Sipdroid

Diskussion i 'Hero' startad av Isaksson, 15 sept 2009.

  1. Hugo

    Hugo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Portarna är rätt hårt nedstängda här. Så jag får testa mig fram hur jag kan komma ut.
     
  2. extrem

    extrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    nu har jag suttit å ringt lite!

    nu har jag märkt att det inte går att ringa till det fasta nummret??
    ingen ton inget utan man kopplas bara ner.....

    har det med pbxes.org att göra eller phonzon att göra tro??

    har nu läst på lite och förståt att jag inte har någon out/trunk!!
    hur för jag till en sådan??
     
    Last edited: 27 nov 2009
  3. kpkung

    kpkung Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Saker som jag gjorde fel när jag skulle köra igång (fick papper från Phonzo idag):

    1) Jag använde fel användarnamn från phonzo under SIP / Trunk / Account usernamn. Man ska använda det användarnamnet som börjar på 46. ingenting annat.

    2) På inbound routing så ska man i "incoming route" skriva in trunknamnet som du angett under Trunks / SIP / Trunk name.
    Här hade jag lite allt möjligt innan. Hade varit bättre med en drop-down-list tycker jag! :)

    NU ringer jag och tar emot samtal utan problem med SIPROID på min HERO. Ett litet "annat" ljud i samtalen. En liten liten liten, fördröjning, dock ingenting som jag ens blir lite irriterad på.
    Kanonbra intryck på det hela sammantaget.

    Nu ska jag bara försöka få igång SIP på en Windows Mobile 6.1 med WLAN.



     
  4. extrem

    extrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2009
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    nu funkar det klock rent!!

    super många tack å bock till alla som hjälpt mig!
     
  5. Hugo

    Hugo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ett problem. Lyckas ansluta till pbxes med telefonerna(en Nokia E51 & en Hero med sipdroid) bägge kan ringa echo & har kontakt med servern.

    Men när jag försöker ringa mellan dom så kommer jag aldrig fram. Heron bara kopplar ner & Nokian säger "Address busy".

    I call monitor ser det ut såhär
    Kod:
    2009-12-08  	23:02:29  	"Hugo" <35465>  	393	123.45.678.90.c*atv.internet.xx  	 	from-internal-cont  	Busy  	00:00:00  		
    	2009-12-08 	23:02:28 	35465 	393	123.45.678.90.c*atv.internet.xx 		ext-par2 	Hangup 	00:00:00 		
    	2009-12-08 	22:58:46 	"Roxy" <393> 	35465	123.45.678.90.c*atv.internet.xx 		from-internal-cont 	Busy 	00:00:00 	
    
    Som jag fattat det så räcker det att sätta upp extensions för att kunna ringa mellan dom, inga trunkar eller routes behövs. Har jag missat nåt?
     
  6. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Har du problem med att codecarna inte är kompatibla??? Vanligt förekommande problem...
     
  7. Hugo

    Hugo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan du utveckla det här
     
  8. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Men pbxes defaultar ju till att koda om allt? Så det bör inte vara felet. Fungerar för övrigt bra mellan min Magic och min VTA-111 adapter via Alltele.
     
  9. sommarnatt

    sommarnatt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som använder asterisk och märker av en tydlig latens på 1000ms+ via sipdroid? (genom att i asterisk kolla med sip show peers) Har testat med både WLAN och 3G. Kör jag x-lite via macen på samma WLAN får jag mellan 1-10ms latens.

    Gör att allt man försöker säga via SIP på sipdroid hackar som satan..
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Lång latens (~250-300ms) borde du ha över 3G, men inte så lång. Hackande upplever jag dock inte.

    Vilken tid på dygnet? Vet nämligen att flera svenska operatörer scramblar trafiken på dagtid så att p2p och IP-telefoni skall fungera sämre...

    Förresten, vilken operatör har du?
     
  11. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Har 333ms över Telia till mitt hem. Förresten kör du över PBXes, i så fall blar latensen ca 150-170ms längre.

    Tror dock inte att hackandet beror på latensen, borde bero på pakettapp istället, dvs nätet är överlastat (troligen 3G-cellen om det är via 3G du kör). Detta ger också symptom i form av långa latenser...
     
