Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det där kunde jag själv ha skrivit

    Och att jag hänger kvar på detta forum är i förhoppning att det någongång ska dyka upp ett alternativ, gärna billigare än Apple. Sen är ju swedroid faktiskt riktigt bra ställe för information och trevligt folk
     
  2. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Själv blir det antingen S10+ eller OnePlus 7 när väl den kommer! Inga fler iPhones tyvärr inte med dagens prissättning känns inte längre Apple är något exklusivt samt att det är värt så mycket mer än S10+ eller One plus
     
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Jag är inne på samma spår. Men jag köper inte en iPhone för hårdvaran. Hade tex en samsung etc haft tillgång till vissa iOS funktioner hade jag redan haft något annat.
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nä inte för hårdvara. Det är iOS och en känsla av bra kodning
    Kameran i min X är inte speciellt bra jämfört med mänga androider. Inte heller skärmen utmärker sig som bäst, bara riktigt bra
     
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Rent ”wow” mässigt känns ju faktiskt en premium android bättre. En iPhone känns aldrig egentligen riktigt rolig eller fräsch, lagom tråkig men att den är pålitlig.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Wow-känslan håller jag med om men den är alltid kortvarig. Note 9 var rolig i två veckor, sen slutade jag använda pennan och luren kändes inte ”pigg” längre så den åkte tillbaka på öppet köp.

    Min senaste lektelefon var en Mate 20 Pro. Fin hårdvara, men mjukvaran känns så otroligt billig och dåligt genomarbetad. Där kan vi prata om låg prisvärdhet. Kostar ju nästan lika mycket som en X! Galet.

    iPhone har inte samma wowkänsla men den ligger kvar i fickan ett halvår senare och gör sitt jobb lika bra två år senare.
     
    thexps gillar detta.
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det är ett under att mate 20 säljer så bra (om den nu gör det)? En android i samma prisklass som en iPhone X går ju bort. Men en android för halva pengarna däremot, det är intressant om det är oneplus eller en galaxy.
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Man undrar ju faktiskt varför inte android utvecklar och väver in ungefär samma funktioner som iOS? De skulle ju få många ”iOS:are” att enklare kunna byta. Att slippa hålla på med tredjepartsprogram hela tiden. Har tex android en egen version av hitta vänner?
     
  9. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Well inte för mig för min S8+ har fungerat absolut felfritt i snart 2 år så att säga att bara iPhone fungerar är sanning med modifikation för min S8+ fungerar också lika bra som min iPhone X

    Sedan har jag ingen Mac-dator så snacka om Apple ekosystem kan jag inget säga om tyvärr! Jag kör PC med Windows och Android primärt

    iPhone är jobb lur
     
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Apples ekosystem fungera iaf ypperligt inom en familj. Där är android inte i närheten. Eller har ni någon annan åsikt gällande det? Det var ett himla meck att försöka hitta lösningar när jag provade en oneplus när resten körde iphone.
     
  11. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Är det någon specifik funktion du är ute efter! För vi är en Android familj och det funkar väldigt bra ned delning m.m.
     
  12. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja vi är en iOS-familj och sitter alltså ”fast” inom systemet. Det jag är mest är ute efter är hitta vänner (och funktionerna inom det), familjedelning, airdrop. Min poäng är att det är bökigt att vara ensam androidare när alla andra inte är det.

    Frågade sonen om vilka telefoner hans klasskompisar (årskurs 8) har. Alla, verkligen alla hade en iphone. Blev faktiskt lite förvånad.
     
  13. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Det är klart det blir skit om du byter ett ekosystem mot inget ekosystem. Ska det bli en vettig jämförelse får du ju migrera hela familjen till samsung, eller motsvarande.
    Android är bara ett operativsystem.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kristy gillar detta.
  15. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, och vad jag har läst om den appen jag länkade. Som är gjord av Google själva, så är det samma där. GPS:en används bara när du ber om platsen
     
    Kristy gillar detta.
  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja den kanske är en ok ersättare.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Det är nog lite olika filosofier i grunden. Android bygger ju mycket på sina appar. Om operativsystemet är äldre och om apparna uppdateras får du fortfarande ett nytt system så att säga. Är allt inbyggt i grunden så får du vänta längre på att få nya funktioner. Det var därför Microsoft hela tiden kom efter med Edge webbläsaren som fick två uppdateringar om året, medan Chrome webbläsaren kunde uppdateras närsomhelst som ett exempel.

    Men det är inte ett problem med iOS de har rätt få enheter med sina egna mobiler och plattor så snabba uppdateringar är ett mindre problem. Android ska supporta massor av tillverkare, det är krångligare och tar längre tid.
    Men i och med att Project Treble implementeras så blir det dock bättre på android sidan också.

    Sen vet jag inte om det i sig är enklare med iOS beror på vad man är van med. På en android mobil kan du sköta kamera inställningarna direkt i foto appen. Medan på en iPhone måste du dessutom gå djupt in i inställningarna och skrolla fram foto inställningarna istället för på ett ställe.

    Jag har både iOS enheter samt android prylar i min ägo. Så jag vill nog påstå att man lär sig rätt snabbt om man vill hur respektive system fungerar.

    Om priserna har väl Apple indirekt medgett att de är för höga med sina massiva inbytesprogram med rabatter i USA för att få folk att köpa iPhone XR. Det var väl förnedrande att sänka priserna rakt av så de tog den vägen istället. Så hur deras strategi blir 2019 blir intressant att följa.:)
     
    Kristy gillar detta.
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    För att sån utveckling kostar mycket pengar och då kommer du bli besviken på slutpriset.

    Det ironiska är ju att vissa Android-flaggskepp börjar närma sig Apple-priser med en mjukvara som är fem år efter och saknar vettigt ekosystem. Det är där de häpnadsväckande priserna ligger i mina ögon.

    De som köper en Android för 10k och känner sig nöjd över att ha sparat några tusenlappar bör nog fundera ett varv till. Ni kommer inte få sköta mitt pensionssparande ;-)
     
    wmb och easycure1974 gillar detta.
  20. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Det känns som att min budget är satt på 10 000:- MAX Absolut max. För en telefon bara. Jag skulle kunna tänka mig att betala 15 000:- idag OM dom släpper en telefon med prestanda minst som Samsung Galaxy S9+ Fast med batteritid på en vecka. Det hade jag värderat mycket och absolut kunna tänka mig att öppna plånboken för. Kör med Galaxy s9+ idag. Skulle jag ha sönder den (jobbar inom anläggning) Så mycket att den ej går att laga så blir det nog en Oneplus 6T i dagsläget. Om den finns hemma på hyllan, annars blir det en ny s9+. Men åter till din fråga, Appel´s priser är för höga. Helt klart. Kanske där av att dom inte säljer som planerat ? Eller är marknaden mättad ? Eller är marknaden besviken på att det är sådan liten skillnad på dom nya lurarna ? Eller håller folk längre i sina gamla telefoner med tanke på priserna. Ja tankarna är många men jag tror det är lite av varje ^^.