Sjukt dålig kamera?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av PhR34k, 15 maj 2010.

1. boneP

boneP Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Htc One M7
    Telefon 3:
    Nexus One
    jag håller med nexusen inte står sej så bra mot vissa andra mobilkameror, men det är ju inte som att man får in mer ljus genom ett hål av bestämd storlek bara för att tekniken går frammåt.. det gäller ju för alla kameror, liten glugg + liten sensor blir aldrig = mkt ljus

2. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    Kolla bara jämförelsebilderna på K750 med den bild från nexus one som postats i denna tråd. Jag tycker Nexusens bildkvalité är grymt överlägsen. Allt blev förvisso inte skarpt, men jämfört med k750 tycker jag nexusen slår den rätt hårt på brus och ljusinsläpp.

3. Mazze

Mazze Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är väl ändå så att fokus ligger på hunden i bilden, därför bakgrunden upplevs som oskarp. Vet inte när nexus kamera slutar använda linsen och övergår till "oändlig fokus" eller vad det kan tänkas heta, brukar ju hända efter någon meter på vanliga kameror.

4. Strix

Strix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft en Nexus. Köpte inte den för kamerans skull! Men ville ha en som åtminstone dög till att fota med.
    Kan bara hålla med om att kameran är riktigt dålig. Framför allt i lite motljus, då är bilden så dålig att den inte kan kallas för bild längre. ser ut som en slöja över bilden gråblå färg, värre ju längre upp mot himmelen/solen den är riktad.
    Var i Prag och försökte fota katedralen, uppåt o motljus.....omg..... värsta skiten på länge.
    Kameran fungera hyfsat bra utomhus, bara du inte tar med himlen o soldis.
    Nu har jag en Desire, men har inte provat den än. Hoppas på bättre kvalite.

5. trass

trass Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väll samma kamera i nexus och desire?

6. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

enligt pappret ja

7. Alve

Alve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag fick min N1 blev jag faktiskt positivt överraskad av kameran. Den ersätter ju självklart inte en vanlig kamera till 100%, men är ett mycket bra komplement. Det är ju trots allt en pryl man alltid har i fickan.
    Jag fixade in mjukvaran från desirekameran, den försvann ju självklart i o m Froyo, men den var bra mycket bättre än N1's egna. Även efter N1 kamerans uppdatering i Froyo.
    Den största fördelen är att välja precis var fokus ska hamna.
    Org: http://lh3.ggpht.com/_DapgWnH4Q6o/S_rBtk-O1SI/AAAAAAAAABs/LgvJPHl_hUw/IMAG0065.jpg
    Org: http://lh4.ggpht.com/_DapgWnH4Q6o/S_rBzW2kVdI/AAAAAAAAABw/Et5qf4TJG38/IMAG0092.jpg
    Org: http://lh4.ggpht.com/_DapgWnH4Q6o/S_rS2fqgwMI/AAAAAAAAADY/RlPXK6cTPVM/2010-04-16%2018.41.32.jpg

Självklart oredigerade.
    Mvh Alve

8. Magnus Olsson

Magnus Olsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

N95 har Carl Zeiss Optik så inte undra på att den e lite vassare. Skala ner bilden till samma upplösning din N95 hade så blir de nog mer likvärdiga.

Själv har jag en ESO 40D så jag har inte så höga krav på telefonens bilder men tycker de duger skapligt för o va en mobil, speciellt efter lite jobb o photoshop.

Att tillägga är att antalet megapixel inte är lika med en bättre kamera som många verkar tro, varav att alla kameror kommer med fler megapixels än vad sensorer och optik klarar. De gäller dyra systemkameror för flera 10k kr o små kompaktkameror och mobiler. Många kameror kommer med alldeles för många megapixels. Tex N95 hade bra optik och de finns säkert fler oxo, dock så skalar man ner bilderna ett par snäpp så ser de genast bättre ut.

Last edited: 24 maj 2010
  9. Codeape

Codeape Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Alve: hur fick du in kamera programvaran från Desire?
    Går det att ladda ner ngn stans ifrån?

/Anders

10. Alve

Alve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så vitt jag vet så krävs root för det. Men ja den finns att ladda ner till custom roms på xda.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=652796

Jag hade den när jag körde CM. Nu kör jag froyo. Men ska fixa den igen sen. Den e verkligen mkt bättre än stock.

11. Rundcirkel

Rundcirkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nexus Ones kamera är skit. Jag har testat mot iPhone 2G, 3G och 3GS och alla iPhone kameror krossar Nexus one. Speciellt i ljusförhållanden som inomhus, motljus eller ute på en restaurang/klubb, dvs överallt där det inte är dagsljus, vilket innebär de flesta ställena.

Last edited: 21 jun 2010
  12. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nej iphone 3g kamera är INTE bättre än n1. Visst klarar den dåligt ljus bättre, men tar inte bättre bilder.

13. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Som vanligt när det gäller kort så hänger det mesta på vem som står bakom kameran. Det går att ta riktigt bra kort med N1´s kamera. Men är kan kass så är man. Vilket många visst verkar vara som försöker ta kort rätt in i solen osv.

14. Rundcirkel

Rundcirkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har sett Swedroids tester o era slutsatser, men alla dom bilderna är vid ljusa bildförhållanden. Gör man en helhets bedömning från alla förhållanden så vinner alla iPhone med hästlängder.

15. Alve

Alve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade en iphone 3G innan min n1. Och iphonens kamera var under inga omständigheter lika bra som nexus one kameran. Flera av mina brödrar har iphones (2G/3G) och delar samma åsikt. Iphone 2G /3G har inte ens autofokus, utan fokuserar "oändligt" istället, från ca 0.5 m till månen, helt utan att dela upp bilden så att ett plan är i fokus.
    N1'an kan ha problem med kontrastet ibland, men den nackdelen väger absolut inte upp bristen på autofokus eller den eländiga upplösningen som iphone (2G/3G) besitter.
    Motljuset kan vara din fiende eller vän:

16. FadeToBlack

FadeToBlack Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska ge min 5 öring i den här debatten.
    Nexus one är egentligen inte bäst på nåt område som mobil.
    Men den är den mest kompletta och oerhört kompetent inom alla mobila funktioner som den erbjuder.
    Även kameran.
    Visst, den har kanske inte den bästa sensorn eller den bästa optiken, men den är helt klart duglig som mobilkamera.
    Dewn är helt perfekt för impuls foto, uppladdning för faceboock och twitter.
    Men kanske ingen kamera du använder när du ska fota falkar eller balla landskaps foton.
    Vad gäller motljus och foton under soliga dagar så är det Alltid (för mig iaf) svårt att få till bra bilder (även med bra utrustning).

Det jag egentligen vill ha sagt är att N1 är en allround telefon, ta det för det.
    Tack för ordet

17. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    Alve, är motljusbilden tagen med en Nexus One?! Den är ju grym!

18. Alve

Alve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ther: Javisst. Med -1 i exponeringskompensation och daylight vitbalans. Resten fixade Nexusen.

Mvh

19. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jupp, det är så det är... Klagar man på att det blir dåliga kort så kan man inte ta kort.
    Skit bakom spakarna.

20. wressus

wressus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Det stora problemet med kontraster, som gör att autofokusen ballar ur, är det bara hårdvara som gör det? Jag tycker bilder blir helt ok, det stora problemet är just att ljusa delar tar över när kameran ska fokusera...

Finns det inte inga custom firmware till kameran? Så som esatoforumet gjort för SE mobilerna, där har de tweakat kameran till att bli mycket bättre.