Sipdroid

Diskussion i 'Hero' startad av Isaksson, 15 sept 2009.

  1. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har funderat på detta med SipDroid, men har inte kommit igång att testa det än. Verkar vara lite avancerat för en n00b som jag :)

    Men såg att man även kan ringa över 3g med Nimbuzz, vad är skillnaden på det och att använda Sipdroid med pbxes och allt det där?
     
  2. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Köp en router som stödjer Linux (OpenWRT/DD-Wrt) för några hundralappar och kör på den. Har inte koll på om alla brister i DD-WRT för D-link DIR-600 är åtgärdade ännu, men den får man för 300kr...
    ...jag kör DD-WRT på DIR-600n (som jag har som backup för WLANet hemma), men kör min Asterisk på huvudroutern som är en ASUS WL500GP med OpenWRT.

    Det är enkelt att komma igång och att underhålla för den som kan en gnutta Linux....
     
  3. charliebigpot

    charliebigpot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Hej, jag vet inte om det är fortfarande aktuellt.. men jag provade step 1-3, gjorde en redirect i google voice till mitt gzimo5 nummer men, när jag försöker att rigna någon med Sipdroid det säger att jag måste ladda mitt gizmo5 konto.. vad gjorde jag fel?
    tack..
     
    Last edited: 5 sept 2010
  4. emil.s

    emil.s Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Har precis fått upp en Asterisk server som funkar finfint.
    Kan ringa åt alla håll (extern -> NAT, NAT -> Extern, och såklart NAT-NAT osv...)

    Har 4 datorer (utöver asterisk-servern), och 2 Android telefoner att experimentera med, och egentligen så funkar alla kombinationer av program bra, mellan OS X, Windows och Ubuntu.

    Enda problemet är just Sipdroid.

    Kn ringa från Sipdroid, till någon dator, men inte från en dator, till telefonen.
    Inte heller mellan 2 sipdroid lurar funkar.

    Däremot funkar det om man kör linphone på ena telefonen, och ringer från sipdroid till linphone. Men inte tvärs om...

    Linphone tycker jag inte funkar så bra. (men man kan ju iof ta emot samtal..)

    Någon idé om hur man löser Sipdroid problemet, eller förslag på annan SIP-klient?
     
  5. mole

    mole Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    är det någon som kan styra upp en lite utförligare guide på hur man konfigurerar allt? jag har fixat mig ett phonzo-kontot (cash) och fått ett nummer. vidare har jag reggat mig på pbxes.org och lagt in vad jag tror är rätt. när jag sedan försöker knappa in uppgifterna enligt olika guider i sipdroid blir det bara fel. antingen blir det "Registreringen misslyckades" eller så får jag grön plupp men inga samtal går fram ens till *43.
     
  6. Hugo

    Hugo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blir inte klok på det här. Kopplar ifrån i samma sekund som man svarar.
     
  7. mole

    mole Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ett litet tips till alla som sliter sitt hår för att få sipdroid att fungera: använd STUN :) tydligen rullar inte SIP så bra över NAT. själv satt jag i flera timmar och försökte få sipdroid att logga in på mitt pbxes.com-konto innan jag hittade inställningen. har kört med ekiga.net mellan mig och polaren ett tag och ljudkvaliteten är riktigt bra. hoppas kunna få ännu bättre med pbxes.com.
     
  8. mdmar

    mdmar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    948
    Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2

    Jag skulle också uppskatta en guide - gärna så att en 5-åring förstår;)
    Var en riktig djungel detta må jag säga...
     
  9. stillton

    stillton Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    många nya begrepp att lära sig när det gäller SIP.
    jag förstår inte riktigt det här med pbxes.

    jag har cellip som leverantör och kör sen förut med en vanlig sip-router till hemtelefon. fungerar utmärkt med bra samtalskvalité.
    nu har jag testat CSipSimple på min SGS2, vilket fungerar, men ger lite latens och inte 100% ljudkvalité (båda sitter bakom samma router, inga portöppningar gjorda för sip-routern, men upnp osv är på).

    är Sipdroid att föredra framför CSipSimple?

    har jag något att tjäna på att gå via extern PBX? är det någon som kan förklara vad det i praktiken ger för fördelar?
     
    Last edited: 3 jul 2011
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Normalt så är det ju så att en SIP-klient (kan vara ett program i datorn, i mobilen eller i en IP-telefon) ansluter till ett konto hos operatören. Få operatörer har stöd för att låta flera klienter använda samma konto samtidigt.

    Många operatörer har heller inte bra stöd för NAT och liknande grejer som kan ge problem.

