Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Vi är alla olika.

    För min egen del har priset noll betydelse för huruvida jag kommer tycka om en produkt eller inte. Sen kan jag ju såklart tycka om eller ogilla priset, men det är något helt annat. Jag kommer inte tycka att en G7 känns snabb, har bra kamerakvalitet eller bra skärmkalibrering bara för att den är billig.

    Därför slutar det alltid med att jag köper de dyra telefonerna - för att de är bättre och därmed ger mig mer.

    X är min favorittelefon och det enda jag saknar är att den har för liten skärm och lite för dåliga mörkeregenskaper i kameran. När priset på Xs Max blev officiellt så reagerade jag precis som alla andra på hur priset stiger varje år - utan någon rimlig förklaring. Visst, Max-versionen kan få kosta två tusingar mer för den större skärmen och det större batteriet. Men grundpriset (på icke-Max) borde ha varit samma som förra året.

    Men är det så mycket dyrare att jag känner att jag av principiella skäl vill avstå den produkten jag velat ha (med större skärm, mer batteri och bättre kamera för mörkerfotografering) och nöja mig med något sämre? Det finns en gräns men för mig är den inte passerad än. Jag tycker Xs, Xs Max, Xr, Note 9, Sony Xperia XZ3 med flera är dyra men ändå köpbara för den funktionalitet och kvalitet som de erbjuder. De är också hyggliga investeringar om man behåller dem i några år.

    Jag har full respekt för de som utövar konsumentmakt och vägrar nya produkter för att skicka signaler till tillverkarna att "nu är det för dyrt". Men själv är jag inte där än. Ny teknik är lite för kul och livet är lite för kort.
     
    nexusS, hakanv, kissidor och 4 andra gillar detta.
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Någon gräns för det väl ändå vara, problemet med just de modellerna ifrån Apple är väl att priset har höjts ännu en gång utan att modellen i sig är på något sätt mycket bättre. Det rör sig endast om små och subtila förbättringar jämfört med Iphone X.

    Att vi nu är i ett läge där en mobil kan kosta lika mycket som vissa för ut i en månadslön är helt bisarrt. Detta gynnar ingen förutom företagen som blir större och girigare utan att bli mer innovativa. Vi konsumenter måste stå på oss och visa att det är inte Ok att lansera produkter för hutlösa priser som inte kan motiveras med utökade egenskaper. Som ett Android fan så påverkar detta mig också väldigt mycket tyvärr då många tillverkare följer Apple istället för att själva skapa innovation.

    Sen så är kanske Iphone X den bästa mobilen just för dig, själv har den många egenskaper som jag värdesätter ( t ex Quad DAc, Vidvinkel Kamera etc), tillsammans med att det återigen kostar enormt mycket pengar vid reparation.
     
    jnsson och Puttesson gillar detta.
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det har ju blivit ännu dyrare förutom att själva telefonerna blivit dyrare. De skickar ju inte längre med en 3.5mm adapter. Den kostar ca 100kr. Så himla gnidet att dra in på den. Sen fortfarande avsaknad av snabbladdare. Snart drar de väl även in 5w laddaren också.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Brukar snabbladdare hänga med andra telefoner? Är inte det något man brukar få köpa till?
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hänger med OnePlus, Huawei, Samsung, LG minst
     
    Droid82, MultiMan, hahadaoc och 1 annan gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det var de fabrikaten jag tänkte på. Det har följt med snabbladdare i många år.

    Har börjat fundera på att börja avveckla apple hos oss. Lite trist men har börjat tröttna på att betala så stora summor på telefoner. Speciellt då vi är fyra pers.

    Tror att apples dominans kommer minska drastiskt. Finns andra alternativ till betydligt bättre pris och så mycket bättre är de inte.
     
    jnsson gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Vet inte någon tillverkare som inte skickar med snabbladdare, förutom Apple.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Syftet med dongeln var nog bara att göra en "mjuk övergång" till trådlöst, dvs inte bara ta bort 3.5 rakt av utan att erbjuda ett alternativ. Det var aldrig tänkt som en långsiktig lösning.
     
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Hold on. Så för nästan 19k så får man inte snabb laddare ELLER dongel!?

    Wow... Får sätta mig in o kolla lite videos så jag vet vad man får [emoji23]
     
    2crueal4u gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, kartongen blir lättare och lättare... :/

    Att de inte skickar med en snabbladdare för väggen är riktigt snålt. Dock så stödjer de nya lurarna snabbare trådlös laddning än vad X/8/8+ gjorde.
     
