Seriös/Professionell e-postadress

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 11 okt 2013.

?

Vilket format anser du att en e-postadress ska vara i?

1. Med punkt (.)

30 röst(er)
    76,9%
  2. Med understreck (_)

2 röst(er)
    5,1%
  3. Utan tecken

7 röst(er)
    17,9%
  1. jaqob

jaqob Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Beror nog lite på vad man söker för jobb. Inom it-världen så tycker jag att det känns ganska självklart att ha en egen domän. Själv använder jag me@förnamnEfternamn.se
    Annars har väl gmail blivit ganska standard, och vilken avdelare man väljer och vilken ordning man har på namnen beror väl mest på vad som finns ledigt...

En aning offtopic, men, att själv skriva " Skippa snacket om egen domän ([email protected]) eftersom det känns extremt." och sen svara en annan fullt relevant kommentar med "Himla trevlig du verkar." är en smula ironiskt :)

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Fniss

Skickad från Tapatalk med Ericsson T28

3. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    348

MINA ENHETER

Om det skall vara punkt, understreck eller inget alls tror inte jag har så jättestor påverkan. Men som neddieneddie; sade så tror jag inte arbetsgivare gillar någon allt för flummig e-postadress :P

När jag var liten hade jag @pimpstyle.com som domän, vilket jag då tyckte var coolt, men kanske inget jag skulle använda om jag skickar viktiga e-post idag :D

Om jag dock måste bestämma mig för någon av de du skrivit i pollen så föredrar jag förnamn.efternamn@ . . . .com

Last edited: 13 okt 2013
  4. Gubbar

Gubbar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Last edited: 13 okt 2013
  5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag heter fö[email protected], där XX betyder två siffror. Mitt namn och efternamn är rätt vanligt, dock inte i Sverige.

Jobbmail? Måste nog ha ett jobb först för det..

6. Droid55

Droid55 Guest

Förstår inte det ironiska.

7. Droid55

Droid55 Guest

Det vet jag, men ditt konto visar din adress såsom du skrev den vid registrering.
    Sen vet jag att oberoende av punkt(er) eller placering så kommer alla mail till samma mottagare.

8. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    När vi rekryterar är det absolut sista vi tänker på mailadressen. Så länge inget är obscent så skitsamma.

9. Chiftin

Chiftin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper
    Själv kör jag första bokstaven i förnamnet punkt efternamnet.
    Exempel: [email protected]

Tycker det är snyggare med punkt istället för understräck. Och har man fö[email protected] tycker jag den blir lite för lång.

Som tur är så är det bara min familj som har mitt efternamn så jag kan välja och vraka vad gäller email addresser, aldrig något som är upptaget.

Så tröttnar jag på nuvarande formatet så gör jag en ny och forwardar skiten ifrån den gamla som jag gör just nu ifrån min gmail :)

10. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Kör med namnefternamn@ hotmail respektive gmail.

Har också namn@företagsnamn.se (mest seriös tycker jag, med signatur och logo)

11. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

I de alternativ som det fanns att rösta på så föredrar jag namn.efternamn@domän.tld

Dock tycker jag att om du har en egen domän så är det bara snyggt om du visar att det är din egen domän som du har kontroll över genom att bara köra med email-adressen namn@domän.tld.

Men lägg inte alltför mycket energi på att hitta den optimala email-adressen. I dessa dagar då spam är ett faktum så är tyvärr email-adresser att betrakta som förbrukningsvaror.

Själv kör jag med mina initialer, följt av ett löpnummer för att skapa mig unika email-adresser som jag kan ge ut på olika håll. Genom att hålla koll i en lista vilka adresser som jag har skickat vart ser jag också vilka som ger bort email-adresser till spammare.

m v h Henrik

12. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Något jag reagerar på i kundkontakter är folk som har ISP-bundna mailadresser typ telia.com och comhem.se m.fl.

När man byter ISP ryker adressen.

13. Droid55

Droid55 Guest

Har du så mycket problem med spammare?

