Sjukt dålig kamera?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av PhR34k, 15 maj 2010.

1. Tuxmania

Tuxmania Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker bilden är helt okej för en mobilkamera.

Visst ser jag skillnad på när jag tar bilder med min EOS1000D och min Nexus men så länge jag inte använder bilderna för tryck så är det rätt svårt att se skillnad på lyckade bilder. Jag kan ta precis lika kassa bilder med systemkameran som med mobilkameran, och tvärtom.

2. Alve

Alve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Wressus: Desire kameran har bra mycket bättre mjukvara /funktioner, bland annat fokus där du sätter fingret på skärmen. Den kan du hitta till nexus här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=652796

Fungerar dock inte på froyo än, men snubben som gjort den sa att det snart kommer...

Mvh

3. wressus

wressus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Jag hade en desire, och väntar på min nexus... Så min erfarenhet med värdelös fokus är med desire. Hur man än pekfokuserar så blir bilden alldeles för mörk eller ljus, när det är kontraster i bilden. Hade man bara kunnat lösa det problemet hade jag varit väldigt nöjd med denna mobilkameran.

4. Alve

Alve Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, som jag förstår det är ditt problem inte relaterat till fokus då utan snarare ljusmätningen / dynamiskt omfång. Man kan välja olika ljusmätningsmetoder; punkt, mittområde och genomsnittsmätning. Punkt mäter bara på ett ställe, osv. Men det vet du kanske.
    Om bildens mörka områden är för mörka samtidigt som de ljusa områdena är för ljusa har motivet för mycket kontrast för att kamerans dynamiska omfång ska räcka till.
    Ex om du fotograferar ett vardagsrum, där solljuset kommer in genom fönstren. Då blir ofta fönstrena helt överexponerade medan rummets hörn / skuggsidor blir underexponerade.
    På grund av sensorns ringa storlek är detta svårt hjälpa med mjukvara, men låga iso-värde ger generellt högre dynamiskt omfång.

Mvh

5. dampen

dampen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Optiken.

Det kan inte hända så mycket på 5år då det är optiken och bildsensorer allt hänger på. Visst går det att klämma in 12mp i en mobiltelefon det är inga problem alls, skillnaden blir bara att du får större skitbilder.
    En mobiltelefon har aldrig, och kommer aldrig kunna ta bra bilder.
    Det lilla lilla ljusinsläpp som finns på optik satt i nallefoner funkar helt enkelt inte.
    Klart kan dom slänga på en optik med 50mm bränvidd och 1.4 ljusstyrka så ska du se att det blir GRYMMA bilder i telefonen också.
    Hade dom slängt in en bildsensor i telefonen som klarar 22x14mm hade ju även det hjälpt.

En annan sak är ju bildprocessorn. Den inbyggda cpun i telefoner som hanterar ALLT är ju just till för att hantera ALLT. Hade dom slängt på en separat bildprocessor för hantering av ISO (som kanske klarade 100 - 800 utan grynighet) och komprimering så hade det också hjälpt, problemet då är ju att telefonen blir svindyr och WAY större än vad dom redan är.

Ska man ta bilder: Köp en kamera
    Ska man ta bilder för att skicka mms eller visa folk på facebook och andra sociala medier: Köp valfri telefon och du får kvalitet som duger för att visa just din happening.

Så nu har jag gnällt för idag. ;)
    Trevlig läsning och trevlig midsommar.

EDIT: Ok jag var väldigt sen med att svara vad många andra redan skrivit.... men jag fick ju gnälla iaf. ;)

Last edited: 23 jun 2010