Seriöst, funkar GPS:en för nån..?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av emilanderas, 25 okt 2010.

  1. emilanderas

    emilanderas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det har skrivits alldeles för mycket om GPS-problemet så det är svårt att urskilja vad som är vettigt och inte.
    Men seriöst, är det nån som har fått GPS:en att funka ordentligt? Ja, jag får den att låsa upp ett gäng satelliter relativt fort och ja det funkar hyfsat att använda den som bil-navigator, men jag springer ganska mycket o använder GPS:en då, vilket kräver hög precision o där funkar den världelöst. Den följer sällan vägen jag springer på o tar sina egna svängar hit o dit. De verkar ha fixat till så att min löpbana inte är så hackig som innank, men istället blir det långa svängar hit o dit även när jag springer rakt på en väg.
    Har nån fått det att funka..? Funkar ju klockrent på gamla Heron.
     
  2. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tyvärr så lider jag av samma problem som dig. Låser fort på sat. och funkar ok som bilnav. men när jag tar med den ut på löprundan (har provat med MyTracks och Sportypal) så finns det mer att önska av mig i alla fall. Precis som du beskriver så sticker den iväg på sina egna små krokar, och när jag stannar så kan markören fortsätta att röra sig ett bra tag efter vilket inte heller är till belåtenhet...
     
  3. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    som jag sagt i andra trådar, det är en "leksaks" GPS i SGS.... jag bryr mig inte heller, kommer inte använda den iallafall....
     
  4. xipher

    xipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det kanske är antennen som är kass, snarare än mjukvaran. Min SGS funkar bra när jag är ute och springer om jag håller den i handen. Jag provade att lägga den i bakfickan en gång, men då tappade den låset flera gånger, så den verkar ganska känslig.
     
  5. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag tycker den funkar utan anmärkningar både som bilnavigator och för att plotta en löprunda t.ex.

    Det är inte så att ni som har problem har hårdvarufel på era nallar?
     
  6. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Beror snarare på var man provar den. Väntar fortfarande på någon som kan plotta en perfekt promenad runt vasaparken i stockholm med sin GPS. :D
     
  7. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Funkar fint på mina promenader,springa har jag inte ork till :-)
    Så ja, mitt svar är ja på din fråga.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  8. Murmeldjuret

    Murmeldjuret Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min SGS funkar bra till det jag använder den till. Dvs bilnavigering och plotta joggingturen. Men så tycker jag ju inte mobilen laggar heller så antingen har jag haft sjuk tur eller är väldigt tålig.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  9. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Har inte testat gps'en speciellt mycket på min SGS, men det lilla jag har provat har inte funkat speciellt bra. Jämfört med ex. min huawei u8220, den låser på några sekunder oftast inga problem alls.
     
  10. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Orkar inte åka till Stockholm för den saken, men jag tycker att min fungerar fint även under svårare förhållanden.
     
  11. dspjern

    dspjern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkar något så när för mig nu på löpturerna, men har inte testat så många gånger sedan 2.2-uppgraderingen.

    Har kört med Run.GPS i flera år. Först med Windows-mobiler, sedan början augusti med Galaxy S/Android och sedan 15/10 med FroYo.

    Redan med WinMo var det ibland problem i tät skog t.ex. Galaxyn däremot verkar bara spattig. Ibland sätter den iväg en punkt långt åt fanders trots att det är bar himmel där.
    Med FroYo verkar de ha strypt sådana avstickare med något filter - blir bara ett litet hack, men har även exempel på när den helt vandrar iväg i fel riktning.
    Kolla tracksen här: http://www.gps-sport.net/users/dspjern (Galaxy 2.1 från 1/8, FroYo från 15/10)

    För bilkörning har det alltid funkat för mig, förmodligen för att de apparna brukar ha "snap to road" som justerar felaktigheterna. Har hela tiden fått snabba låsningar också.
     
