Sensation eller S2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av drgregur, 31 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Vilken funktion menar du att HTC har för att söka kontakter? Har nämligen inte märkt någon skillnad men funderar på om jag missat något :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  2. drgregur

    drgregur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Om jag väljer telefon, sen börjar skriva in numret/namnet på den jag vill ringa till så tar inte samsung fram alla nummer som matchar utan de nummer som är valda som "default" till kontakten . Låt säga att jag vill ringa frugan, och har hennes nummer till mobilen som default så kommer inte hemnumret upp. Utan jag behöver trycka på den lilla pilen för att få upp alla nummer till henne sen därefter välja nummer och därefter ring upp.

    På HTC så skrev jag namn och alla nummer som matcha kom upp och ett trcyk så ringde den upp. Liite snabbare och smidigare enligt mitt tycke.
     
  3. TheWierd

    TheWierd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Info:
    Jobbet
    Platta:
    iPad 4
    Notera att allt går ju i princip att ändra om man inte tycker om något. Typ hemskärm dålig, byt launcher(Launcher Pro/EX Launcher etc.). Dålig Dialer, skaffa dialer pro eller go dialer t.ex.
    För ett byte är väl hårdvara och design det viktiga tycker jag.

    Tror ja kommer köpa mig en S2 väldigt snart och pensionera min Nexus One.
     
    Last edited: 19 jul 2011
  4. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Aha okej :) visste jag ärligt talat inte (A) IOFS så visste jag inte ens att man kunde bara skriva namnet som i t9 för att få fram nummer förän jag läste det här på forumet typ 2.3 månader efter jag köpte min DHD :P
     
  5. caesar

    caesar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vill bara lägga in en kommentar. När jag valde mellan Sensation och HTC var denna punkt inte alls oviktig. Visst finns lite olika Launcher eller appar som kan ändra detta men jag gillar att det är bra från börjar, och jag hade även tidigare en Hero där jag just gillade själva telefonen.

    Anledningen är precis som nämnts ovan, men också att den triggar t.ex. på initialer och efternamn.

    Ex på telefonbok:
    Jörgen Svensson,

    Skriver du t.ex. "Sven = 7836" i dialern på HTC får du upp Jörgen och skriver du 57 som i "JS" får du också upp Jörgen. Detta lyckas jag inte med i S2 default. Går man in i kontakter istället för dialern klarar den efternamn men ej initialer har jag förmig.

    Faktum är att HTC dialer är så smidig så jag använder inga "friend widgets" eller genvägar för jag hittar rätt under en sekund ändå.
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Kul batalj....:D

    Jag ville helt enkelt inte ha en lur som ser ut som min "plastiga" fjärrkontroll för min för övrigt förstklassiga Samsung-TV.... :innocent:

    ---------
    Angående prestanda så är Sensation underklockad, 1188Mhz, den funkar alldeles utmärkt med 1512 eller 1620Mhz, jag kör just nu 1620Mhz plus undervoltning och den är helt stabil, något högre strömförbrukning.

    Man har klockat upp en Sensation så att den är snabbare än en stock SGS2.

    Men den här plastiga "fjärrkontrollen" klarade jag inte av.....
     
  7. Kimpaa

    Kimpaa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tänkte köpa mig en ny lur snart, lutar åt HTC Sensation. Är detta en mobil som ni rekommenderar?
     
  8. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Den är garanterat bra :) fast sen beror det ju på vad man vill ha telefonen till, om man vill ha riktigt bra kamera så vet jag inte om sensation är bra nog (HTC är ju inte kända för att sätta bra optik i sina kameror)
     
  9. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Hoppar in i tråden lite!

    Waaa!

    Velar just nu mellan en sensation och SGS2. Vetefasen vilken jag skall ta! Har en HTC Legend just nu, gillar sense, men Samsungen har ju fått grym kritik (sensation med iofs).

    Hur i allsin dagar skall jag kunna bestämma mig!