Jag har adresser hos Outlook, Gmail, GMX och Yahoo (skrotat Yahoo för år sedan dock). GMX skapade jag för länge sedan bara för testa, fick ett bra namn men ogillar e-postklienten. Kvar finns Outlook och Gmail. Jag har dock aldrig fått spam hos någon av dem förutom hos Outlook där alla spam hamnar i skräpposten.

14. Droid55

Droid55 Guest

Detta reagerar jag också på.

15. Droid55

Droid55 Guest

Är helt inne på detta spår. Alltså första bokstaven i mitt namn punkt efternamnet. Jag har ett ganska långt efternamn så jag tycker också att min e-postadress blir lite för lång.

Mitt namn (namn + efternamn) är också unikt så jag har alla möjliga kombinationer ledigt. Däremot är inte mitt efternamn tillräckligt unikt (och självklart inte mitt förnamn heller).

16. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Minns min första telia-adress: fö[email protected]

39 tecken.

Last edited: 19 okt 2013
  17. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag har tidigare jobbat med rekrytering och jag kan säga att om jag får mail ifrån [email protected] så filtreras de bort rätt så omgående. Min syrra har [email protected].. även mail ifrån henne hade åkt i korgen. Sure jag kanske är nojig men de kom så jävla många ansökningar och när de kommer flera hundra ansökningar så skummar man över snabbt med lätta filter och sedan börjar man läsa de som ser seriösa ut. Man har råd att skjuta lite vildare när de kommer så många ansökningar. Fast jag har ingen aning om alla arbetsgivare jobbar på detta sätt dock.

Personligen kör jag med fö[email protected] privat och förnamn.efternamn@företag.se och fe@företag.se (enklare adress för telefon).

De flesta företag kör med typ denna standarden men även fe@företag.se är okej om de är ett mindre företag eller bara förnamn@företag.se funkar. Fast privat så känns förnamnefternamn@ förnamn.efternamn@ och fö[email protected] helt okej, dock så utmärker sig fö[email protected] mera och förnamn@efternamn med .org, .net, .com dingar inte lika hårt. Jag vet inte men jag gillar .se bättre än .nu och de andra internationella domänerna. Alla andra domäner som .sx .sk .tk osv.. känns bara oseriösa.

18. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    De handlar om vilket intryck man gör. Det är samma sak som komma till en rekryterare i skitiga kläder eller att skicka mail till kunderna ifrån sitt arbete med tusen smilies. Det ger ett oseriöst intryck. Intryck är det enda man har att gå på initialt. Jag tror inte alla hänger upp sig på detta men varför vill man utsätta sig för att fastna i ett filter om de går att undvika enkelt?

Helt seriöst så tror jag de flesta har två mailadresser. En som man skapade när man va tonåring.. som typ är sönderspammad (hej hotmail!) och en som man gärna vill ha till lite seriösa prylar. Eller är jag helt ute och cyklar här?

19. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Ja, nu är det bara ett par spam om dagen i inkorgen, dock med ett okänt antal förlorade mail. När det var som värst fick jag mer än 100 spam om dagen. Jag har flera mail-adresser på olika domäner och webhotell. Värst är FS-data som har ett helt värdelöst spamfilter. Trots att det nu är ställt med en ganska hög tröskel kommer det in något spam om dagen och tyvärr kastas många riktiga mail bort i tomma intet. Bäst var Oderland på den tiden de körte ASSP, de släppte nästan aldrig igenom någon spam och de kastade aldrig bort några riktiga mail. Vid de sällsynta false-positives som ändå skedde fick avsändaren en studs som berättade att mailet inte kommit fram för att det såg ut som spam. Numera kör Oderland SpamAssasin, det är enligt min mening inte alls lika bra som ASSP eftersom det kastar bort false-positives i tomma intet.

Min gmail-adress har jag i princip aldrig vågat använda till mail, den har jag bara för min Android-kalender och adressbok. Även om gmail har hyffsat bra antispam-filter så skulle jag inte vilja att det surrade till i fickan för varje spam man får.

m v h Henrik

20. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Jag har sedan 2005 aldrig fått ett enda spam-mail i min gmail-inkorg. Alla hamnar i skräppostmappen.