1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

  1. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Inget fel på resonemanget, sålänge du pratar om sverige och är medveten om att vi är en väldigt liten marknad för Apple.

    Även om en del av priserna ökat i t ex USA med är det inte alls lika mycket.
     
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 856
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja jag vet om att priserna i Sverige är dyra pga dollarkurs och vår helt horribla skatt och moms.

    Tror ändå att det skulle märkas om kunder i Sverige börjar ”svika”. Apple skulle väl kunna prissätta Sverige mildare, önsketänkande jag vet :)
     
  3. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    1 462
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag bytte från Apple till Huawei och efter två år är jag väldigt nöjd, både ekonomiskt och hur telefonerna/programvarorna fungerar. Deras EMUI liknar iOS så övergången känns rätt lätt. De utvecklar nya egna program för att underlätta som Phone Clone och deras egna Cloud (mm).
    Telia som jag använder har väldigt bra priser på just Huawei om man har abb där eller nytecknar. För en Honor 8, P10 plus, P20 Pro och en M5 4G-platta har jag senaste två åren betalat ~8500kr, för samtliga prylar. Via olika personliga erbjudanden som (vanlig) kund och att ha deras 20GB-abb. En P20 Pro kostar just nu 1440kr om man tecknar den 20GB-abbet och lämnar med en gammal fungerande telefon (annars 2640kr): Huawei P20 Pro med eller utan abonnemang - telia.se
    Även med billigare abonnemang så är den oerhört prisvärd, långt mer än någon iPhone.
    Liknande borde finnas hos Halebop.

    Nu när det blivit ännu tydligare att Apple blivit ett renodlat kvartalsrapportsbolag som inte tycker att de har råd att skicka med snabbladdare och en dongle för hörlurar med en telefon för 10' eller mer, så är jag väldigt glad att jag hoppade av för 2 år sedan.

    För att byta infrastruktur så bör man ha ett öppet sinne och ge det 6 månader, det räcker, och välja de bästa androidtelefonerna för närvarande (enligt mig Huawei). Med priserna på P20 Pro nu finns det ingen anledning att välja något sämre att jämföra Apple med. Sedan vet du var du hör hemma och om du tycker prislägena är rätt för de olika produkterna och vad de erbjuder.
     
    katho, spigen, Spode och 2 andra gillar detta.
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Bara man inte förväntar sig samma kvalitetsnivå som på iCloud så kommer det säkert fungera.

    På Android får man ju pussla en del mellan tillverkarens egna cloud-lösning och olika Google-tjänster för att kunna checka av de funktioner som man får på iOS/macOS "native". Integrationen blir aldrig perfekt, men har man is i magen kan man få det att fungera.

    Om det sen är värt besparingen på några tusenlappar eller inte är upp till var och en att bestämma.
     
  5. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    1 462
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Vad vet du om Huaweis Cloud-kvalitet, har du testat det?

    Jag "pusslar" inte mellan olika lösningar utan kör Googles egna tjänster och de fungerar så bra som jag kan önska mig, dvs inga märkbara problem. Huaweis Cloud kör jag bara i bakgrunden för att kunna utvärdera vid ett senare tillfälle. Det behövs ingen is i magen för det, om man nu inte lider av någon nervåkomma, men då är murarna nog betydligt högre på andra ställen i livet.

    "Några tusenlappar"? Hade det bara handlat om det men skillnaden är så oerhört mycket större. När jag skaffade P20 Pro så kostade den 2600kr hos Telia. Med samma abonnemangsrabatt kostade iPhone X 8600kr, för halva mängden minne (64GB), sämre batteri, ingen IR-blaster, sämre kamera, ingen fingeravläsare bl a.

    Jag bryr mig inte så mycket om officiella priser utan vad jag får betala när jag ska byta, i mitt fall hos Telia eftersom jag alltid behöver ett abonnemang för att kunna använda telefonen.

    Dagsaktuella exempel för Mate 20 Pro 6240kr och då får man en laddplatta på köpet (och givetvis dongle för 3,5mm och snabbladdare på 40W i lådan/70% laddning på 30 minuter).
    Billigaste iPhone XS kostar under samma förutsättningar 9840kr. (20GB Telia-abb)

    Finns absolut ingenting som talar för att man ska köpa en XS annat än om man äger aktier i Apple eller inte vill ha något annat än iOS av personliga skäl och helt struntar i pengar. Ser man över hela Apples linje på senaste åren så blir kostnaden att stanna kvar hos dem med olika produktlinjer riktigt kännbar och absolut inte värt det längre för mig.

    Det Apple står för idag är mindre för mer och så var det inte för 5 år sedan.
     
    spigen gillar detta.
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Andrahandsvärdet väger upp många av nackdelarna, om man har tänkt sälja. Har man tänkt använda telefonen länge så är det en långtidsinvestering eftersom iPhones får uppdateringar mycket längre än någon androidtelefon på marknaden. 4-5 år totalt, minst 2-3 år mer än de flesta märken.
     
