Diskussion: Sense 5

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Leechu, 18 mar 2013.

  1. Niccoo

    Niccoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om ni inte har gjort fabriksåterställning efter sense 5 uppdateringen så kan jag tipsa om att göra det, jag struntade i det av lathet men nu när jag äntligen gjorde det så närmast dubblades min batteritid.
    Det va oxå ett par olika appar som jag fick vid återställningen som antagligen inte blivit installerade riktigt.
     
    Ior gillar detta.
  2. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Gjorde det igår, ska se om det blir någon skillnad. Återkommer

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  3. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har gått och funderat på att göra det men har också struntat i det på grund av lathet. Men ska göra det nu, längre batteritid är ju välkommet :cool: Tack!
    EDIT: Lider för tillfället av koffeinbrist... Hur återställer jag mobilen? Hittar det inte :(

    Bra fråga. Vet ej. Saknar det dock fortfarande. Var ju snyggt att bakgrunden rullade sådär fint :) Hela bakgrundsbilden kom ju till sin rätt också.

    Vet inte hur många som håller med mig här, men borde inte smartphones fabriksåterställas åtminstone en gång om året? Man formaterar ju om datorn lite då och då, är det inte samma med smartphones?
     
    Last edited: 27 nov 2013
  4. Adamantis

    Adamantis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad gäller att formatera om datorn lite då och då så beror väl det på vilket operativsystem man kör. På en av mina datorer har jag fortfarande Ubuntu 10.04 (dvs från april 2010) och det funkar lika bra idag som den dagen jag installerade det.

    Kan visserligen inte så mycket om hur just Android funkar, men eftersom det bygger på linux så kan jag tycka att det inte borde kräva massa fabriksåterställningar. Iaf inte så länge man städar bort gammalt skräp efter att man tagit bort appar. Men å andra sidan om man har problem så kan ju ibland en fabriksåterställning hjälpa för det.

    Om en android mobil börjar gå långsamt kan det ju vara att man installerat för många appar som rullar på i bakgrunden. Om man gör en fabriksåterställning och sen installerar exakt samma appar så borde den bli lika långsam som innan återställningen.

    Men som sagt, är ingen expert på android, spekulerar bara lite i hur gnu/linux brukar funka rent allmänt, i alla fall utifrån mina erfarenheter av det.
     
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det jag tänkte på var sådant som image cache och rester av gamla appar man tröttnat på och avinstallerat. När jag kopplar min HOX till datorn för att slänga in musik så syns en jäkla massa mappar med namn efter någon app jag installerat på kul för ett halvår sedan och sedan avinstallerat efter några dagar, eller en massa mappar som heter något med cache. Jämfört med när mobilen var någon månad gammal och jag kopplade den till datorn då så fanns det knappt några mappar alls.
    Sådant tänkte jag på. Jag gjorde en factory reset sist i januari i år så det är ju snart ett år sedan, funderar på om det börjar bli dags för ännu en reset just på grund av alla mappar jag ser när mobilen är kopplad till datorn. Tror det är närmare 100 mappar nu. :ehm:
     
  6. Adamantis

    Adamantis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag brukar använda en app som heter Clean Master, med den kan man lätt rensa bort gammal cache som man kanske inte var medveten om att det existerade och även få bort skräp samtidigt som man tar bort en app.

    Istället för att ta bort appen på traditionellt sätt så går du in i Clean Master, väljer vilken app du ska radera, när den är bortplockad så brukar Clean Master säga till att det fortfarande finns XX Mb skräp kvar efter appen och fråga om du vill ta bort det.

    Det brukar iaf räcka ganska bra för mig när det gäller att hålla skräp borta utan att få miljoner med mappar och gammal cache som tar upp allt minne.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster.mguard
     
    Ior gillar detta.
  7. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Jag har som standard att göra en fabriksåterställning varje år vad gäller min dator. Samma gäller för mobilen. Är ett bra redskap för att fräscha upp telefonen! ;)
     
  8. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Kör man windows så är man nog tvungen att göra det. Illa kodat OS...
     
  9. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Kommer ihåg när M$ gick ut med att nya NTFS skulle vara så bra katalogstruktur så man aldrig behövde defragmentera...