Seriös/Professionell e-postadress

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 11 okt 2013.

?

Vilket format anser du att en e-postadress ska vara i?

1. Med punkt (.)

30 röst(er)
    76,9%
  2. Med understreck (_)

2 röst(er)
    5,1%
  3. Utan tecken

7 röst(er)
    17,9%
  1. Droid55

Droid55 Guest

Haha, vad jobbig adress. :P

Jag har aldrig haft en Telia-adress eller någon annan adress från operatörer.

2. Droid55

Droid55 Guest

Min uppfattning är också att rekryterare filtrera bort oseriösa e-postadresser. Fast jag har aldrig hört någon rekryterare som påstår att [email protected] är så mycket seriösare eller bättre än använda Gmail eller Outlook. Däremot har jag fått höra att @hotmail är ett dåligt val eftersom du riskerar att hamna i skräpposten hos vissa företag. Som många redan har kommenterat tror jag inte heller att formatet spelar någon roll för seriositeten. Jag ville bara veta vad folk föredrog eller vilket format andra använder.

Last edited by a moderator: 19 okt 2013
  3. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    mm, detta var -97 tror jag. Då var jag runt 25 år. Då hade HoTMaiL bara 1 MB lagringsutrymme och loggade man inte in var 30:e dag så stängdes kontot.

4. Droid55

Droid55 Guest

Du kan ju ha två Gmail-adresser om du inte vill använda den Gmail-adressen som du använder i mobilen. Om du nu är nöjd med Gmail menar jag.

Jag har faktiskt aldrig haft problem med spam, men jag har således bara använt gratis e-postklienter. Tror också att alla mail kommer fram till mig, för jag får då alltid mail från de jag förväntar få mail ifrån.

Det enda spam jag ser är de som hamnar i skräpposten på Outlook. På Gmail får jag inget spam alls, inte ens i skräpposten.

Funderar på hur du kan få så mycket spam... Det råkar inte vara så att du har dina e-postadresser offentliga någonstans? Jag skulle t.ex. aldrig någonsin skriva ut min e-postadress på en sida, inte ens min egen hemsida. Då ber jag om spam. Ett alternativ om du vill skriva ut din e-postadress är att du skriver namn[at]domain[punkt]tld eller så har du en bild av din e-postadress alternativ använder mailto-kommandot. Så du skriver t.ex. "Maila mig" som då använder mailto-kommandot. Personligen använder jag kontaktformulär på mina hemsidor. Jag föredrar även kontaktformulär när jag ska kontakta andra via deras hemsidor eftersom jag inte behöver gå till min e-postklient och skriva utan kan skriva direkt ifrån sidan, snabbt och enkelt.

5. Droid55

Droid55 Guest

Haha åh, det var tider det. Trots att jag inte kom ut på Internet förrän i årsgrupp fem (var väl 2001 eller 2002) så minns jag detta. Det var så pappa fick sin e-postadress som han använder idag. Den var upptagen från början men så hade personen inte loggat in på 30 dagar så pappa tog den. Pappa har samma adress än idag. Pappas för- och efternamn är ganska vanligt med andra ord.

6. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    En annan variant är att ha ett JavaScript som skapar mailto länkarna på hemsidan. Spamrobottar scannar av hemsidan med JavaScript inaktiverat vanligtvis.

Sedan kan man också ha en egen domän där man har ett huvudkonto typ [email protected] och sedan skapar man ett ton med alias mailadresser. En för varje tjänst man nyttjar. Exempelvis [email protected] [email protected] [email protected].

Jag brukade ha de så här iallafall och varje gång jag fick spam så stängde jag bara av de aliaset och samtidigt så visste jag vem som hadr sålt mig!

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Som jag ser det är en "skräppostmapp" lika illa som att få alla sina spam direkt in i inkorgen. Hela tanken med en skräppostmapp är ju att man ändå skall gå igenom den för att leta efter false-positives.

Jo, tyvärr har jag en del adresser som är eller har varit offentliga. T ex blev jag härommånaden varse att Google offentligt på webben publicerar email-adresserna till alla Android-utvecklare som publicerar sina appar på Google play. Jag har sedan dess övervägt att dra tillbaka mina appar från play, men skadan är ju redan skedd.

En gång för många år sedan publicerade jag själv min sourceforge-mail-adress på de projekt-sidor jag hade på sourceforge. Detta var på tiden innan spam hade blivit ett stort problem. Sen ganska många år tillbaka har jag fått disabla den adressen.

Sedan kan email-adresser hamna hos spammare för att någon stor internet-stjärna får sin användardatabas hackad. Jag är t ex ganska säker på att det är därför som jag får spam till den email-adress som jag bara gett till LinkedIn.

Email-adresser kan också hamna hos spammare för att vänner som jag mailat till eller som mailat till mig drabbas av malware. Det har fått mig att bränna ett par mail-adresser också.

