Diskussion: Signal - Privat meddelandetjänst

Discussion in 'Applikationer' started by Rocco420, Nov 23, 2019.

1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Oceanic and Chivo like this.
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Man borde ju tycka att de har en egen app som dom utvecklat själva... nu är jag inte helt insatt i Signal men är det öppen eller sluten källkod tex ?

Försvarsmakt borde väl kanske vilja verifera tat bakdörrar inte finns i källkoden tex... om man nu ska lita på den fullt ut...

Annars tycker jag det här med att staten ska begära bakdörrar till krypterade appar är något som underminerar demokratin... då det kan användas för att tex avlyssna politiska motståndare och åsiktregistrerar folk... finns en anledning till att vi har brevidhemligheten i sverige och att staten inte öppnar alla våra brevv...samma princip borde gälla för kryptera kommunikation.

End to End kryptering är ju över lag attackerat... från stora politiska krafter inte minst EU....
    Det känns som många politker inte förstår och har kunskap om vad konsekvenserna blir av bakdörrar till dessa appar... det är bara en tidsfråga innan hakarna lyckas ta sig in i bakdörren.. då de kommer lägga allt krut på att hitta den särskillt om det vet att det finns en bakdörr... då behöer man inte leta efter mer sårbarheter.. utan fokusera allt på att hitta bakdörren... och finns säkert många svagheter i denna kedjan.. man kan ju hacka in sig hos myndigheterna som har tillgång till bakdörren också...och det har vi ju sett gott om exempel innan som myndigheter som blivit hackade och deras säkerhet är inte alls i nivå med tex banker (som är bäst i klass). TietoEVRY skanadel ligger ju nära i minnet....

Nej man blir lite mörkrädd när man hur debatten går hos desa politker och framförallt då på EU nivå...
    jag tänker också på tex chatcontrol 2.0.

maww likes this.
  4. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu ska man nog inte dra alltför stora växlar på just den användningen, till vardags i stället för vanlig telefon eller sms. (Tjänstgjorde inom signalskyddet anno dazumal och det var, förstås, helt annan teknik än idag för text, bild och viss mån ljud, sedan fanns även separata nät.)

Att se över hur mer eller mindre alldaglig kommunikation i arbetet sker är dock naturligtvis bra, fienden lägger pussel; och det är inte helt förvånande att andra myndigheter som kan vara av väsentlig betydelse för det militära och civila försvaret och beredskapen också sneglar på försvarsmaktens val.

Försvarsmakten gav sin syn i sitt remissyttrande till utkastet till lagrådsremiss (vilket citerats ganska flitigt senaste dagarna):
    https://www.regeringen.se/contentassets/e22f777eb1964c258c5d9a21adb6a355/forsvarsmakten.pdf

Men man sade i ett tidigare remissyttrande, 2023, till SOU2023:22 (Datalagring och åtkomst av elektronisk information) ett par saker: a) att de inte ville vara behörig myndighet för nationell säkerhetslagring utan borde vara säpo, om valet står mellan dessa, och att det inte borde vara obligatoriskt för säpo att konsultera Försvarsmakten, utan endast vid behov, samt:

https://www.regeringen.se/contentassets/99890fe966574c16b0e30600c543893e/forsvarsmakten.pdf

Dvs då brydde de sig inte särskilt så länge det (lagrings- och anpassningsskyldigheten) begränsades till allmänt tillgängliga tjänster. (Självklart ingår inte försvarets egen kommunikation; å de har ändå andra lösningar.)

5. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Staten som är dumma i huvudet. Nu vet jag inte hur kriminella använder appar men allmänt har jag märkt att dom är ur dåliga även med kryptering att vara anonyma, flesta är lat hundar. Även om man trakasserar Signal eller casual sppsr som WhatsApp och Telegram så kommer kriminella att hitta annat som är mer hemlig.

Sen får vi inte glömma att man ger undantag för politiker så att dom inte blir hängda med läckor.

Det signal kommer göra är att ta bort appen från App butiker, synd för iOS men Android har sidoladdning. Sen tvingar staten att Android användare kommunicera med SMS och icke-existerade RCS för root.

6. cog

cog Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
  7. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja och man kan på allt lösare grunder beslagta någons mobil idag..och som du själv säger de kriminella gängen är ofta inte så smarta med hur dom komunicerar utan dom vill gärna skryta och gärna med bild och video bevis... så jag tror nog mer på att man börjar i denna ända... dessa indivder är väldigt synliga och högljudda av polisen... och lyckas de beslagta en mobil har man stora möjligheter att infilitera ett helt nätverk... de har också rätt till hemliga tvångsmedel numera.. vilket ger dom rätt att hacka någons telefon och det på ganska vaga grunder... så ja... framtiden ser lite dyster ut om vi snackar om intigritet... regeringen lägger gärna förslag som dessvärre som drabbar alla... och det finns stor risk för missbruk... och så vitt jag vet får man inte reda på om man blivit hakad heller... nej som sagt... jag tror mer på att beslagta mobiler... och att tömma mobilmaster är ju redan något som görs i väldigt högfrevkens och det löser många brott då dessa gängkriminella är för korkade att förstå att de har en spårsändare i fickan...

Annars tror jag elektronisk fotbojja för alla som vistas i den miljön är något jag personligen skulle se mer av...då det inte blir lika intressanta att begåt brott då.

8. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Vi har inte brevhemlighet längre, polisen och posten öppnar brev och paket nu förtiden...

schrödinger likes this.
  9. schrödinger

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Inte bara när det gäller integritet. Nu kanske jag låter konspiratorisk, men jag är övertygad om att detta var planen från början, d.v.s. att plocka in massa mångkultur som orsakar kaos för att sedan kunna driva igenom drakoniska lagar så våra "kära" politiker kan behålla makten. Divide and Conquer är ju en klassisk teknik som använts av härskare genom världshistorien.

Som tur är så har Trump och Musk hetsat mot EU om att det kommer bli konsekvenser om de fortsätter inskränka yttrandefriheten och integriteten.

Personligen har jag redan en Plan B som inkluderar att lämna Sverige, om det nu blir värre.

Chivo and Oceanic like this.
  10. Oceanic

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    När man jobbar ett helt liv och ska få i pension återstår bara ett alternativ och det är att flytta till utomlands..

Jag håller med dig...
    Vi har importerat en hel del problem... Eller röster som vissa hävdar....

Men detta krig på end en kryptering där det tex finna länder som England som vill till och med gå ett steg längre och förbjuda detta... Då börjar man ju tappa lite hoppet om framtiden när det inte kan tänka ett steg längre.

Chivo and schrödinger like this.
  11. Boris92

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Är det inte mer att dom fick pengar från DotCom FAAGMN så att GDPR och DMA inte tillämpas för amerikanska bolag?

Socialmedia är skräp i slutändan.

12. Boris92

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Som Batman och Superman sa i en parodi, villans are so f stupid.

Men politikers push för anti-kryptering visar att dom har något att gömma själva. Men folk kopplar denna doktrin med DM senaste åren av reformer inom konsument skydd, nät neutralitet och anti-monopol. Det var inte länge sedan artikel 13 och 15 var ämnet om var värst.

13. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Om man skapar konto i Signal, kommer man direkt se alla av ens telefonkontakter som redan har ett konto i appen, eller är det dolt på något sätt?

14. schrödinger

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Du ser alla som har Signal i telefonboken direkt.

Nu kanske du undrar om Signal då lagrar alla telefonnummer på sin server, men det gör de icke. Signal-appen skickar bara en hash av alla telefonnummer till servern, som servern sedan jämför med sin lista av motsvarande hashar. Du kan se det lite som att man krypterar telefonnumrena med en nyckel som sedan kastas bort direkt, sedan jämför man bara de krypterade versionerna av telefonnumrena.

15. N6290

MINA ENHETER

Aha intressant! Låter som en bra approach av Signal.

Råkar du veta hur det funkar med Whatsapp, kör de också hashade telefonnummer för sin motsvarande uppslagsfunktion, eller lägger de beslag på massa data där?

16. schrödinger

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Tror inte det, Whatsapp använder nog enbart kryptering för sjävla meddelandena men inte för metadatan.

17. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Ska bli intressant att se på vilket sätt de väljer att lämna landet om det nu blir av.

Tar de bort apparna från butikerna?
    Blockar de alla svenska IP-adresser?
    Blocker de registrering av svenska mobilnummer?

Hmm.

18. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det sista vore nog enklast rent praktiskt.

19. N6290

MINA ENHETER

Signal-appen tillhandahålls av en amerikansk stiftelse - och stiftelsens dotterföretag, båda registrerade i Kalifornien, USA. Vad jag kan hitta har Signal överhuvudtaget ingen fysisk närvaro, eller bolag registrerade, i Europa eller på någon annan plats utanför USA. Den svenska statens makt sträcker sig inte över Atlanten.

Uttalandet om att "lämna Sverige" är ju väldigt bra och kraftfullt för att politikerna ska fatta allvaret, men min gissning är att Signal egentligen inte hade behövt göra någonting om den svenska lagen genomdrivs, utan att det är ett internt svenskt problem hur man ska hantera det om utländska appar inte följer såna tramsiga krav.

Google Play skulle säkert kunna få problem däremot, om de fortsätter att tillhandahålla Signal-appen i Sverige. Google, Meta osv har ju valt att ha närvaro inom EU genom sina irländska dotterbolag som tillhandahåller tjänsterna här. Mot såna aktörer kan den svenska statens makt helt klart sträcka sig lite längre.

Det skulle förvåna mig om man i lagförslaget - om det genomförs - har skrivit in en möjlighet att blockera ip-adresser eller att svenska telefonnummer ska blockeras från en tjänst. Jag tror snarare att man skrivit något om sanktionsavgifter mot företaget, vilka jag som sagt tror är tandlösa mot ett amerikanskt företag.

EDIT: Jag kanske bör tillägga att jag ändå förstår att Signal vidtar åtgärden att säga att de "lämnar Sverige". De skulle ju kunna vilja etablera ett bolag inom EU i framtiden, vilket skulle skjuta problemen tills dess, plus att det kanske inte är så bra PR att ha obetalda avgifter i ett annat land. Därför kanske bäst att gardera sig.

Last edited: Mar 7, 2025
  20. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Vad som menas med "inte tillräckligt säker" skulle man vilja få en mer utförlig förklaring till.

Både Wiktorin och Holmlund menar att Signal inte är en tillräckligt säker app för den här typen av samtal.

– Den här appen är ju inte säker och de har sannolikt använt privata telefoner också och det innebär att den har ingen motståndskraft mot avancerad signalspaning från främmande makt som Kina och Ryssland kan utföra, säger han.

namkrad likes this.