  12. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fördröjning har jag över 3G iaf, det sade tjejen när vi provade. Men det hackar inte.
     
  13. sommarnatt

    sommarnatt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tidpunkten igår var runt midnatt.

    Det "roliga" är att på jobbet (där jag implementerar Asterisk som vår voip lösning) får jag via vårt trådlösa nät exakt samma latens.

    Testade sipAgent Beta igår (från market) och då sjunk den ned till 5-100ms hemifrån (via BBB). Härlig app, men behöver echo cancellation och tillåta längre samtal än 2 minuter :) Integrerar jäkligt mycket bättre med call pad i htc hero. Via 3G fick jag 160-170 ms latens vilket funkade fint.

    Testade även någon java sip client från Kapanga för android men även den gav hög latens och choppy voice.
     
  14. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag fick det att funka när jag ändrade min extension från 000 till 001
     
  15. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag ska testa sipaget under kvällen mot Alltele
     
  16. Öbo

    Öbo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Någon som kört SipDroid mot Bahnhofs IP-tjänst (telavox.se)?

    Det går i alla fall inge bra för mig, även via WiFi hemma så suger kvalitén duktigt. Hackande samtal om man ens kommer fram...

    Edit: På en Magic kanske jag skall tilägga....
     
    Last edited: 2 jan 2010
  17. asimov

    asimov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Vad hände med mitt SIPdroid? Jag körde det klockrent på Android 1.5. Gjorde sen en firmware upgrade till 1.6 i min Samsung Galaxy, och nu funkar inte SIPdroid längre som den ska - ingen uppringningsignal i SIPdroid och ingen ljud när samtal kopplas upp. Ringer jag t.ex echo testet *43 så är det knäpp tyst i luren, även om jag kan se att samtalet är påbörjat :-(

    Kör pbxes med Phonzo, den enda infon som behövde matas in igen efter firmware upgrade var authentication user, password och SIP server i SIPdroid. Jag har testat med både login infot till Phonzo och till den Extension som jag använde tidigare.

    Nån som har nån förklaring? Jag hade precis tankat Phonzo kontot med 100kr till att ringa med :-(

    EDIT: Nu funkar det igen en dag senare, konstigt. Men det funkar! :-)
     
    Last edited: 24 mar 2010
  18. Naesstrom

    Naesstrom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    har lite funderingar med kring detta!

    Tack vare den otroligt utförliga guiden fixade jag till ett konto på pbxes och phonzo, fått allt att fungera och till och med fått ett par telefonförsäljare på mitt lokalnummer redan! o_O

    Nu funderade jag lite längre än att bara ha ett lokalt telenr på telefonen med, jag ska till Prag nästa vecka med jobbet och tänkte fixa ett pbxes på min sambos telefon med, så vi kunde ringa gratis till varandra...

    har skapat ett till henne, men när jag från sipdroid ringer [email protected] så lägger sipdroid bara på direkt, hon får inte upp något heller att jag försöker ringa!

    Samma sak händer när hon ringer mig... Vi kan båda 2 ringa till mitt skype konto utan problem!

    Testade att skapa 2 olika extensions med på mitt konto, och loggade in med -100 på min telefon och med -200 på hennes, ringde sedan [email protected] men det var fortfarande samma problem!

    Vad är egentligen enklast om vi bara ska ringa varandra via wlan...

    Just ja, vi kör båda desire med 2.2
     
  19. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Misstänker att det är problem med att bägge sitter bakom NATar på er operatör eller hemma via WLAN. Kör ni med interna konton så försöker PBXes koppla samtalet direkt mellan telefonerna och om bägge sitter bakom brandvägg/NAT så fungerar inte detta...

    Enklast och enklast, men jag kör en egen SIP-server hemma (Asterisk), det fungerar alldeles utmärkt.
     
  20. Naesstrom

    Naesstrom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så båda metoderna som jag skrev borde fungera... hmm, får testa från jobbet på måndag!

    Läste om Asterix innan och blev lite nyfiken, men ska se om jag har ngn gammal dator liggande som man kan sparka igång med det... något för höstmörka kvällar kanske :D