SIM-kort bottnar inte längre i räls

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kloppstock, 4 okt 2024.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kloppstock

Kloppstock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Om vi ska översätta ännu mera på det här forumet från engelska :) så är väl hotspot detsamma som surfzon?, jag lyckades sätta upp en sådan en gång i tiden på andra enheter, nu är skärmen lite för uppfuckad på ena enheten för att det ska gå att se nått hur jag ska ställa in surfzons inställningarna på dessa 2 enheter som jag aldrig ställt in zurfzon på förr, om det går på en Sony Xperia M5

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 426

MINA ENHETER

Ja nej men det är väl så om man vill fortsätta använda saker som kanske borde ersättas, det blir ju mer jobb och mer omständligt.

Här är i alla fall instruktioner för hotspot.

Screenshot_20241013_170733_Drive.jpg

Kloppstock och Kristy gillar detta.
  3. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Eller så köper man en telefon som både fungerar som musikspelare OCH telefon SAMT tillräckligt modern så att appar fungerar. Man slipper därmed släpa på 2 telefoner, flytta simkort hela tiden osv. Om den med trasig bild i alla fall går att använda till postnordappen kan den inte vara allt för trasig.

Eller så köper man en telefon som både fungerar som musikspelare OCH telefon Så att man slipper dels förstöra sitt simkort och dels stå och skrika som en galning på seven eleven. Du hade dessutom i en tidigare inlägg direkt påpekat att du trodde det var fel på korthållaren.

Du fick ett svarsmail där de hänvisade till snabbast service via Chatten. Då börjar du att orera om att beställa direkt via hemsidan och att det skulle kosta dig pengar och ta en massa tid istället för att följa deras råd. Det är inte bara dumt, det är urdumt.

Du gör det bästa för att i onödan krångla till ditt liv, hitta egna krångliga lösningar och faktiskt slösa på din tid. Inte det minsta kreativt utan idiotiskt i mångas ögon.

Asawi, Kristy och Leo83 gillar detta.
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Haha det här kan vara det sjukaste jag läst på Swedroid någonsin. Det där är ju så dumsnålt och korkat så jag nästan saknar ord, ifall det är sant ;)

Om du är allvarlig i det du skriver - gör dig själv en tjänst: köp en ny telefon snarast möjligt. Bespara dig detta elände. En telefon från 2012 respektive 2015 är för övrigt en säkerhetsmässig mardröm. Det är bara en tidsfråga innan du får in någon malware på telefonerna och kanske i värsta fall blir av med känslig data eller rent av blir bestulen på pengar.

Om du tror att du sparar pengar på att vänta med att köpa en ny så har du ju själv i den här tråden redan bevisat att det är felaktigt, genom utgifter för nytt sim-kort och ny simkortshållare.

5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tvivlar starkt på sanningshalten här men en del trivs ju med att krångla till det. "Titta på mig, se hur jag kan få det här att fungera".

Det handlar (OM det är sant) förmodligen inte om ekonomi då en ny telefon med ungefär samma (eller mindre dåliga) prestanda som trådskaparens kan fås för runt tusenlappen (eller mindre). En begagnad i bättre skick för ännu mindre.

6. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    I en "intressant" annan, ganska färsk, tråd av samma användare hittar man till exempel detta (understrykning och fetläggning av mig):
    Personen verkar ha för vana att köpa gammalt skräp.

7. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Nu har jag fått ett nytt Hallon SIM-kort och det igenkänns i skärmskadade Alcatel 1, men Sony Xperia M5 identifierar fortfarande inte det nya simet, vad jag kan se på min tidigare postade bild så ser inte själva korthållaren skev eller böjd ut på något sätt, därför undrar jag om ni tror att det kommer göra skillnad om jag köper en ny simkortshållare? vad skulle mer kunna vara fel på den som inte lätt syns?

Jag lutar annars åt att det kan vara insidan? på telefonen där korthållaren ska in som har blivit skadat av mitt ständiga skiftande av SIM
    IMG_20241014_205313.jpg
    Vad som sker är iaf att om jag tippar denna öppning framåt så kan dessa 2 lappar hängas ut som på bilden, ska detta vara möjligt ifall mobilinsidan är fungerande?
    IMG_20241014_205236.jpg

Det är ganska svårt att öppna skalet på en Xperia M5 för att rengöra Simkorts 'skrevan' va?

Vad som gör det värt att rädda denna telefon och köra på den ett tag till, är att kameran är den bästa jag nånsin haft i mobilväg, och oavsett om ni frestar med en ny telefon som har en ännu bättre kamera med zoomfunktion så
    är min Xperia M5 betald i mitt förflutna och inte behöver betalas idag ;)

Tycker ni att jag ska sticka in nånting med propylalkohol på? om det rengörs kanske Simkortet
    kan igenkännas? eller är det ett blindspår?

8. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Vad får du alla dina fantasier ifrån?
    Min ena telefon är en Alcatel 1 (2021) och den andre Xperia M5 som jag inte vet när den är ifrån.

Än så länge har jag inte fått några utgifter, nya SIM-kortet var gratis och simkortshållaren har jag inte köpt ännu, se min förra post och uttala dig om hur jag ska komma åt att rengöra eller knuffa tillrätta insidan på simkorts skrevan

9. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Kanske var det efter att jag uppdaterade min E5603 till senaste drivrutinerna som det slutade igenkänna simkortet?
    det vare en liten jävla skituppdatering jag passade på att tacka ja till, nu har jag version 30.2.A.2.1

Någon annan med Xperia 5 påstår detta

https://www.reddit.com/r/SonyXperia/comments/17cqhr4/my_phone_stopped_recognizing_my_sim_card_again/
    "Just had my sim card stop recognizing on both slots, I am at a loss what to do.
    This is the second time I have been burned with Sony's updates, a few updates back I lost my internal drive and had to factory reset after an update caused an unfixable bootloop. Sony hasn't let me down for 2 decades now and only with this Xperia 1IV they have dropped the ball massively."

"I am going down the process now of flashing the previous firmware."

Hur ska jag kunna backa en version när jag inte längre har tillgång till internet.
    Jag vet inte hur man flashar en telefon

Last edited: 15 okt 2024
  10. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Just därför behåller jag den gärna lite till för att den inte är så trasig, horisontella ränderna på skärmen skapar dock det lilla problemet att affärernas blipper kan inte känna igen QR-koden som visas upp på den randiga skärmen, detta har jag givtvis löst genom att jag tar en skärmdump på QR koden i postnordappen, sedan kopierar jag den skärmdumpen till datorn, kopierar vidare denna jpg till Xperia M5 & öppnar skärmdumpen på QR koden på skärmen i andra telefonen och affärernas blipper kan sedan läsa QR koden, borde inte detta ge mig Nobelpriset i Fysik kanske?

Men det kan också vara insidan där korthållaren ska in, vad tror du?

Ja hade fel om det, det kostade inga pengar i slutändan och det gick fort, och resultatet blev likadant som det skulle ha blivit över chatten

11. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Para dem (mobilerna) med blåtand (bluetooth) så kan du föra över bilder direkt mellan dem. Betydligt smartare.

Kristy gillar detta.
  12. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Eller då båda enheterna är Android använda Snabbdelning (tidigare Närdelning) vilket är ännu smidigare :)

Kristy och Asawi gillar detta.
  13. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ännu smartare! :D

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 275
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Använder den hela tiden för överföring av filer till o från mina datorer

Asawi gillar detta.
  15. FredrikTheRabit

FredrikTheRabit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    köp ny lur bara så är problemet löst kostar inte mycket. Eller laga någon av dina befintliga lurar bara istället för att göra det så komplicerat för dig

Kristy gillar detta.
  16. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Jag ska bara testa den här sista saken innan jag köper ny telefon, om flash rollback kommer få Xperian att igenkänna SIM, det är ingen maskinellt fel på sim-slotten är jag nästan övertygad om nu

Kanske det, i framtiden

Kan vi inte fokusera nu lite på att hjälpa mig försöka rädda denna Xperia istället för att ni bara effektiviserar mina idéer :) ska jag lämna wipe och exclude omarkerade? och jag ska inte singelmarkera någon av dessa i "content" va?
    väredena.jpg

(i denna video är värdena gråmarkerade så man slipper tänka på det)

View: https://www.youtube.com/watch?v=xWG4_WhsjmM

Last edited: 16 okt 2024
  17. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Ni har kanske läst vad jag kommit fram till i spinoffen till den här hastigt avlidna tråden
    Hur flashar man en uppdatering via USB
    så nu kan jag fråga er samma fråga

Rekommendera mig någon annan telefon i medelprisklassen (under 1000 kr) än denna? för 999
    https://www.netonnet.se/art/mobil-s...ampaign=p-se-netonnet-mobil-pmax&gad_source=1

18. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Köper du den du länkar till kastar du bort pengar (igen). Med bara 2 GB RAM är det stor risk att den kommer att fungera dåligt. Köp inte mer skräp! (Med "skräp" syftar jag på det du redan har)
    Lägg på några hundra och köp något som det i alla fall finns en chans att du kan använda ett tag. Och bara ha med dig en mobil... (Ger ett exempel i den andra tråden). Mellan 12-1500 kan man hitta en del som faktiskt är användbart.)

Kristy och stelex gillar detta.
  19. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    972
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Original poster har redan lagt post om detta, att man medvetet vill ha bair minimum burner telefon är både konstigt och visar tendenser av envishet, påminner mig om HSPAtrollet. Kan förstå att 90+ Karin eller Folke använder en 2G Sony Ericsson idag men att gå himmel och jord för en sen 3G telefon visar besatthet.

Kristy, N6290 och stelex gillar detta.
  20. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Telefoner med 2 GB RAM borde vara förbjudet att sälja. Är totalt oanvändbara.
    Oavsett hur billig en telefon är så aldrig under 6GB RAM idag.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.