    Jag skiter fullständigt i några benchmarkpoäng hit eller dit men jag vill bara ha den mest kompletta telefonen av dessa två. Sensation tilltalar mig pga kvalitetskänlan, Samsungen pg a sin mer "råa" kraft.....

    Suck vad skall jag välja! Finns det något argument som verkligen överväger på endera telefon?

    Jepp, det var dagens i-lands problem det! ;)
     
  10. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Ta S2:an, om inte annat så för att jävlas med Apple. Och den äger :-P

    Sent from orbit
     
  11. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Sensation har en svaghet enligt mig. Lånade två av jobbet och båda hade tydliga problem med känslighet i skärmens överkant, och klar "seghet" i interfacet, oavsett om man har Sense eller LauncherPro+. När jag återgick till min Desire med CM7 kändes det som natt och dag, rappheten kan nog endast jämföras med just sgs2, som jag inte har lika mycket erfarenhet av!
     
  12. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Ligger lite i vad du skriver. Har haft en Sensation i en vecka och testkört parallellt med min S2 och det känns som Sensation ligger ett litet snäpp efter i allt man gör med den (allt kört med standard på båda).

    S2:ans rapphet är erkänt grym och dessutom är skärmen mycket bättre med bättre färger och kontrast. Ett problem med Sensations skärm är när man scrollar, framförallt med vit text mot svart bakgrund. Då hänger det inte med riktigt och det blir grötigt på något konstigt sätt. Riktigt illa för att vara en high-end lur och ingen annan Sensation-ägare har dementerat problemet (trots tidigare inlägg). Om detta var ett problem specifikt för den luren jag hade kan jag däremot inte säga. Har inte testat fler S men skulle gärna göra det.

    Orkar inte skriva alla detaljer om lurarna men kan dock konstatera att jag valde rätt när jag köpte S2. Därmed inte sagt att Sensation är dålig på något sätt men jag hade gjort samma val i dag.
     
    Last edited: 11 sept 2011
  13. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Shit detta är svårt!
    När jag köper en mobil vill jag gärna ha den ett tag. I detta skall hänsyn till byggkvalitet tas (den skall hålla ett tag), vill gärna ett den fortsätter få uppdateringar så länge som möjligt och den skall vara driftsäker.

    Har läst ALLT jag kommit över (nåja) i recensionsväg om de båda lurarna, läst här inne och i XDA's forum.

    Det verkar vara allmänt att SGS2'an faktiskt ÄR den sammanlagt bättre telefonen! Sensation verkar ha lite FÖR många problem för en lur i premiumklassen empelvis damm innanför skärmen, problem med jordningen (låsskärmen och touchen), glappande skal efter ett fåtal "av och på" sättningar :P.

    Men HÅLLER verkligen samsungen rent kvalitets/byggmässigt? Den KÄNNS ju som en leksak! :D

    Hur håller Samsung med uppdateringar till sina telefoner? Tror ni den kommer få se ICS?

    Ja jag "tjatar" mycket här nu! ;)
     
  14. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Samsung har aldrig varit duktiga på att trycka ut uppdateringar.
    Deras SGS2 har inte fått 2.3.4 officiellt än.
     
  15. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Nåja, HTC har väl aldrig heller legat i framkanten dom heller. Min Desire Z fick 2.3.3 betydligt senare än min gamla Galaxy S, så det är ju inget lysande argument.
     
    Last edited: 14 sept 2011
  16. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Du har ju tydligen läst en hel del tester och det tycker jag är helt rätt. Personliga preferenser på ett forum har alltid en tendens att avge ett subjektivt omdöme om en produkt p.g.a. ett dissonansreducerat köpbeteende.

