Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

1. M203

M203 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    267

MINA ENHETER

Det verkar vara mer eller mindre fastställt att Apple säljer sämre av sina telefoner. Anledningen kan vara många där priset defintivt är en faktor. Vidare är intresset vid annonsering av ny hårdvara inte i närheten av vad det varit tidigare vilket också visar på något. När det gäller ekosystem är det ju rätt många iphone användare som använder google, en del i min vänkrets har gått över till android senaste halvåret och först då blivit varse Googles produkter och integration. Vilket jag uppfattat verkar hålla dem kvar. Till det så har ju Apples inlåsning gjort att de är hopplöst efter Amazon och Google när det gäller hemautomatisering och integration med deras röstassistenter. Förringa inte försäljningen av Google mini exempelvis. Mobiltelefoner har mognat till den grad att det kommer väldigt lite nya features från release till release varför högre och högre pris inte känns motiverat, nu är det annan teknik som hägrar.

Kristy och Johnh3 gillar detta.
  2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Har samma upplevelse i min bekantskapskrets. De som håller kvar vid iPhone är mest de som har fått tilldelat sig en arbetstelefon gratis. Men många andra (hårdnackade iPhone ägare) har upptäckt exempelvis Huawei på senare tid, inte enbart Samsung som det var tidigare.

3. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Absolut men bytte av ett batteri går runt 1000kr sedan får man ha med totalkostnaden då är det inte prisvärt enligt många.

Inte utan anledning försäljningen sjunker kraftigt av årets samtliga modeller och Apple väljer stats up försäljningen av IPhone X säger en hel del!

Sedan vad hjälper mjukvara stödd från Apple på flera år om hårdvaran (Batteriet) begränsar hastigheten och att få maximala upplevelsen! Utan att behöva betala ännu mer pengar för en gammal enhet för att få upplevelsen!

Sedan vet du Apple begränsar visa funktioner på äldre mobiler pga nya modeller har bättre hårdvara!

Då kanske vill man inte sitta på allt för gammal hårdvara! Smart strategi från Apple

4. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Är samma sak hos mig, men med en skillnad. De som köpt iphone 7 och 6s har behållt sina och när de väl tagit Android varit jätte nöjda. Roligaste jag fick höra var ändå "Omg nu kan man sortera bilderna i olika mappar asså". Men de flesta tror nog android är svårare att behärska än iOs vilket inte stämmer.

5. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Man kan tycka att det inte är hela världen om inte mobilerna säljer som förväntat. Apple har andra produkter i sin portfölj. Den nya MacBook Air är en sån pryl som potentiellt skulle kunna bli en hit, tunn och excellent design.
    Men med prissättningen så har de även där tagit i så de spricker:

View: https://www.youtube.com/watch?v=yeZYQy1_17o

Det funkar inte längre med den knivskarpa konkurrensen.

6. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Samtidigt som det är många som vill ha MacOS och skiter i specsen. Jag har en Imac från 2013 som går som tåget, kör på en Macbook Air från 2015 och i jobbet har jag en Macbook Pro 15" 2017, dessutom har jag en hyfsad stationär till spel och en PC-spellaptop.

Jag är ingen Apple-fanatiker alls, har kört Windows och Mac blandat sen -95 när jag köpte min första egna dator. Men, genom åren har jag märkt att Macarna håller länge - tack vare hög kvalitet på hårdvaran (chassi, batteri osv) och mjukvaran. Min "trötta, gamla Air med uråldrig cpu och lågupplöst skärm" fungerar alldeles utmärkt till surf, enkla spel, osv. Jag får ut runt 8 timmar på en laddning. Den klarar allt utom tyngre videoredigering och spel. Går ner i vilken väska som helst.

De flesta av mina PC-laptops jag har och har haft blir skramliga efter runt två år. Batterierna dör eller sväller efter några år. Men visst, dom är betydligt billigare i inköp, så det är väl ekonomiskt hugget som stucket. Men jag gillar inte att behöva köpa en ny laptop varannat år.

Den nya Macbook Air kommer att sälja som smör - och för vanligt folk som vill ha MacOS och en dator till de dagliga uppgifterna duger den utmärkt och kommer att hålla i typ fem år.

