Diskussion: Signal - Privat meddelandetjänst

Diskussion i 'Applikationer' startad av Rocco420, 23 november 2019.

1. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro
    Problemet är inte Signal i sig utan det är telefonen i sig som är den sårbara delen. De i amerikanska statsledningen är ju väldigt värdefulla mål för främmande makters underrättelsetjänster och har någon lyckats trycka in Pegasus eller någon liknande programvara på telefonen, så har de tillgång till allt oavsett om Signal i sig är säkert.

2. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Signal ända risk är att man får tag på din telefon fysiskt och "hackar" den men det är också svårt utan ditt lösen eller biometri. Alla vet att USA nuvarande krigsminister är en idiot och är som en öppen bok efter "2 öl". Normalt så ska kommunikation gå igenom krypterad mejl som sparas för undersökning. Traditionella röstsamtal kan också hhackas via mellanhand om dom kör gamla 2G/3G lurar.

All media om Signal är bra PR och folk flokas till den, det här är inte som Whatsapp Exodus som vi hade för tre år sedan, det var inte staten som startade det, dom har i sitt intresse att få folk att köra Facebook eller SMS för kommunikation.

3. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.627
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    De är lärare respektive journalist, jag tvekar starkt på att de förstår matematiken bakom Signals kryptering och kan göra den typen av analys.

Men som redan nämns av @nyx@nyx så är det troligen själva telefonen eller datorn som blir hackad och inte Signalkrypteringen. Finns dock en poäng i att USAs president kanske borde kommunicera via ett mer avskiljt system.

4. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Jag har läst en hel del om kritiken Signal fått under åren. Saker som kan tänkas menas är:

Sealed Sender är menad att dölja för servern vem som skriver med vem, men det fungerar i praktiken inte jättebra. Finns en studie om det om du googlar.

Signal till mobilen använder en massa C++ kod och dylikt, och det är inte minnessäkert såsom Java och Kotlin är. Högre risk för säkerhetshål med andra ord.

Signal till mobilen kör inte heller en massa saker i en sandbox på samma sätt som vissa andra plattformar gör. Tänk BlastDoor till iMessage.

Signal till datorn har i flera år inte haft någon sandbox alls. Faktumet är att de stängt av den sandbox som annars inkluderas i Electron. Vad jag vet har de slagit på den nu, eller är på väg att slå på den.

För någon månad sedan blev det tangentbordskrig om att Signal till datorn lagrade lösenordet till databasen i klartext istället för att lagra den i operativsystemets "store" för sånt.

Du måste registrera dig med mobilnummer vilket nog inte är optimalt det heller om rikets säkerhet hänger på det.

Servern hostas ju av Signal och jag inbillar mig att det är att föredra att hosta en sån server själv.

5. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1.550
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Har ny telefon och försöker föra över kontot från den gamla enheten (Huawei P20Pro), men den söker i evigheter utan att connecta, har även försökt att exportera och importera, men inget funkar, den nya, Pixel 8 Pro står bara och tänker...

Är det någon som har några förslag? Tack på förhand ✿

6. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Signal till mobilen är ökänt för att ha en exportfunktion som knappt fungerar alls.

Har inga egentliga förslag alls, utöver att du kan prova med Molly på din Pixel 8 Pro istället. Det är en fork som faktiskt har fungerande export och import till skillnad från riktiga Signal-appen.

Om inte det fungerar så kika om det finns en Issue på GitHub om det och se om någon har några förslag.

Nicole gillar detta.
  7. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Det finns problem med Signal för iOS till Android. Sen är backup till externt minne dåligt. Möjligen är deras arkaiska version av export pga säkerhet men hur funkar Molly version?

Nicole gillar detta.
  8. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1.550
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog