Diskussion: Ska man lämna iOS för android?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 28 nov 2017.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 295
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag känner mig en aning inlåst så snart jag testar IOS. Bara en sådan sak som låsskärmen går i det närmaste inte att göra något med, widgets kan bara läggas i en lång lista på en skärm och det finns nästan inga inställningsmöjligheter för hemskärmen, ex. animationshastighet, karusellscroll etc. Jag är dock rätt OCD:ig som person och vill ställa in allt i detalj så att det fungerar så långt det bara är möjligt optimalt för mitt individuella arbetsflöde.

Hoppas för varje ny IOS-version på förändringar på dessa punkter, men blir ständigt lika besviken på de begränsade konfigurationsmöjligheterna. Det tycks helt enkelt inte vara en del av Apple-filosofin att förse användarna med den valfriheten, vilket man för all del får respektera.

Det är behöver inte, helt beroende på personligare preferenser, vara en nackdel. Det är som alltid helt individuellt vilket OS som erbjuder bäst upplevelse.

En annan punkt i IOS som ständigt gör mig besviken är hur appinställningarna tenderar att ligga utanför apparna, ex flera rätt väsentliga kamerainställningar går inte att nå direkt via appen. Det blir ett extra moment varje gång man önskar justera något.

Försökte nyligen av ren nyfikenhet ge Iphone X en chans som mångårig Android-användare och hade inte så mycket att anmärka på vad gäller just hårdvaran, men fick erkänna mig besegrad av mjukvaran trots ett tappert försök.

Nu kör jag Android på engelska och en ytterligare punkt där IOS brister för min del är Siri. Google Assistant är helt enkelt på en annan nivå. För svenska fungerar däremot inte Assistant ännu, så det behöver inte vara aktuellt för din del. Jag saknade också screen search från Android.

Last edited: 29 nov 2017
    masze och katho gillar detta.
  2. Droid55

Droid55 Guest

Jag kan inte komma med några direkta råd till trådskaparen, men jag föredrar iOS eftersom jag inte riktigt värdesätter anpassningsmöjligheterna som Android erbjuder. Jag är helt ointresserad av att anpassa allt. Jag orkar knappt byta bakgrundsbild. Jag använder främst kameran och sitter i appar. Därför är det viktigt för mig med bra appar och givetvis en telefon som bara fungerar. Jag tänker inte påstå att min S7 edge (som var mitt seriösa Android-försök) inte fungerade, men jag upplevde mer lagg och konstigheter med den än med någon annan iPhone.

Annars håller jag med @bernard@bernard här ovan, att Apple har lite konstigheter för sig när det gäller kamerainställningar. Man borde inte behöva gå in under inställningar för att ändra videoupplösning i kamera-appen.

Det enda jag genuint kommer sakna med Android är möjligheten att automatiskt spela in inkommande och utkommande samtal. Riktigt trist faktiskt.

3. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag skulle inte kunna välja endast en för att vara nöjd, jag behöver både en android och ios. Båda är extremt bra det kan väl ingen neka till förutom fanboys då. Jag tycker annars för att gå övder till android köp en billigare android lur som ändå är bra. Behöver inte vara just en samsung :P

masze och katho gillar detta.
  4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag klarar mig inte heller med en plattform. Båda har sina fördelar.

Puttesson gillar detta.
  5. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Fasen det blir att fundera lite till. Det ska inte vara lätt :)

6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har du råd kan du köpa en android och låta iPhone ligga hemma ett tag medan du testar android.

7. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Alltså det är inte pengarna som är ett problem. Men det bär mig emot att ändå betala 11500 för en X, om man nu ska fortsätta med apple.

Jag vet ju vad jag förlorar om jag kör android. Ekosystemet. Minns att jag allt som oftast höll på att mixtra med div launchers etc med mina tidigare androider.

Det finns en del funktioner jag hade önskat iOS. Såsom widgetar och att själv enkelt kunna lägga in ringsignaler. Sen ett separat reglage för ljudet på väckarklockan.

Summa sumarum känner jag att iOS är totalt sett det bästa pga att alla i familjen kör iOS. Dock kvarstår mitt motstånd att betala pengarna för en X. För att om man ska fortsätta med iPhone så är det ju den som gäller i min bok.

8. zyko

zyko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10T lite
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Övrigt:
    Nvidia Shield Android TV 2019
    För mig är just ekosystemet problemet med iOS, så fort någon är utanför blir det problem. Stora problem. Därav ratar jag själv det. Android känns idag som det enda mobila operativsystem där man kan samverka med alla andra plattformar. Självklart kan man göra en del i iOS också men då krävs det att man kopplar bort sig från sånt som Apple gärna påminner om att man inte använder. Idag har hushållet både iOS och Android. Även om Android står för merparten. I en familj som bara använder iOS gissar jag att du kommer få problem eftersom de antagligen anslutit sig till alla iOS exklusiva tjänster och på så sätt inte bjuder in till samarbete. Du kan ju alltid påbörja ett reformarbete. :D
    Varje gång jag själv använder iOS slås jag hur begränsande det är att använda. Lycka till med valet!