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    1 462
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Apples prishöjningar de två senaste åren framstår för mig som de verkar anse att de befinner sig i en sorts monopolsituation.

    Personligen kommer jag bara att tänka på ett klassiskt Jobs-klipp som visar vad som kan hända när andra än produktinnovatörerna börjar styra ett företag:



    "The product sensibility...product genius that brought them to that position, gets rotted out"
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Självklart, annars skulle jag inte uttala mig.

    Hur lätt eller svårt det är och hur bra det fungerar beror på vilka tjänster man använder i cloudlösningarna. För mig var det inte möjligt att få motsvarande full iCloud-funktionalitet när jag hade min P20 Pro (eller någon annan Android heller). Det största problemet för mig är att det inte finns någon bra koppling till datorn, varken till macOS, Windows eller Linux.

    Exempel på cloudfunktioner som är viktiga för mig och som jag använder dagligen:

    * Kunna svara/ringa telefonsamtal, videosamtal, SMS på alla mina enheter, inkl datorn
    * Delad clipboard mellan alla enheter
    * Kunna öppna valfri fil från datorn på telefon eller platta utan att behöva synka den på förhand (och tvärtom)
    * Lätt kunna byta enhet och fortsätta det jag höll på med, t.ex. öppna en artikel från webbläsaren på datorn som är öppen på telefonen
    * Full (och omgående) synk av meddelanden, app-data, home-automation, kalendrar, foton, notes, lösenord mellan alla enheter (inte bara i webbläsaren utan även i appar)
    * Kunna använda mobilens kamera i datorn
    * Lätt kunna använda mobilens internetanslutning på datorn utan att behöva dela ut sårbara wifi hotspots

    Allt ovanstående fungerar på iOS och macOS utan minsta bekymmer eller strul. Det är ovärdeligt för mig och något jag är beredd att betala extra för. Då har jag inte ens nämnt appar som Facetime eller iMessage med all dess funktionalitet Finns inget motsvarande på Android, tyvärr.

    Ändra "man" till "jag" så köper jag det. Du har uppenbarligen ingen koll på att andra människor kan ha andra behov än du.
     
    Timpppa, Kristy och easycure1974 gillar detta.
  9. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 856
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Vet inte riktigt om jag håller med ang andrahandsvärdet. Låt oss säga att jag skulle sälja min iphone x (256gb). Den kostade i dec 2017 13190kr. Idag gissar jag att jag skulle få runt 6500-7500kr, då är den i toppskick, alla tillbehör kvar och kvitto. Det handlar om ca 40-50% i prisfall. Alltså under ett år gammal telefon.

    Nu vet jag inte exakt vad tex en s9 kostade när den kom, ca 8000kr kanske? Den lär väl gå sälja för runt 4000-5000kr, blir ungefär samma prisfall.

    Att en iphone kanske håller länge med uppdateringar är sant. Men vet inte om speciellt många människor har kvar sina telefoner i 4-5 år bara för det? Många är ju som jag, byter efter 1-2 år. Byta telefon vart 4:e år är ju förvisso billigt, men det har ju hänt en hel del också på utvecklingen på den tiden.
     
    jnsson och spigen gillar detta.
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 856
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Med ditt användande kan jag förstå att du vill fortsätta med mac/ios. Det mesta av det du nämner känner jag ingen som är i behov av.

    Det som jag skulle sakna är endast imessage/lite facetime, familjedelningen och hitta vänner. Dessa funktioner är de funktioner min omgivning egentligen bara använder.

    Detta är absolut ingen smutskastning av något operativ eller så. Som tråden handlar tänker jag mest på, är en iphone värd dessa pengar? Är inte heller intresserad av äldre generationer utan vill försöka ha det senaste.
     
    spigen gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är ju en fördel vid eventuellt byte.

    Mina kollegor och många av mina vänner är också flitiga iCloud-användare så i min bekantskapskrets är det vanligt.
     
  12. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    1 462
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tyvärr har jag inte mer tid idag att svara utförligt men flera saker som @jajo@jajo räknar upp gör jag dagligen på min P20 Pro med Googles standardtjänster och ett flertal windowsdatorer, såsom ständigt synkad SMS på dator och att plocka upp websidor/flikar från olika datorer. Jag har inte heller haft problem med synk med foton, anteckningar eller andra sådana Google-tjänster mellan olika enheter. Använder Google Drive mycket intensivt i flera sammanhang och via olika program. Lösenord har jag kört Lastpass i många år och har inte planerat något byte eftersom det fungerar bra på både Windows och Android (och iOS när jag körde det).

    Eftersom @jajo@jajo enligt egen utsago redan testat Huawei Cloud (hur länge?) hade det varit mer givande med en recension än att bara påstå att det är sämre. Det ger inte så mycket.
     
  13. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Den var gratis. Ändå inte prisvärd.
     