    Hos pbxes sätter man upp sin egen (virtuella) telefonväxel. Man kan där sätta upp flera anknytningar och sen låta en klient ansluta till varje anknytning. Då kan man alltså ha flera klienter anslutna samtidigt. Och alla dessa kan använda pbxes stöd för NAT och sånt, även om din operatör saknar det.

    Pbxes ansluter sen med EN linje till ditt konto hos din operatör. Och eftersom pbxes inte sitter bakom NAT spelar det då ingen som helst roll om din operatör har dåligt stöd för det eller inte.

    Och sen använder man alltså växelns funktioner för att bestämma på vilka anknytningar det ska ringa när det ringer på vilken linje och vilka linjer som ska användas för utgående samtal.
     
    stillton gillar detta.
  11. stillton

    stillton Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    ok, cellip har stöd för flera samtidiga klienter +46XXXXXXa +46XXXXXXb osv.
    vad NAT betyder i dessa sammanhang är jag tyvärr för okunnig för att kunna räkna ut, men jag gissar att om man får problem med detta så går inte samtalen fram alls?
    i mitt fall handlar det om lite latens och aningen sämre ljud, så jag kanske borde börja med att testa codecs o.s.v, eller kan pbxes hjälpa även för mig?

    nån som har något att säga om sipdroid VS CSipSimple?
     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Lägger man till ett suffix på klientens registrering alltså? Och sen ringer det i båda när nån ringer till +46XXXXXX?


    NAT = Network Address Translation, det som gör att du kan dela flera datorer på en IP-adress (95% av alla hemmanätverk sitter bakom NAT eftersom operatörerna inte vill ge folk hur många IP-adresser som helst).

    Sitter man bakom NAT så kan en dator utanför routern inte nå en dator innanför routern om inte datorn på insidan har initierat förbindelsen, eftersom routern kan inte veta vilka av datorerna på insidan som paketen skall gå till.
     
  13. stillton

    stillton Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    nej, man lägger inte till något suffix i klienten, men man får två skilda sip-password, så klienterna registreras på varsitt av dessa utifrån vad som stämmer med lösenordet.
    det ringer på båda.

    ok, men det är alltså inte på klientsidan som man tjänar något på pbxes, utan på serversidan? m.a.o, problem när flera klienter ansluter från samma IP (för att klienterna sitter bakom en NAT)? jag antar att man kommer runt detta problem om klienterna ansluter till servern via olika portar, eller via separata passwords, som gör att servern kan skilja på anslutningarna?
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet är att vid IP-telefoni så går ljudet via ett separat protokoll som använder UDP. Och UDP är inte ett "sessionsbundet" protokoll utan sändarsidan skickar paket och tar för givet att mottagarsidan lyssnar på rätt UDP-port. Men med NAT så har mottagarsidan ingen öppen UDP-port på utsidan av routern.

    Man får alltså problem med att samtalet kopplar upp men ljudet funkar bara i ena riktningen.
     
    stillton gillar detta.
  15. stillton

    stillton Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    ok, tror jag förstår ungefär. då kan jag alltså konstatera att cellip inte har några problem med detta, och att jag inte tjänar något på att gå via pbxes, eftersom jag kan köra med dubbla klienter. nu har jag iofs bara kört dessa bakom samma router här hemma. det kanske inte fungerar när jag sitter på olika IP.

    fel av mig angående klientinställningarna kom jag på. man lägger till a, b osv i slutet av användarnamnet i sip-klienten. det blir då i princip som att ha 2 helt skilda nummer antar jag, fast inkommande samtal kopplas till båda.
     
  16. mole

    mole Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur står sig cellip gentemot phonzo? har själv phonzo men inte lyckats sätta upp mitt 031-nummer ännu. varit inne och pillat på pbxes.com men det är ju en djungel för en oinsatt pbx:are. ingen som orkar bemöda sig att skriva en kortfattad guide hur man får phonzo att lira med sipdroid? finns det någon sip-operatör som ger flera olika landsnummer? vore bra att ha en italiensk anknytning tex. om man ville ringa till lokaltaxa vid sådana behov.
     
  17. stillton

    stillton Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    via cellip kan du få lokalt nummer i Italien, men för samtal TILL italien har det ingen betydelse, jag antar iaf att det blir samma pris oavsett till vilket landsnummer abonnemanget är kopplat till (Italien fast: 0,36 mobil: 2,68).
    däremot blir det naturligtvis billigare för dom i italien att ringa dig om du väljer ett lokalt nummer i italien.
    Cellip Net-0