Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Risken är att det utvecklas till ännu en tröttsam Android vs iOS-diskussion som måste låsas av moderator. Jag har deltagit i många såna, bara att söka om du är nyfiken på hur jag resonerar :-)
     
  2. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Senast i helgen hörde jag det av min svägerska som gick till P20 pro. Vill inte trycka ner iPhone, dem gör bra telefoner men priset de gått emot är absurt och det finns alternativ helt enkelt.

    6s är nog en av de bästa telefonerna idag från 2015, inget jag förnekar men sett många på senare tid som gått över till billigare varianter av Android och tyckt att 6s laggat. :) Där har de även bytt batteri för att det skulle enligt Apple vara det som var boven. Never the less, det är en äldre telefon som hade ett rimligt pris till skillnad från dagens.
    Vill inte pusha på dig att ta del av en sådan :) Upppskattar ditt svar ! Det var det jag var ute efter, jag antog det var det.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 165
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Hur iPhone XR lär sälja tror jag har en betydelse för hur priserna kommer bli i framtiden med mobiler. Men det får vi först veta senare när den går att köpa. Dock verkar ju den stora iPhone XS Max sälja väldigt bra, som är deras dyraste modell så kunder verkar acceptera det.
    Men den nya iPhone trion släpptes ju inte samtidigt så hur utfallet av förbokningarna hade sett ut då vet man inte.

    Apple har ju historiskt sett inte backat för att sänka priserna om de har känt att det är läge för det. Den första iPhonen eller om det var uppföljaren vill jag minnas fick en prissänkning med 200 eller 300 dollar och därefter tog försäljningen fart igång ordentligt, och ändå gjorde Apple en bra vinst.

    Den så kallade ”Skol iPaden” känns också prisvärd. Där har de gjort en premium pryl med ett pris som känns hyfsat rimligt.

    Fast även Android märken har ökat i pris. Säkert delvis på grund av att iPhone X sålde så pass bra.


    Men jag tror samtidigt att det kanske ger en öppning för mobiler med MediaTek processorer. Som den nya BLU Vivo i USA:
    BLU VIVO XI+

    Nokia ryktades ett tag skippa MediaTek för att bara ha Qualcomm mobiler. Men de verkar ha ändrat sig säkert på grund att de måste ha några prisvärda telefoner i sitt sortiment.
    I slutändan är det ändå konsumenterna som avgör. Fortsätter vi köpa flaggskeppsmobiler på samma sätt som förr. Eller börjar köparna tveka och kanske ta den näst bästa modellen istället?
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Var ute idag i några el-lador och kände på xs/xs max. Kan ju säga att max inte alls tilltalade mig pga av storleken. Sen vet jag inte om det är nån slags mervärde förutom lite större skärm och batteri. Hittade inget mjuvarurelaterat som skiljde xs/xs max åt. Mer skillnad är det mellan 8/8 plus.

    Kändes jätteskumt när man kollade på prislappen på max, 13.990kr för 64gb versionen, jösses vad dyrt.

    Personalen tyckte precis som jag att apple har blivit dyra och giriga då de slopat 3.5mm adaptern samt avsaknad av snabbladdare. Sen vet jag inte om apple medvetet flyttat kameran nån mikro mm så att en del skal inte längre passar från iPhone X? Passar apple originalskal mellan x/xs? Om inte, ja de vill ju sälja mer av dem också såklart. Andra år har väl det passat ofta mellan generationer?

    Vad vill jag komma till. Ja att jag inte kommer köpa årets iphone :) Min tripp idag gjorde mig starkare i min övertygelse om att gränsen är nådd.
     
  5. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Kände precis som dig att gränsen var nådd när telefonen presenterades. Kände att nu blir det nog en Android som nästa telefon.
    Jag var inne i en elektroninaffär & kände ingen wow-känsla när jag kände på telefonen. Hade en två är gammal 7+.

    MEN, jag hittade en här på forumet som sålde en XS Max för 10,5 k så jag slog till. Och nu är jag såld, en så sjukt underbar telefonen som tar så underbart fina bilder. Telefonen känns väldigt solid & är rapp som tusan.
    Har du pengarna, köp!
     
    galaxy81 gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja hade den kostat runt 10k ny hade jag förmodligen redan köpt en. Problemet är inte att jag inte har råd. Jag bara känner att jag hellre lägger de (många) tusenlapparna till något annat.