Den adress som jag får mest spam till är dock den som jag har mina domäner registrerad på. Under många år var den fritt tillgänglig för vem som helst att slå upp med whois. Just med tanke på att jag har mina domäner registrerade på den mail-adressen så vill jag inte gärna göra mig av med den adressen.

m v h Henrik

8. Droid55

Droid55 Guest

Bra tips med JavaScript!

Det där med skapa "ett ton" med alias är inte riktigt min grej även om det vore en lösning.

9. Droid55

Droid55 Guest

Det tycker inte jag. Om jag ska får skräppost föredrar jag det mycket hellre i skräppost-mappen än i inkorgen. Jag vill inte att det i onödan beblandas med icke skräppost. I mitt fall med Outlook är det typ 99,9% alltid skräppost i skräppost-mappen så jag kikar igenom snabbt för sen tömma hela mappen. Hade det istället hamnat i inkorgen hade jag behövt gå igenom mer ordentligt eftersom jag inte kan tömma hela inkorgen.

Den adress på Outlook som jag får mest skräppost till är en gammal hotmail-adress. En adress som jag använt länge och som jag har delat ut hej vilt. Jag har märkt att andra adresser (vare sig hotmail/outlook/live) inte får spam alls. Så jag börja misstänka att det beror på dess historia. Jag offentliggjorde den aldrig så den låg uppe på någon hemsida men jag delade ändå ut den hej vilt och chattade med den. Så andra kontakter som råkade ut för spam gav även mig spam. Kan bli lite sur på alla klåfingriga ungar som måste trycka på och öppna allt skit.

Jag har aldrig råkat ut för spam med mina SE domän vilket är den toppdomän jag främst använder. Däremot fick jag mitt första spam när jag registrerade en COM domän vilket kom som en smärre chock. Tack och lov bara ETT och det kändes inte som ett vanligt spam utan det var en person som erbjöd en "relevant" tjänst. Jag blev dock irriterad att hen kunde maila mig utan att jag hade några kontaktuppgifter på hemsidan (den var bara parkerad). Kollade sen upp mig via WHOIS och insåg att min e-postadress var offentlig något jag ogillar skarpt. Min e-postadress eller namn har aldrig varit offentlig med SE. Så jag kontaktade min leverantör och frågade om de kunde dölja detta vilket de kunde men mot en årsavgift på 108 kr. Jag ska skrota min COM domän så jag kommer inte att använda mig av denna tjänst dock. Detta är en av flera anledningar till att jag föredrar SE i de flesta fall. Ibland är COM motiverat men i dagsläget har jag inget som motiverar en COM domän.

Last edited by a moderator: 19 okt 2013
  10. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Jag har aldrig fått ett mail fel, alltså som av misstag hamnat i gmails skräppostmapp, så jag behöver aldrig kika i den mappen längre. Gjorde det de första åren lite nu och då, men inte längre.

Du skrev något om att du inte ville att mobilen skulle pliniga till var gång det kommer skräppost. Det var det jag menade, det kommer du inte störas av med gmail.

11. nyberabb

nyberabb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

12. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Då låter det som att inte heller du tycker att skräppost-mappen behövs utan att allt skräp lika gärna skulle kunna kastas bort direkt.

Nej, jag vill absolut inte att den skall plinga till för varje spam. Men vid närmare eftertanke vill jag nog inte att den skall plinga till för giltiga meddelanden heller. Mina privata mail föredrar jag att ta hand om på kvällen när jag kommer hem från jobbet. Mina jobb-mail föredrar jag att sköta på jobbet utan att de stör mig hemma.

m v h Henrik

13. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    1. Ja, går det att ställa in någonstans så ändrar jag det direkt.
    2. Då väljer du manuell uppdatering av gmail-appen och stänger av autosynk bara.

14. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Björn Gustavssons plojlåt i melodifestivalen för några år sedan va? Carina berg!

15. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Ingen aning.

16. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

17. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    haha, det måste vara där jag fått det från. Hade helt glömt bort det där lysande klippet.

18. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Jag använder som sagt nästan inte min gmail-adress alls. Senaste mailet som jag fick dit var från juli.

Så idag surrade det till två gånger i fickan. Ett mail från Gmail Team som berättade att gmail fått ett nytt utseende. Ett annat mail från Youtube som tipsade om youtube-videos.

Jag vill absolut inte ha några youtube-tips i fickan och märkte youtube-mailet som spam. På något jämrans vis har de förbannade google-spammarna lyckats knyta ihop mitt youtube-konto med mitt gmail-konto. Flera gånger har jag fått frågan då jag varit inloggad på youtube om jag vill knyta ihop mina youtube-uppgifter med mina gmail-uppgifter. Jag svarade alltid nej, jag vill som sagt använda min google-adress så lite som möjligt...

Måhända är google duktiga på att filtrera spam, men hur blir man av med spam som skickas av google?

m v h Henrik

19. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Du gör en regel att om ordet Google finns i avsändaren markera mailet som läst och flytta det till papperskorgen direkt.