Sensation eller S2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av drgregur, 31 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Kort svar nej det är det inte enligt mig. Båda har för och nackdelar. För mig blev det TILL SIST en Sensation pg a att jag tålde inte kvaliten på Samsungen och desto mer jag forskade på hårdvaran desto mer insåg jag att skillnaden inte är så stor (exempelvis har Sensation bra mycket bättre grafikchip, vilket jag inte visste innan jag började gräva), de båda processorerna arbetar på olika sätt, även detta ger utslag på "prestandan". Samsungs kör paralellt (samtidigt) hela tiden, HTC jobbar med en kärna tills den andra behövs.

    Båda telefonerna har även sina typer av olika "fel" som kan drabba dem.

    Till syvene och sist handlar det nog mycket om personligt tycke och smak mellan dessa lurar (kom jag på) och där vann Sensation för min del men ingen tvekan om att båda telefoner är mycket kompetenta maskiner!
     
  2. mixchemical

    mixchemical Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är RAM:en med sensation och sense 3.0? Har läst att det alltid är runt 300/500 som är upptaget hela tiden, stämmer det och hur mycket påverkar det telefonen? När jag hade min S2 så hade den ju runt 500mb minst som jag hade tillgängligt för allting annat.

    Just nu lutar det lite åt en till S2 just för att den verkar ha dom flesta delarna på plats och prestera i allmänhet lite bättre.

    Finns det något banbrytande som jag har missat eller? Har nämligen läst väldigt många reviews på nätet och verkar vara enigt om att Sensation är bra men lite för många missar, medans S2 är bra med väldigt få missar.

    Tack också för den delen!
     
  3. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Njae, vet inte om du missat något direkt. :)
    Jag har då inte haft några problem med minnet i någon aspekt, inte heller är detta något jag läst någonstans att det skulle vara ett problem på någon av lurarna.
    I vardagsanvändning kommer du sannolikt inte märka någon skillnad i prestanda, i tyngre spel skall sensation ha en klar fördel med Adreno 220 (säger skall, för jag vet inte hur det är med den saken men på pappret åtminstone), båda telefonernas processorer räcker och blir över till allt i dagsläget och sannolikt ett tag i framtiden med ;)

    Det är lite tokigt att hitta saker den ena luren är dålig/sämre på (nåja, skulle vara benchmarks då till SGS2's fördel, men man köper ju inte en telefon för att den går bra på benchmarks :P) då mjukvaran som finns idag inte pressar dessa lurar nämnvärt.

    Båda telefoner är riktigt vassa. SGS2'an är något vassare "overall".
    Båda telefoner har för och nackdelar.

    Det som fick mig att bestämma mig var:

    1. Användarupplevelsen/känslan
    Sense 3.0 och hur Sensation känns i handen (jag gillar tyngden!) tilltalade mig mycket mer än Touchwiz och SGS2ans plastiga/lätta känsla.

    2. Skärmen
    Föredrog QHD skärmen före SAMOLED+ (heter den så?) skärmen som är skarp och fin men upplösningen på Sensations skärm fick mig såld.

    3. Att det är en HTC
    Har kört med Legend innan jag köpte denna och gillar HTC i allmänhet.

    Det var INTE lätt att bestämma sig mellan dessa lurar vill jag lova men idag är jag supernöjd och förstår inte varför jag velade innan!
    Båda telefoner är grymma. På pappret är SGS2an LITE vassare "overall". I verkligheten spelar detta ingen större roll och om 2 månader finns det ännu vassare telefoner på pappret och fortfarande sannolikt ingen mjukvara som kräver den prestandan :innocent:
     
  4. Favre0811

    Favre0811 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade en SGS2 i ca 1 månad, fick en Sensation via jobbet så jag sålde SGS2an innan jag ens testat Sensation. Nu efter att ha haft Sensation i ett par månader har jag ruttnat på den och beställde en ny SGS2a. Den kände mycket bättre helt enkelt, kontakter, vart lås knappen sitter och att den hade en fysisk hemknapp.

    Vet ej varför, men gillar ej Sensation, får det inte att funka bra med kontakter, mailen funkar pissdåligt.
     
  5. MayaSpiritus

    MayaSpiritus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    D.v.s snarare att dom inte har samma skärm ratio. Iphone har en mer fyrkantig skärm men det är inte samma sak som högre upplösning.

    Gör du en 16:9 skärm kan du inte göra den med äpplets upplösning helt enkelt..
    Personligen gillar jag skarpt 16:9 skärmarna du kan göra dom större utan att telefonen blir allt för bred och bulkig i handen
     
  6. Florre

    Florre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HTC vinner på helhetskänslan i mitt tycke. Samsungs lurar känns väldigt plastiga.
    *duckar*
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.