    Hur som helst så står jag kvar vid det jag skrev i mitt förra inlägg; S2 är en aning bättre i stort sett allt du använder den till, som t.ex. snabbhet, batteritid, bildskärm, filmvisning o.s.v. Ja ja, jag vet att det finns folk som gärna hugger huvudet av mej för att jag är alltför partisk men det är ju i så fall upp till dem. Jag tycker inte illa om Sensation utan tvärtom men det finns alltför mycket som är en liten liten aning sämre för att den ska nå upp till S2:ans nivå. De fördelar som finns väger helt enkelt inte upp de nackdelar den har.

    När det gäller byggkvalité så kan jag bara säga en sak angående S2:s påstådda dåliga rykte: BULLSHIT! Jag har haft min i styvt tre månader och använt den mycket intensivt och det finns inte den minsta tendens till glapp eller knirr i plasten. Visst är den plastig och kan nog gå sönder lätt om den faller i marken men det har ju inte med byggkvalité att göra. Bra byggkvalité är när något håller en så hög standard att man inte märker av någon kvalitétsförsämring i materialet/sammansättningen efter lång tids användande. Något som många nog inte har riktigt koll på ;) Min jobbmobil som är en HTC Desire Z har betydligt fler skavanker efter betydligt mindre användande och den innehåller definitivt inte lika mycket plast.

    När det gäller uppdateringar så tillhör kanske inte Samsung de snabbaste. Men samtidigt så dyker det hela tiden upp en otrolig mängd av olika "rom-tillverkare" som hela tiden förändrar och förbättrar S2:ans användarupplevelse. Det tycker jag är värt mycket och många av dessa "rom-tillverkare" är dessutom riktigt duktiga.

    Till sist och syvenes är det du själv som avgör men för min egen del så överväger fördelarna hos S2 tyngre, jämfört med argument som "bättre känsla i handen" eller att "Sense är överlägset". Tycker man däremot att de två argumenten är värt mer än allt annat så ska man välja en Sensation. Efter att ha testat båda lurarna parallellt en vecka så är valet inte helt solklart men fördelarna med SGS2 överväger ändå såpass tydligt att det inte fick mej att ångra mitt köp.
     
    Last edited: 14 sept 2011
    Aja gillar detta.
  17. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Nu är den köpt!

    Efter att ha fått "äran" att pararellköra lånade telefoner en kortare tid blev svaret för mig självklart. Det blev en Sensation. Det finns ingen tvekan om att båda är mycket kompetenta lurar men den högre upplösningen, Sense 3.0, känslan av kvalitet, och helt sonika utseendet (KUNDE inte tycka om Samsungen, gick bara inte) fick mig att slå till på HTC'n.

    Tack alla för era synpunkter och tankar kring detta!
     
  18. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Lycka till med nya luren :)
     
  19. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Usch o fy igen...
    Tveksam till vilken jag ska välja oxå .
    När man tittar framåt hur och när man kommer till punkten när man vill roota och lägga in en icke officiell rom vilken är lättast att göre det på då/ vilken tror ni kommer ha bäst rom?

    PÅ min HTC Tattoo så var det ju jätte enkelt att byta och uppdatera.

    Sensation ligger ju bra till men Galaxy känns ju bättre rent när man kollar på specen....
    Eller finns det någon annan telefon som kan blanda sig i striden
     
  20. mixchemical

    mixchemical Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sitter i samma sits som många av er, fast ändå inte.

    Hade en S2 som tyvärr gick helt sönder i en olycka jag var med om, så jag står i stargropen av att välja en ny. Har tittat mycket på HTC sensation just för att jag har haft en HTC Legend sedan den släpptes -10. Just siffror från quadrant etc spelar mig ingen roll etc, utan mer hur mobilen ser ut, skärmen etc.

    Jag rootade min S2 och la in Cognition s2 och har även läst att det finns en rom för Sensation som bumpar upp processorn till 1.5ghz, vilket verkar galet!

    Är det en sådan stor skillnad mellan båda mobilerna att det överväger klart för s2? för jag testade båda idag och det var bara skärmen jag kände var det övervägande, kameran verkade vara likadana om inte identiska.

    Övertyga mig.

    MVH
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.