgs2 i ungefär 10 minuter tills den spontanomstartade, något den gör en gång i timmen ungefär, enligt min bror.

När jag gjorde det jag gör i särklass mest med min telefon, surfade, märkte jag framför allt en skillnad mot min gamle hjälte - skärmen är större och rymmer mer information. På den punkten kommer Sensation att vara ännu bättre.

Det jag tror recensenterna syftade på var nog att skillnaden i snabbhet är så liten att den inte går att märka.

Det största misstaget Android-tillverkarna gjort i kampen mot Apple är att inbilla sig att bäst specifikationer säljer bäst. Men de som köper och förundras över iPhone, gör det för att de funkar, hela tiden.

Kalla mig fanboy om du vill, men min erfarenhet är att HTC är de enda som kan rå på iPhone när det gäller funktion och användarvänlighet. Mot det står sig, för de flesta, 0,1 mm platt.

gripen gillar detta.
  14. Cippi

Cippi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag var och kände lite på båda på Media Markt i Sundsvall igår och jag tyckte att Sensation kändes bättre i handen och var lite rappare också. Sensation känns mycket smalare än både GS 2 och DHD. En sån får det bli :-)

15. Kasken84

Kasken84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

köpte min i dag på MM :)

16. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Asså, tycker fortfarande att det är ngt skevt med de benchmarks som gjorts som visar sådan skillnad.

Kolla här där dom testar mali'n och adreno'n...kan det vara så att HTC och Samsung ligger lite olika i framkant vad gäller att optimera drivisarna? Eller är benchmarkprogrammen inte skrivna för att ta med alla parametrar i beaktning? Bryr mig kanske inte egentligen men det blev ju intressant när det verkar vara ngt fel ngnstans.

Adreno (både 1.5 och 1.2 varianterna)
    http://www.anandtech.com/show/4416/...8x60-phones-htc-sensation-4g-and-htc-evo-3d/2

Mali
    http://www.anandtech.com/show/4177/samsungs-galaxy-s-ii-preliminary-performance-mali400-benchmarked

17. V1P3R

V1P3R Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Inte för att vara petig och jobbig men testet av SGS2 i den länken du är väldigt gammalt och missvisande då drivrutinerna inte alls var fixade då.

Om man jämför med t.ex. NHs test av den slutliga SGS2 så får den 40,1 istället för 16,2 som i anandtechs tidiga test.

Angående Sensation så verkar det som att testet visar hur prestandan kommer vara då många tester samma sak samt att HTC hade drivrutiner klara för MDP(en testplatform) för längesedan.

18. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Att jämföra pixeltätheten mellan en 3,5 o en 4,3 tummare tycker jag är väldigt orättvist. Fjäderviktarna slåss inte med tungviktarna liksom.

Skulle nog tagit Sensation då jag tycker den ser robust ut och har LITE större skärm. Jag gillar stora skärmar, stäm mig. :cool:

19. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Men ändå har 3,5 tummaren högre upplösning än 4,3 så för de som är intresserade av hög upplösning så vinner ju iphone4 :D

Sensation kändes grymt skön att hålla i och jag tyckte den var klart snyggare än sgs2 blir ett svårt val när det är dags att byta, just nu leder htc, men får väl se om det rapporteras några stora buggar :)

20. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Öh, titta på nåt relevant test istället. Det där är ett test av qualcomms utvecklings plattform.

Resten är förhandstester som helt saknar relevans i nuläget.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.