    Sen upplever jag att apple är för giriga. Gränsen är nådd för mig. Ta en samsung S9+ tex. I den ingår det alltid en snabbladdare, sen ingår det just nu deras trådlösa hörlurar. Sen om en s9+ är en sämre telefon ska jag låta vara osagt, alla gillar olika. Jag gillar när det ingår saker när man betalar så mycket pengar. En S9+ inkl trådlösa lurar går loss på ca 8200kr, det är ju iaf en premiumtelefon. Känns rubbat att betala 13900kr för en xs max, men det är mina åsikter.
     
    inact_0036, Puttesson, Kristy och 2 andra gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är en mobil i övre premiumsegmentet. Som en BMW 7-serie eller Mercedes S-klass. Med andrahandsvärde därefter.

    En maxutrustad Volkswagen Passat är också en fin bil med lika många (eller fler) funktioner och gör det mesta rätt.

    För min egen del använder jag mobilen så mycket att även en telefon i 16000-klassen kan vara värd pengarna. Det beror på hur bra den är.
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja man kan påstå att det är mobilernas Rolls-Royce. För mig har iaf gränsen för vad en mobil är värd för mitt användande.

    I en maxad Passat skulle du få med en snabbladdare och trådlösa hörlurar.

    I min värld är inte en iPhone dubbelt så bra som en s9/huawei p20 etc, men priset är nära inpå dubbbelt så högt.

    Sen har åtminstone inte andrahandsvärdet på en iPhone X varit speciellt högt. Större tapp i procent mot tex en begagnad iPhone 8/8+.

    Säger inte att jag ogillar iPhone, har använt dem i många år. Gillar dem dem t.o.m väldigt mycket. Men nu känner jag att det börjat bli obekvämt att ge så mycket pengar och känna att de (apple) blivit giriga.

    Personligen hoppas jag på att iPhone XS/XS Max kommer sälja dåligt. Så de förstår att de måste ge konsumenten något tillbaka. Man får ju för sjutton nästan tre oneplus 6 för samma pengar som en iPhone max.

    Med det sagt så tycker jag bara det är tråkigt för att jag hade gärna fortsatt med iPhone. Men det kommer bli väldigt dyrt när man har familj och tonåringar.

    Nu är det flera år sedan jag haft en android, senaste var en note 4 och det har säkert hänt en del. Nu kommer jag nog förmodligen behålla min iPhone X i ett år till och jag får se hur priserna ser ut då och om android blivit ännu bättre än idag.
     
    P.F, Kristy, galaxy81 och 1 annan gillar detta.
  9. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag tror faktiskt priserna kommer sticka iväg ännu mer framöver. Apple har ju öppnat nu för att andra tillverkare skall kunna trycka upp sina priser och fortfarande vara mycket billigare . På något sätt känns det som att alla kollar på Apple och Samsung och agerar efter dem.

    Sedan blir några % i prisökning per år snabbt mycket pengar när priserna blir högre.

    Det jag själv tycker är att IOS vs Android är enbart skillnaden på hur jag tar mig till mina appar och hur hemskärmen ser ut.

    Förut var appar MYCKET bättre optimerade för ios och många appar jag körde med hade stora problem på android ( battery drain mm ) . Men denna skillnaden tycker jag minskar i väldigt snabb takt .

    Känns som skillnaderna på allt blir mindre och mindre och det är snarare allt runt om kring som gör beslutet för vad man köper. Tex apple TV , airpods carplay mm .

    Apple har ju varit grymt duktiga på att låsa in sina användare med homekit, apple TV och aple watch. Det blir dyrare att byta ju mer man köpt in sig i ekosystemet. Har man vant sig med alla tillbehör blir det nästan lika dyrt att byta från iPhone som att köpa en ny.
     
    nexusS gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tycker att det är ungefär likadant som tidigare men det beror säkert på vilka appar man använder.
     
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Vilka appar är det som fungerar markant bättre på IOS relativt Android? Och det här är definitivt inget försök att starta någon tröttsam Android vs IOS-diskussion utan jag är genuint och öppet nyfiken. :)
     
    Kristy gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Slack är bökig att navigera på Android när man är med i flera workspaces samt laddar ofta upp bilder och filmklipp i fel aspekt/rotation.

    Telegram utnyttjar stora skärmar mycket sämre på Android.

    Chrome känns överlag snabbare och modernare. Mer lättnavigerat tack vare att de har stöd för swipe för att gå bakåt.

    Google Play Music har mycket problem på Android som inte finns på iOS. Låtar vägrar ibland starta om jag inte manuellt drar tillbaka progress till 0:00. Får ofta fel att låtar inte kan spelas just nu, särskilt när jag startar uppspelningen via blåtand.

    Facebooks appar är en styggelse på Android. Känns som en app från 2010

    Instagram är snabbare, mer lättnavigerat och känns modernare på iOS.

    Snapchat är snabbare, snyggare och drainar mindre batteri på iOS.

    App store är mycket bättre än Play store. Det redaktionella innehåller är långt före och det känns mer levande. På app store hittar jag ofta roliga och användbara appar i deras artiklar och features.