  12. maghje

    maghje Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har bara testat litegranna.
    Funkar inte alls inomhus för mig.
    Utomhus så låser hittar den position skapligt fort, dock har det hänt att den säger att nogrannheten är 15 meter och har sen placerat mig 20-30m ifrån positionen.
    Har även testat lite med mytracks med bil och den har ritat positionen riktigt bra dock har den slutat spela in efter ett par km varje gång.
    Vet inte om det är mytrack som slutar spela in helt om den tappar positionen eller om gpsen aldrig lyckas låsa igen.
     
  13. emilanderas

    emilanderas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis. Sådär ser det ut för mig oxå. Det är ju oacceptabelt när man löptränar. MEN, man får ju ruskigt bra minuttider eftersom SGSen lägger till ett par hundra meter lite här o där...nä, nån måste ju få ordning på detdär. Det finns väl en massa "fix" där ute. Ingen som har provat nån som funkar?
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    beror väl kanske på vad man ska ha den till.

    Om jag söker en plats i Maps och vill ha vägledning så funkar det.

    vill jag veta var jag är på en karta, jaa.

    Springa befattar jag mig inte med. Och att spela in vilken hundpromenad jag gått är liksom inget man behöver.

    Men inte har jag hundratals meter fel hit och dit, då skulle jag också säga att den inte fungerar
     
  15. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  16. Yooden

    Yooden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkar inte för mig, den snurrar bara på tills den ger felmeddelande. :(
     
  17. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Måste finnas något på svenska mobiler oxå, såg 2 klipp på youtube med olika Gps lösningar, någon som vet något om det?
     
  18. Anders

    Anders Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte bara skicka in lite tester jag gjorde idag med min Galaxy S 2.2. Återkommer med mera info senare, t.ex. jämförelse med Forerunner etc. Gjorde ett par lätt joggande tester.

    Nu har jag inte mätt rådatan från GPS utan använt två program, Run GPS och MyTrack.
    Förhållanden var ganska lätta med nästan fri sikt hela tiden, dock hade jag mobilen i framfickan på byxorna. Ska prova en annan dag med att ha den på armen.

    Första varvet med Run GPS:http://maps.google.de/maps/ms?ie=UTF8&hl=de&msa=0&msid=101060130405749673974.0004938990ef54e5fc275&t=h&z=18

    Andra varvet med MyTracks:http://maps.google.de/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&msid=101060130405749673974.0004938965b49ac1794bb&ll=48.172676,11.552961&spn=0.006168,0.016469&t=h&z=17&iwloc=0004938965c92819c6ead

    Skickar med en bild på GPS Dilution: http://picasaweb.google.de/lh/photo/Vpso3G_4RiFub_IcZIFItlH32LozeBCLi2mczHeBrbE?feat=directlink

    För jogging vilka inställningar använder ni för att approximera sträckan i era träningsprogram?
     
  19. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Gpsen har blivit något bättre men med två utlandsresor där planen varit att använda telefonen som navigation för bilkörandet är jag grymt frustrerad. För det mesta tar det flera minuter att låsa satelliter när andras enheter låser direkt. Under körning villar den ofta bort sig och visar mig på en annan väg än jag egentligen är. Om jag tar bort telefonen från vindrutan tappar den lätt kontakten.

    Uppdateringen till 2.2 har hjälpt lite men inte till fullt fungerande. När jag är hemma om ett par veckor kommer jag reklamera för i jämförelse med min gamla telefon N82 vet jag att det ska fungera bättre.
     
  20. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Jag misstänker också antennen i kombination med för mycket utjämning i mjukvaran för att försöka kompensera bristen på GPS-data då signalstyrkan är låg. Har upplevt dessa fenomen med gamla Sirf IIxt och dålig antenn. Samsung kan bättre. Provade nyligen deras kommande B2710 (nya Xcovern) och den låser snabbare och håller fler aktiva satelliter inomhus än SGS:en. Har även noterat via GPStest att vänder man baksidan uppåt så ökar känsligheten men den blir aldrig riktigt bra...
    Tror dessvärre inte att en ny f/w skulle kunna råda bot på detta helt..

    /Per