  14. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 067
    Mottagna gillanden:
    6 701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    För den du sålde till? :D gissar på att du fick ut långt mer än vad du hade fått med säg en huawei.

    Jag har använt huawei länge olika modeller och testat deras lösningar. Det som har stört mig mest är att det "känns" kina. Något som ios aldrig gjort. Så sjukt enkelt att ställa in allt inom ramen av vad som går med en ios produkt. Sen är det hela infrastrukturen med alla ios produkter hur dom så skönt går hand i hand med varandra. Har iphone, ipad pro, apple tv, apple watch och märker att samsung försöker göra samma sak men det är så tarfligt i jämförelse.

    Det är det man betalar för. Ett genomtänkt ekosystem om än låst i jämförelse med android men inte i närheten så splittrat som android tyvärr fortfarande är år 2018.

    Jag har sedan ett tag tillbaka ägt både en ios toppvariant samt android toppvariant. Nu kör jag en Xs max och en note 9 som jag nyss sålde (inte i närheten av samma varuvärde som en iphone men klart bättre än huaweis katastrof andrahands värde) snart kommer min Huawei Mate 20 X. Men jag gillar båda OSen likvärdigt. För jag ser både för och nackdelarna med båda och utnyttjar bara styrkorna ur båda.

    Why settle liksom :P (släng dig i väggen oneplus)
     
    Honda gillar detta.
  15. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Ptja, vill du använda en telefon utformad för pensionärer och teknikhandikappade så är det upp till dig. ;)

    Inga torrents, FTP-protokoll blockat i Safari etc.
     
  16. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 067
    Mottagna gillanden:
    6 701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Teknikintresserade.

    Är man så inskränkt att man inte kan se till fördelar och nackdelar på två olika teknikprylar så är man inte så kallad teknikintresserad.

    Då är man i högsta grad teknikhandikappad.

    Apple som bolag hade inte varit så stort som det är om dom inte sålde något som man som teknikintresserad faktiskt brydde sig om. Kolla bara tablet marknaden. Den är praktiskt taget DÖD för alla andra tillverkare än Apple.

    Prisvärd eller inte är ju helt i betraktarens ögon men man kan helt klart se att priser har blivit på tok för uppblåsta på sistone.

    Kapitalismen styr och i en värld av oändlig ekonomisk tillväxt så är det dit vi är påväg.
     
    Timpppa och Droid96 gillar detta.
  17. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    264

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Hoppas tekniken blir dyrare. Ur ett socio-ekologiskt perspektiv är det inte på något sätt bra att det är en sån hets att byta ut teknik asap. Och jag är medlem i olika teknikforum så visst skulle jag personligen bli drabbad men avvägningen av den personliga försluten med dyr teknik kontra ett mer hållbart tänk så vinner det sist nämnda :). Att ändra folks agerande är alltid enklast med plånboken.
     
    Kristy, jonko och R3b0rn gillar detta.
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 856
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tror dock inte apple höjer priserna och är dyra överlag för att få oss att handla mindre :)

    De tämjer gränsen för vad folk är villiga att betala. Den gränsen verkar ju inte vara nådd, jo för mig nu kanske.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 812
    Mottagna gillanden:
    44 809
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är nog inte riktigt så enkelt, även om det vid en första anblick kan tyckas vara det.

    En lägre innovationstakt innebär att vi har produkter över en längre period som är mindre energieffektiva, och det hindrar också takten med vilken bland annat batterier, systemchipp/halvledare etc. utvecklas.

    Att vidhålla en hög innovationstakt, även om priset är högt för miljön, är nog en oerhört viktig pusselbit i att nå exempelvis ett fossilfritt samhälle i (tillräckligt?) nära tid.

    Däremot kan ju processer för att utvinna råmaterial och raffinera råmaterial osv. alltid förbättras och bli mer miljövänligt. Det är nog bättre att lägga fokus på det området i den mån det är möjligt än att försöka minska innovationstakten.

    Nya material tillkommer också, som kan ersätta gamla, och därmed göra produkterna mer miljövänliga, men även det kräver en hög innovationstakt. Detta sker också i dagsläget.

    Även återvinningsprocesser blir mer effektiva/bättre, och där är det säkert också utmärkt att lägga större resurser. Trade-in-program och dylikt där befintliga fungerande telefoner får en längre livstid och samtidigt ger människor i andra delar av världen åtkomst till ny teknik billigare måste också vara positivt.

    I teorin skulle vi säkert kunna nöja oss med tex iPhone XS för en 5-10 år framöver, men det skulle ju leda till omedelbara nedskärningar inom R&D och radikalt förändra innovationstakten. Det skulle också få stora ekonomiska följder eftersom många arbetstillfällen skulle gå förlorade.
     
    Last edited: 1 nov 2018
    Kristy gillar detta.
  20. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    264

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    de större innovationerna kommer ifrån statlig verksamheter och det akademiska vad jag har förstått :).
     
    Droid82 gillar detta.