9. stealth.pilot

stealth.pilot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Samma här, hade en 6S, 6S+, 7, 7+ och nu X. Dem förstnämnda gick alltid köpa oanvänd antingen här eller på Blocket för ett mer "rimlig" pris. Men iPhone X är enligt mig för dyrt, även om den har OLED, trådlös laddning, FaceID etc. Dem där sakerna fanns hos andra tillverkarna sedan länge och dem tar inte ut såna priser, förutom Note 8 mer eller mindre.

Hade det inte varit pga abonnemangsförlängning så hade jag inte köpt X:n!!

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tycker inte riktigt jag. Finns ju flera appar som gör så att man kan använda på både iOS och Android och därmed vara oberoende av plattform. Eller vad syftar du på?

11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, det där är något som jag ALLTID irriterar mig på. Att det inte finns inställningar i appen, utan att man måste gå in i en annan app för sånt.

12. zyko

zyko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Xiaomi mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10T lite
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Övrigt:
    Nvidia Shield Android TV 2019
    Du har helt rätt. Men jag menar att så fort man använder Apples ekosystem så stänger man ut de andra. Ta t.ex. imessage eller icloud. Eller vilken av apples produkter som helt. De kräver att ni alla använder apples produkter. Vi har löst det t.ex. med google photos som fungerar på alla plattformar. Problemet är kanske egentligen att Apple är duktig på att lura in sina användare :D

13. stealth.pilot

stealth.pilot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det jag saknar mest i iOS är att man inte kan ställa in default app.
    När jag öppna något i Pinterest appen, så öppnas alltid Safari istället för t.ex. Instagram, imgur osv.

Gorgeous gillar detta.
  14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, jo, fast de unga (vilket ju tyvärr verkar älska Apple oavsett vad de gör) har ju iallafall lärt sig delvis att köra Whatsapp, Snapchat eller typ kik.
    WORD! Det är något jag stör mig mycket på i iOS

15. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Man kan säga så här.
    iPhone = Cykel med stödhjul. Fungerar bra och är pålitlig.
    Android = Cykel utan stödhjul. Fungerar bra om man vet hur man hanterar den.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Håller inte helt med, men ok

17. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Refererar till att Apple gillar att låsa vad man får/kan göra på telefonen, medans Android är mer öppet.

18. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Finns många versioner av android, de som kör rent Pixel och Nokia som ett exempel.
    Andra har lite tillägg som kanske en iOS användare känner sig hemma med.

Kanske Huawei är i den kategorin. Sony är lite en mix av bägge.
    Android var väl lite opolerat i sina tidigare dar. Men nu känns det som ett moget och stabilt system.

Men jag tror priset är avgörande. Jag tycker man får fantastiskt mycket för pengarna för en OnePlus 5t jämfört med en iPhone X.

I och med att "Project Treble" sen implementeras på allvar i främst de kommande modellerna som kommer under 2018 så kommer iOS försprång i stort sett vara borta.

Det är på surfplattor (iPAD) jag själv gillar iOS bäst. På telefonerna föredrar jag android.

SörenJ gillar detta.
  19. lebear

lebear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

För mig ligger valet i första hand på mjukvaruplattform. Här har Google/Android en stor fördel i det att den finns tillgänglig både på Android och iOS (även om viss funktionalitet är begränsad på iOS). Hårdvaran är ju bara ett sätt att leverera mjukvaran. Därför övervägde jag iPhone X nyligen, bl.a. eftersom jag inte skulle behöva byta ekosystem. (Till slut hamnade ändå valet på Pixel 2, men jag utesluter inte en iPhone X2 nästa år.)

Den valfriheten blir inte möjlig i Apples ekosystem, eftersom man låser in sig både i mjukvara och hårdvara samtidigt.

Så frågan är vad den valfriheten är värd jämfört med att bli utan Apple-exklusiva funktioner såsom FaceTime och iMessage. Kan du få över familjen till Allo/Duo/Hangouts? :)

20. OneBlue

OneBlue Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    509
    Majoriten i min familj använder iOS. Chat och videosamtal sker genom Whatsapp nu mellan oss.
    Smidigt system med olika gruppchatter och så. Bilder man skickar där verkar också tydligare än vanliga mms.
    Tycker det funkar bra.
    Men förut blev jag oftast utfryst från diverse konversationer, börjar sakna de tiderna nu.