    R3b0rn gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope, inget av de två. Mycket, mycket snålt av Apple
     
    Droid82 gillar detta.
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag gillar ändå inte att snabbladda, stänger alltid av det för jag tror att batteriet mår bättre av att slippa det. Så för mig är det inget problem :)
     
    Kristy och R3b0rn gillar detta.
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Gick igenom mina inköp den senaste tiden. Köpte iPhone X, 256gb för 13190kr. En iPhone XS, 256gb kostar 14690kr. 1500kr dyrare i år. Drygt 10% mer.

    De gör extremt bra grejer men undrar hur mycket de kan öka utan att massan tittar åt annat håll? Nästa år kanske samma konfiguration kostar runt 16000kr?
     
    RuffyMan gillar detta.
  14. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Kolla dollarpriserna så ser du att de kostar samma.
    Fortsätter svenska kronan att sjunka kan vi nog räkna med 16000 nästa år ja.
    Vad som händer i sandlådan i stockholm närmsta tiden kan ge en indikation på det.
     
    RuffyMan gillar detta.
  15. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja jag anklagar egentligen inte apple för priserna. Det är ju det att priserna i Sverige gått upp så vansinnigt.
     
    Json_81 och RuffyMan gillar detta.
  16. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Kul att folk påstår a12 är en "liten" uppgradering sen förra året. :cry: Nej, priset är inte justifiable. Ja IOS har och kommer ha lojala kunder tills dessa provat en high-end Android telefon. Fast man får fortfarande pröjsa för en Android telefon om man vill ha det bästa.

    Det enda Iphone utmärker sig med är IOS och Face id, är detta verkligen något som är värt att betala 5k för? Ska du ha bästa kameran får du väl hoppa till P20 Pro. Ska du ha bästa skärmen måste du över till Samsung. Vad är det som säger att IOS är bättre än t.ex. en Android version som finns på Note 9?

    Tycker Android är enklare telefoner att hantera, större variation på allt. Mer frihet, man köper väl en dyr telefon för att den ska kunna ersätta en dator i nästan alla aspekter?

    Klart processorn förtjänar beröm i iPhone, men dem ryktas få konkurrens från Huaweis 980 nu. Stämmer siffrorna dem gick ut med så är det en rejäl uppgradering från 970. För mig räcker 970, jag har en P20 pro och hävdar att den är tillräckligt snabb trots ett år gammal CPU. Men 980 ska kunna göra beräkningar 75% snabbare och de hävdar att den kommer vara bättre än A12. Ska bli intressant never the less, tror knappast Mate 20 pro kommer kosta 14k utan landar på ca 9k trots detta i Sverige.

    Back to the question, vad gör er villiga att betala så mycket ? :)
     
    MultiMan gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Kvaliteten på hård- och mjukvara (inte bara OS utan även appar), ekosystemet, prestandan, livslängden/andrahandsvärdet, säkerhet/uppdateringar.
     
    dannejanne, galaxy81 och andreas.karlsson gillar detta.
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har ju kommit till den insikten att nu får det vara slut. Kör vidare på min x och sen nästa år får jag se hur priserna på iPhone ser ut. Är helt klart lockad av att byta till oneplus.
     
  19. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Ska inte försöka övertala dig på något utan skriver det mer av nyfikenhet. Livslängden är väl lite vad man gör det till. Hur mäter man livslängd? År/krona känns väl rimligt imo? Har iaf vänner med Honor 8 som de köpt för 2500 och flyter på hur bra som helst 2½ år senare. 6s är väl närmsta konkurrenten och laggar.

    Idag har Android kommit ifatt och enligt mig om IOS när det kommer till mjukvara. Sen Oreo får du ett bra flyt i apparna och Android. Sen har du Dex möjlighet osv med Samsung något som Apple inte matchat.
    Säger inte Apple gör dåliga telefoner, men dem är inte bättre än motsvarande Android telefoner. Absolut inte flera tusen kronors bättre telefoner. De gör väl likadant som resten av världen, följer strömmen i det mesta och implementerar en bra CPU i telefon. Fast de gör detta sist.
    Hade också kört vidare på X om du nu redan betalat för den. För det är i grund och botten en bra telefon. Onödigt att byta telefon nu men jag menar på att när du köpte den kunde du få fler finesser för halva priset i princip. Finns fler alternativ än Oneplus, hade rekommenderat Huawei. Är personligen förälskad i deras kamera & batteritid!

    Det är inte bara priset som är den stora boven i iPhone. Utan det är deras brist på att försöka utveckla nya spännande saker i telefonerna. De bara hakar på andras hakor ett tag senare . ;)
     
  20. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    6S laggar?! Den var snabb förr och nu med ios 12 är den väldigt snabb! 6s är fö min favorit iphone jag har ägt :)