Sensation eller S2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av drgregur, 31 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. V1P3R

V1P3R Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Angående surf så har båda telefonerna sina fördelar/nackdelar. Sensation kommer man kunna läsa mindre text på pga den högre upplösningen och på så sätt kunna köra mer utzoomat och få plats med mer på skärmen. Dock så saknar webbläsaren gpu-acceleration vilket gör att den känns mer laggig enligt rapporter.

2. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tyckte firefox funkade bättre på polarens sgs2 kanske lika med sensation. Som sagt för min del så är varken tw eller sense något som behövs :) så rätt mycket program kommer säkert att bytas ut oavsett vilken det blir framöver

3. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte helt oväntat vinner s2 på grafikprestanda.
    Det mesta andra med sensation verkar dock stå upp och klara det mesta jag personligen är intresserad av.
    Gjorde knappasr mitt val lättare tyvärr.
    Så det får för min del bli att testa dem lite själv och helt enkelt egna erfarenheter och smak avgöra.

Ska dock erkänna att jag had lite större hopp om sensations graikprestationer.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag måste säga att jag tycker det är tråkigt hur androidare plötsligt börjar vända sig mot varandra.

Vi var bra på att snacka skit om iPhone, när det fortfarande var de som var konkurrenterna. Men nu är den striden vunnen ( http://thegadgets.net/2011/06/07/steve-jobs-has-no-iphone-5-or-4s-to-announce-at-apples-wwdc/ ) och då börjar vi slåss mot varandra (framförallt Samsung <-> HTC).

Min uppfattning har varit att det var Samsung-anhängare som plötsligt började hoppa på HTC Sensation, efter att några kommentarer sagt att de uppskattade HTC Sense. Det kanske inte stämmer - förmodligen var det lika mycket HTC-anhängare som började pajkastandet.

Jag är ledsen för att ibland är en del av det, det är lätt att ryckas med. Men vi vet ju allihop att valet av telefon är personligt, det går inte att mäta vilken telefon som är bäst (hur mäter man kvalitetskänsla eller användarglädje, t ex?). Så det bästa är så klart om vi hjälper varandra att ge varandra insikt om telefonernas för- och nackdelar, snarare än påpeka att en annan telefon är sämre.

Egentligen säger jag inget som inte har sagts, men jag vill hellre bidra till en mer mogen diskussion än till en omogen.

5. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Väl talat. Vad man tycker är ju extremt subjektivt och det är ju något svårt att övertala den personen. Själv köper jag enbart bilar ifrån VW och den dagen jag äger en Volvo kommer jorden gå under. Detta innebär dock inte att Volvo gör dåliga bilar jag bara föredrar VW bilar. Samma sak här. Alla tycker olika. Min Fru tycker att hennes Wildfire är 100 gånger bättre än min Nexus S t.ex. Detta för hon är kär i HTC Sense. Själv tycker jag att HTC Sense är grymt men jag äger två Samsung mobiler för de passar mig bäst.
    Men det är som jag skrev förut att Internet + lite anonymitet gör att vissa blir rent av elaka. Gissar att om alla satt runt ett bort och diskuterade sina telefoner skulle tonen vara en annan!

6. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och för precis 5min sedan tog jag mitt beslut och beställde mig en S2.

Lite tar det emot då jag genom åren alltid varit otroligt nöjd med htc. Men just för tillfället känns samsung ett strå vassare.

Dock är jag lite "skrämd" av att så många verkar ha haft diverse problem med buggar, jag hoppas dock att det bara är några måndags-ex som letat sig ut.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

7. Rekcus

Rekcus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Hoppas du blir nöjd med Sgs2. Kan bara säga att jag är mycket nöjd med Sensation och de nya funktionerna i Sense.

8. htc_hd2

htc_hd2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Var inne på mm och passade på att kolla lite på sensation. jämförde skärmen med min sgs2, stor skillnad till sgs2 fördel. Qhd skärmen var inte så mycket skarpare. marginel skillnad

9. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tror du kommer få en kalas telefon. Buggar i mjukvaran kan man bygga bort och jag har en kollega som har en sådan telefon och han säger att senaste uppdateringen var kalas! :)

10. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Så mkt problem har det väl inte rapporterats om ang SGS2, batterydrain verkar vara ett problem för vissa. Och endel som haft gulaktiga färg konstigheter på skärmen, har förvisso inte haft stenkoll på forum på sistone. Har inga problem med min iaf, riktigt bra batteritid också. Trodde inte batteritiden skulle vara såpass bra faktiskt.

