Jag känner mig en aning inlåst så snart jag testar IOS. Bara en sådan sak som låsskärmen går i det närmaste inte att göra något med, widgets kan bara läggas i en lång lista på en skärm och det finns nästan inga inställningsmöjligheter för hemskärmen, ex. animationshastighet, karusellscroll etc. Jag är dock rätt OCD:ig som person och vill ställa in allt i detalj så att det fungerar så långt det bara är möjligt optimalt för mitt individuella arbetsflöde.
Hoppas för varje ny IOS-version på förändringar på dessa punkter, men blir ständigt lika besviken på de begränsade konfigurationsmöjligheterna. Det tycks helt enkelt inte vara en del av Apple-filosofin att förse användarna med den valfriheten, vilket man för all del får respektera.
Det är behöver inte, helt beroende på personligare preferenser, vara en nackdel. Det är som alltid helt individuellt vilket OS som erbjuder bäst upplevelse.
En annan punkt i IOS som ständigt gör mig besviken är hur appinställningarna tenderar att ligga utanför apparna, ex flera rätt väsentliga kamerainställningar går inte att nå direkt via appen. Det blir ett extra moment varje gång man önskar justera något.
Försökte nyligen av ren nyfikenhet ge Iphone X en chans som mångårig Android-användare och hade inte så mycket att anmärka på vad gäller just hårdvaran, men fick erkänna mig besegrad av mjukvaran trots ett tappert försök.
Nu kör jag Android på engelska och en ytterligare punkt där IOS brister för min del är Siri. Google Assistant är helt enkelt på en annan nivå. För svenska fungerar däremot inte Assistant ännu, så det behöver inte vara aktuellt för din del. Jag saknade också screen search från Android.
Last edited: 29 november 2017
masze och katho gillar detta.