Diskussion: Sense 5

Discussion in 'One X - Allmänt' started by Leechu, Mar 18, 2013.

1. Derivatan

Derivatan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fungerade (ny, för dig) fabriksåterställning när det gäller kameran?

2. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

MINA ENHETER

Vet inte om jag har extremt dålig batteritid men min HOX losar drygt 70% på en dags (12 timmar) normalt användande. Måste ladda varje kväll numera. Vilket jag hatar... Förut kunde jag klara två dygn på en laddning :ehm:

Tycker även att mobilen numera drar megamycket ström när den bara ligger orörd. Vet att jag har laddat fullt runt midnatt någon gång och då dragit ur sladden och somnat. På morgonen drygt åtta timmar senare är batteriet oftast nere på 75-80% och då har jag ändå klickat i att den ska koppla ifrån datatrafik under inaktivitet.
    Fast samtidigt så laddas batteriet fullt rasande fort. Från drygt 30% till fullt på strax över en timme. Förut tog det ju snarare tre timmar. Någon annan som upplevt samma?

EDIT: Enligt GSAM har jag 91 wakelocks. Vet dock inte vad det innebär...?

Last edited: Oct 12, 2013
  3. slibit

slibit Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker Wakelock Detector är en bättre app för att avgöra vad som drar batteri i bakgrunden. Ladda hem den och låt den vara igång i morgon. Återkom sedan gärna med dina resultat så kanske vi kan komma fram till vad som är fel.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4

4. Ior

MINA ENHETER

Tankade nyss hem den. Verkar vara överkurs för mig hehe :cool: Men den funkar i bakgrunden nu eller måste man typ starta den och fixa inställningar?

5. slibit

MINA ENHETER

Den bör fungera fint som den är. Du skall inte behöva ändra något.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Ior likes this.
  6. Ior

MINA ENHETER

Har en skärmdump av vad Wakelock Detector har övervakat under natten, men hur f*n lägger man in en bild här...??

7. slibit

MINA ENHETER

Du kan till exempel ladda upp bilden på "tinypic". Posta sedan länken här.

8. Ior

MINA ENHETER

Då så!
    Skärmdumpade direkt när jag hade vaknat. Gjorde nada med mobilen innan och ändå har Facebook fulat sig under natten. Som ni ser så hade batteriet gått ner rätt rejält sedan det laddades fullt vid tvåtiden på natten. Startade även om efter laddningen.
    Laddar just nu mobilen för andra gången idag. Not fun!

Last edited: Oct 13, 2013
  9. slibit

MINA ENHETER

Skulle du även kunna ta en skärmdump på fliken "Kernel Wakelock"?

Sent from my HTC One X using Tapatalk

10. Ior

MINA ENHETER

Finns ingen flik som heter så. CPU och Screen wakelock finns däremot. Och Wakelock triggers.

Tv.nu-widgeten hade en del för sig såg jag men det var just widgeten så den tog jag bort. Lite intressant var det även att upptäcka att appen "Cartoon Camera" som inte syns på skärmdumpen hade 7 wakelocks. Tror jag har använt den appen EN gång i januari typ och sedan har jag glömt bort att använda den. Kan någon förklara varför en kamera-app som jag inte har startat sedan januari, har 7 wakelocks???

Last edited: Oct 14, 2013
  11. slibit

MINA ENHETER

Gå in i settings i appen, välj där "Advanced Mode". Då bör den dyka upp.

12. Ior

MINA ENHETER

Stämmer, det gjorde den. Mobilen ligger dock på laddning nu så jag får göra om hela grejen med att låta den vara orörd under natten. Återkommer imorgon.

13. Ior

MINA ENHETER

Nytt försök. Mobilen låg orörd i drygt åtta timmar och losade 21% på den tiden. Var ju visserligen dagtid. Vad kan man tolka av dessa skärmdumpar nudå?

14. slibit

MINA ENHETER

Av det som jag hittat på internet har "hs_mgr" något med Headset att göra. Är det något du använder?

15. Ior

MINA ENHETER

Njae egentligen inte. Har ju ett headset men det har jag inte använt på några månader. Föredrar att snacka som vanligt i mobilen. Däremot använder jag vanliga hörlurar till mobilen nästan varje dag.
    Kan kanske tillägga att det gått ett par dagar sedan omstart när jag tog skärmdumpen. Vet inte om det påverkar jättemycket?

16. slibit

MINA ENHETER

Det skall nog inte ha någon betydelse. Lyssnade du på musik innan du lät den ligga orörd? Denna Wakelock har inte gett din processor en chans att gå ner i deep sleep, så det är inte konstigt att batteriet tar slut snabbt. Frågan är bara vad som orsakar det... Jag skall söka lite på det. Jag har inte hittat någon direkt lösning på det än.

17. Ior

MINA ENHETER

Inte direkt innan nej, tidigare igår på dagen lyssnade jag dock på musik. Brukar alltid dra bort/upp apparna efteråt. Udda att musikspelaren ska hålla mobilen vaken, förresten.

18. slibit

MINA ENHETER

Jag vet inte om det är musikspelaren som orsakar det. Det är något med "headset manager".

19. Ior

MINA ENHETER

Vad skoj :ehm: HTC straffar mig för att jag är musikmissbrukare.

EDIT: Fuck. Kom just på en grej som jag nyligen börjat använda och i samma veva började batteriet tappa ström när den låg orörd. Låter dock urkorkat och är säkert så långsökt att alla på Swedroid kommer garva åt mig. Vågar inte ens säga vad det är. Men jag ska testa en grej över natten nu...

Last edited: Oct 17, 2013
  20. Ior

MINA ENHETER

Jaha, det var som jag misstänkte...

Att "headset manager" håller mobilen vaken över natten verkar faktiskt bero på att jag har börjat använda en 3,5mm-dammplugg. Testade nu igår natt att låta mobilen ligga utan dammpluggen i. Strax efter midnatt hade batteriet 57% kvar, drygt tolv timmar senare hade batteriet gått ner till 47%.
    Jämfört med tidigare då jag hade dammpluggen i och batteriet losade 21% på bara åtta timmar, så är det ju en enorm skillnad!
    Att losa 10% på tolv timmar var ju inte så dåligt :) Men udda som fan att en liten dekoration orsakar sådana trubbel. Speciellt en plastdekoration. Hade verkat mer logiskt om den var av metall, tycker jag. :ehm:

Checkade Wakelock Detector också, glömde tyvärr ta skärmdump på det (nyvaken och seg i huvudet som jag var) men minns att "hs_mgr" låg längst ner i listan över kernel wakelocks. Överst var istället power service, eller vad det nu heter.
    På CPU wakelocks var något som hette "1013" överst och det har jag sett flera ggr i wakelock detector sedan jag började kolla. Någon som fattar vad det är?

Last edited: Oct 19, 2013