Ang. cpus osv. så är problemet med sensations cpu att arkitekturen är precis den samma som i tidigare snapdragon. Den är alltså exakt lika snabb som tidigare snapdragon gen 1/2(per klock), Cortex A9 är en betydligt modernare arkitektur och är ca 25-30% effektivare per klock. Grovt förenklat kan man säga att en(en kärna) cortex A9@1Ghz är lika snabb som en cortex A8@1,3Ghz. I praktiken är det dock massa faktorer som gör att prestandaökningen är större än så+nya funktioner, men bara ett exempel.

Exynos verkar dessutom klocka löjligt bra, i princip alla lurar verkar utan problem gå att klocka upp till 1,45Ghz utan att höja spänningen ens. Finns gott om utrymme för undervolt och överklock. Kör min på 1,3Ghz@1200mV(stock 1,2Ghz@1275mV)

Och självklart ska vi inte bråka och hålla på grabbar, det ska va kuuuul :)

11. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sitter och fingrar, ställer in osv och än så länga är jag väldigt nöjd med mesta. Ett lite utförligare utlägg kommer :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

12. jebediah

jebediah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Så en ny medlem här på forumet så blir man lite förvånad över den dåliga stämningen. Pajkastning och sandlådenivå. Är det brist på mods på detta forum eller?

Tillbaka till tråden. Jag själv står mellan Sensation och SGS2 och har haft beslutsångest i ett par dagar (och nej, jag vill inte köpa båda två för att lösa det problemet)
    Efter nordichardware's recension så blev man lite förvånad hur det kan skilja sig så mkt mellan fotokvalitén. Har det med mjukvara att SGS2 får så mkt skarpare bilder eller?

13. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Htc har genom tiderna haft rätt dålig optik i sina telefoner och tex den tuch crousen jag hade tidigare tog bättre bilder efter att skyddsgalset för kameran hade gått sönder och jag pillat bort resterna.

Om det är ett mjukvaruproblem så skulle man ju iaf delvis kunna testa det med ett fristående kameraprogram från market med mer inställningar, då skulle man även kunna jämöra sgs2 och sensation med varandra, men det täcker ju inte in drivrutinsproblem om det nu skulle finnas sådana

14. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Fick ut min sensation igår och har även haft S2 sen den kom ut, båda är riktigt bra lurar. Dock för mig passar sensation bättre, men är ju olika för alla och vad du ska ha den till..

Sent from my HTC Sensation

15. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Skulle du kunna ta två likadana kort så man kan jämföra kvaliten?

16. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Kolla på GSM Arenas fotojämförelser, där kan du jämföra exakt likadana bilder tagna under likadana förhållanden med massa olika lurar.

Dom allra flesta recensenter verkar eniga om att SGS2's kamera är bland dom bättre eller den bästa på android marknaden.

Och vad gäller video inspelning har väl SGS2 inte direkt nån konkurrens verkar det som.

17. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Sant, gs2 var riktigt fin på kort/film. Men kan ta några under dagen och skicka upp. Inte prövat kameran på sensation så mycket än, men dom få jag gjort är jag nöjd med så inte ren skit som andra mobiler jag haft tidigare.

Sent from my HTC Sensation

18. jebediah

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Försökte leta till mig den artikeln men hittar inget. Är den postat som en recension eller?

19. drgregur

drgregur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Bestämde mig för en SG2 och lämnade min HTC Desire. Det första som jag la märke till var avsaknaden av notifierings diod. Skulle varit bra att ha typ vid laddning eller när det finns nya meddelanden. Nu måste jag trycka igång skärmen för se denna info..

Men något som jag trivs med (har bara haft den i 3dagar) är MMS, med deisre har jag haft stora problem att ta emot mms när jag är uppkopplad på wifi, den vägrade oftast att plocka ner dom utan 3g täckning. Med Sg2 så går detta galant.

Det som jag kan tycka vara lite störande på SG2 är när man trycker på "home" knappen är den liiite seg att hoppa tillbaka, kunde vara lite rappare.

FÅr testa lite mer och återkomma med mer info..

20. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

någon som har tips på hur man kan få mer RAM minne ledigt?
    har stängt av sync, raderat allt skit som finns på start skärmarna från HTC (utom "klockan" dock inga väder animationer på)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.