    Appar är (i mitt tycke) överlag mer estetiskt tilltalande på iOS, tex Blocket, Untappd, Gmail, Google Keep mfl.

    Spel har överlag bättre prestanda på iOS. Ofta 60fps rakt igenom.

    Min känsla varje gång jag går från iOS till Android är att apparna känns 2-3 år gamla.

    Obs, detta är mina personliga intryck och ingen universell sanning.
     
    nexus^6, Kristy, Timpppa och 6 andra gillar detta.
  13. Droid82

    Droid82 Guest

    Intressant. Tack för ett utförligt svar. Tror du att det beror på något tekniskt med hårdvaran/mjukvaran på IOS-enheterna eller helt enkelt att app-utvecklarna generellt sett satsat mer på IOS?
     
    Last edited by a moderator: 2 okt 2018
    Kristy gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    En kombination.

    Som apputvecklare kan jag säga att Apples utvecklarkit (dokumentation och APIer) är i en annan liga än Androids motsvarigheter. Det är väldigt enkelt att göra en snygg och välfungerande app till iOS.

    Apple är exemplariska på att tidigt ge utvecklare tillgång till nya funktioner och operativsystem. Det är också enkelt för utvecklare att anpassa appar för de olika viewports (skärmstorlekar) som enheterna har.

    Android är mer öppet och har fler tekniska möjligheter men det ställer högre krav på utvecklarna för att slutresultatet ska bli lika bra.

    Även fast det finns fler Androidbestyckade mobiler i världen så är iOS den överlägset mest inkomstbringande plattformen vilket givetvis ger den högre prio.
     
    dannejanne, nexus^6, Kristy och 4 andra gillar detta.
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Är det dags för en revolution?

    Smartfånen har ju till synes slagit ut dem gamla knapptelefonerna nästan helt, bortsett från nostalgi utgåvor som Nokian.

    Men nu har Xiaomi släppt denna "Xiao AI feature phone" @$54, som vid första anblick verkar ha allt som smartfånen har, förutom just den stora flotta touch skärmen.

    Dags att dela på smartfånen i två delar igen?
     
    Last edited: 2 okt 2018
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 165
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Samsung har även de delvis ändrat strategi. De ska satsa mer på mellanklassarna med nya funktioner än förut.
    Så nånstans tror jag tillverkarna har en plan B om kunder börjar känna att man får nog mycket med en sån och mervärdet med ett flaggskepp är begränsat.
    Nokia är också ett exempel, de satsar väldigt mycket på mellansegmentet. Nu senast med Nokia 7.1 som även kommer säljas i USA:
    Nokia 7.1 | Nokia phones

    Sony har inte ansträngt sig särskilt mycket heller med sina billigare mobiler. Mycket tyder på att det kommer ändras också:
    Sony Xperia XA3, Xperia XA3 Ultra Images, Launch Date, and Specs Leaked

    Om sen telefonerna i framtiden blir ännu dyrare vem vet? Personligen tror jag möjligen Apple kan ro hem den strategin. För Android tillverkare tror jag det är svårare, såvida de inte har billigare mobiler som kan täcka upp försäljningen och så att säga subventionera top of the line modellerna.

    Misstänker att Hydrogen Red One blir en flopp:
    RED Hydrogen
     
    bernard gillar detta.
  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    En annan tanke som jag funderat lite på den senaste tiden.

    Ekonomer etc pratar om div kriser, bostadsbubbla, bankkrasch, börsen går ner, ränteuppgång etc. Själv är jag inte speciellt insyltat i börsen men visst har man börjat tappa lite pengar nu om man sparar i omx-fonder.

    Jag hade ju iof inte ens tänkt att köpa en xs men jag börjar känna ännu mer motstånd med det jag skrev ovanstående.

    Tror att apple kommer att tappa kunder inom en snar framtid. Deras priser och brist på generositet (avsaknad av ni vet vad=snabbladdare)börjar få folk i min omgivning att tänka om. Känns helt fel att betala dessa ”sjuka” pengar för en premium iphone. Huawei, oneplus etc kommer ta marknadsandelar inom kort.

    Vad tror ni om mitt resonemang?
     
    P.F och Kristy gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 840
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, en vän till mig som har iPhone börjar också fundera på om hon ska köpa en ny iPhone, eller kanske något annat märke, just pga priserna. De är helt enkelt för dyrt enligt henne
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 165
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
  20. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Min tjejkusin blev också övertalad o slå till på mate 20 pro tack vare min p20 pro. Billigare samt att man får en sjukt bra lur.

    Hoppas lite att Huawei och Samsung börjar förstå att uppdateringar är viktiga bara men so far so good. Jag har svårt att motivera en Iphone idag, oavsett om det e X, XS eller XS max.
     
    P.F, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.