Vi på alla dessa nerdforum vet nackdelarna (och fördelarna) på ett helt annat sätt än den tilltänkta genomsnittskunden som Apple siktat in sig på med Air.

7. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Måste man ha Mac OS till varje pris är det inget snack. Men som du pekar på kanske Air riktar sig till genomsnittskunden. Då kanske man inte är så låst utan sneglar på Windows sidan också:
    Köp Surface Laptop (första generationen) – Microsoft Surface

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Offer.aspx?p=c-spectre

Med rätt prissättning hade nog Air sålt som smör. Men en tvåkärnig processor till det priset.. Är nog tveksam.

8. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Och jag håller med dig - Surface hade varit bättre för många - men många vill ha MacOS (och Appleloggan på locket).

Din sista mening är precis vad jag menar, fast tvärt om. Fråga min fru (som är högutbildad med en fin titel på visitkortet) om hur många kärnor hon behöver i sin nya dator... Hon har noll aning. Hon är en typkonsument för en dyr Air eller Pro. Hon vill ha MacOS, hon vill ha Apple för hennes mobiler är Iphone, och hon känner igen sig i operativsystemet. Om datorn kostar 8000 kr eller 13000 kr är skitsamma, om den har två eller sex kärnor likaså. Bara den är "snabb" när hon surfar och betalar räkningarna så är allt bra.

9. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Så kan det vara. Det finns en kundkrets som vill ha Mac eller Apple prylar oavsett. Frågan är om den gruppen är konstant, ökar eller minskar?
    Många har dåliga erfarenheter av PC med bloatware förinstallerat. Men med Signature edition enheter får du rena versioner:
    Signature PC lanseras i Sverige - Pressrum

Så spelplanen har i det avseendet förändrats också. Med likvärdiga prylar kan ofta priset vara avgörande.
    En 20% prisökning av Apples hela produktsortiment i år var väl i perspektiv inte så smart:
    Apple’s charging at least 20% more for every product this year and we’re all going to pay it

Planen var nog att kunderna ska acceptera det rakt av. Mycket tyder väl på att det inte är så längre.

Kristy gillar detta.
  10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har 2 datorer som enligt dig i så fall skulle vara skramliga. En dator från 2010 (Köpte ett batteri till den när jag fick den för 5 år sedan, det batteriet fungerar lika bra nu som då) och en dator som modellen är från 2012. Köpte den beggat på Blocket för 2 år sedan för 1500:- och sedan ett nytt batteri (extra stort för lång batteritid) för 500:-. Båda fungerar bra nu och har installerat SSD i båda sedan lång tid tillbaka

Kristy gillar detta.
  11. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samma här har en Stationär Pc från 2011 som går som tåget med 32 GB ram och flera ssd!
    Det enda jag har byt sedan inköpet är grafikkortet till ett GTX 1080 allt annat är original från 2011! Dessutom är PC nästan på 24/7

Så säga PC håller inte är lögn/skit snack

Kristy gillar detta.
  12. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Jag har en del Apple produkter så jag gillar dem innerst inne. En iPad mini, en fullstor iPad samt en Apple TV.
    Men jag köper inte argumentet bara för att man vill ha en tunn och lätt dator typ Macbook Air så struntar man för den skull i specifikationerna:

View: https://www.youtube.com/watch?v=rEK3sI8sgvY&t=714s

Så om de inte ändrar strategin framöver så blir det inga mer produkter från dem. De behöver inte vara ett lågprismärke för den skull. Men nån mininivå på hårdvaran borde man kunna förvänta sig med priserna.

13. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Det har jag inte sagt - särskilt inte gällande stationära datorer.

14. doolar

doolar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Du misstolkar och överdriver, var menar jag att alla PC-laptops är skramliga efter två år?. Jag har flera PC-laptops som hängt med länge. Jag säger bara att generellt har mina Appleburkar levt längre än mina PC-laptops. Inget annat.

Alltid i den här diskussionen blir folk så upphetsade och stirriga och hur nyanserad jag än är så blir det svart och vitt. Tack för mig i denna tråden. :)

15. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kommer datorerna verkligen ”sälja som smör”? Dom har ju en knappt existerande marknadsandel på PC-sidan? Har svårt att se att dessa skulle ändra på det. Eller?

16. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Nej jag tror som har nämnts ovan i tråden här att den nästa grejen blir "hem" produkter som Google Home, Amazon Alexa och prylar i den kategorin. Vi har bara sett början ännu. Apple är ju delvis där också men återigen med en väldigt dyr högtalare, och vad jag förstår rätt begränsad jämfört med de andra:
    Apple HomePod: 6 things it can't do

I värsta fall tror jag att det kanske tar 2, 3 eller 5 år innan Apple så att säga rycker upp sig. Kanske det krävs att Tim Cook, Phil Shiller och flera i ledningen ersätts. Mycket av det Paul Salo sa i denna video från 2016 har infriats med sjunkande Apple aktier och så vidare:

View: https://www.youtube.com/watch?v=mDesN2F3Zp4&t=902s

17. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Så jäkla surt att apple blivit så dyra jämfört med andra premium mobiler. Men attans vad utanför jag kände mig när jag nyligen köpte en oneplus 6t, alltså utanför ekosystemet iOS. Hela familjen har det. Kändes faktiskt riktigt tråkigt. Inte att android var dåligt, tvärtom var det ganska trevligt och vilka möjligheter som plötsligt inföll sig.

Spenderade hela första kvällen med op:n för att försöka hitta likvärdiga funktioner som iOS har, såsom imessage/facetime, hitta vänner etc. Men ärligt talat blir det inte lika bra.

Hade inte min närmsta krets inte haft iphone hade jag utan att blinka släckt mitt apple id, men ska nog ta en funderare till. Kommer inte köpa en xs då min x fungerar riktigt bra. Men köpsugen som man är så måste man ju köpa en ny mobil :)

Lämnade tillbaka op:n men kommer förmodligen köpa en android igen, kanske måste ge det några försök. Har sett ryktesbilder på kommande s10, jösses vilket hantverk. Den känns ju riktigt spännande. Tyvärr måste man vänta till våren för att få den.

bernard gillar detta.
  18. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag har tame fasiken provat nästan varenda android telefon värd namnet. Och det är just det, de kan kännas ok men de känns aldrig lika kompletta och bra som en iPhone och iOS. Så jag betalar faktiskt hellre 12000 för en lur jag är nöjd med än köper en för 8000:- som jag inte alls är lika nöjd med och som om det ständigt känns som att det är något som saknas. Skulle till och med hellre springa runt med en iPhone 8 än någon av dagens android flaggskepp om jag bara fick ha en lur :)

19. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Hade jag köpt en iphone idag hade den kostat 13.800kr, då jag tycker 64gb är för lite. Men grejen är att jag tycker iphone blivit lite tråkigt. Ja det funkar bra när andra har iphone, men jag vill ju köpa en mobil. Köper jag en xs infinner sig inte känslan av att jag köpt en ny mobil. Speciellt inte när den är svindyr.

En iPhone 8 skulle kännas riktigt riktigt trist att gå omkring med, men jag förstår vad du menar :)

Fasen, op:n var trevlig (dock fick jag att måndagsexemplar), men android kändes som något nytt iaf. Tänk om android också kunde implementera lite liknande tjänster som iOS har, alltså då hade vi snackat. Hur svårt kan det vara? Hade android haft en lika bra familjedelning hade ju många med barn också uppskattat android. Hitta vänner är klockrent att hålla koll på ungarna alltså. Finns förvisso gps tjänster med samma funktion, men det tog bra mycket mer batteri än vad det gör med iOS.

Kristy och bernard gillar detta.
  20. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag är apple fanboy sedan 2008 och grymt nöjd med alla mina appledatorer. Min nyaste mac är ändå 6 år gammal. Min mac mini från 2009 körs dagligen och funkar helt klockrent, ssd och ram uppgraderat. Men den här nya prissättningen och den dalande livslängden på iphones, jo min iphone 4s funkar idag faktiskt stabilare än min iphone 6S plus, batteriskandalen är helt orimlig och visst det går att byta för 400 kr fram till nyår men så är det säkert någon liten fuktindikator som blivit lite rosa utan att ha blivit doppad i vätska så den kampanjen lär inte vara aktuell. Köpte mig en oneplus 6 och övergången från apple till android/windows har börjat, kommer använda mac för musikinspelning ett tag till men egentligen ingen anledning idag....rant rant rant osv....

mul gillar detta.