Diskussion: Ska man lämna iOS för android?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 28 november 2017.

1. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Men om det tar emot att betala för en X så strunta i det då. Varför måste du ha en X? Jag har alltid kört Android men nu beställt en 8+. Jag stod och jämförde 8+ med en X och så stor skillnad är det inte på telefonerna och skulle aldrig betala dom extra tusenlapparna för en X. Skulle sakna en hemknapp då man är van vid det på Androidtelefonerna. Det jag vet att jag kommer sakna är att inte kunna använda widgets och inte kunna sideloada appar. Har 14 dagar på mig att prova iOS och se om det är något för mig

2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Utan att ha läst din post kan jag väl lägga till min erfarnehet av att kolla många speed tester på youtube, jag tycker ett väldigt återkommande mönster är att i regel så öppnar android telefoner appar snabbare alltså vanliga appar typ instagram , twitter osv, apple vinner på att öppna och spela spel.
    men för dagligt användade om man bortser från syntetiska tester verkar android vara den snabbare plattformen idag. Det är bar att söka på speed tester på youtube där man har två telefoner sida vid sida, och mönstret tycker jag är återkommande, jag de flesta tror jag inte alls spelar spel så tycker därför att många tar för stor vikt till det, vad som är viktigt är hur snabbt vanliga appar så som instagram och whatswapp och annat öppnar inte spel.

3. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Därför att om man ska fortsätta med iOS är det en X jag vill ha isåfall. Man vill såklart ha det bästa. Min tvekan består bl.a av prissättningen.

Sen har jag tidigare haft en en 7plus och en 8plus skulle knappt kännas som en ny telefon. Rent av tråkig.

Last edited: 29 november 2017
  4. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Sen kan man ju ifrågasätta vad det spelar för roll om en telefon öppnar en app några tiondelar fortare än den andra? Dom där speedtesten som görs på Youtube ska man nog ta med en nypa salt dom man normalt är snabbare i fingrarna med ena handen än den andra, tycker det har blivit hysteri vilken telefon som öppnar en app snabbast. Kan man inte vänta dom extra tiondelarna på en telefon så ja då vet jag inte vilka krav man ställer. iPhone är ju den snabbaste telefonen idag enligt seriösa tester som gjorts, den har också den grymmaste skärmen enligt Display Mate.

dannejanne, Ascii, Mansento och 2 andra gillar detta.
  5. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Tycker du att en 8+ är tråkig så lär du bli besviken om du väljer en X för det är inte så stor skillnad på dom som berättigar det betydligt högre priset, Face ID har ju failat för många som då får använda sig av pinkoden istället så den funktionen är ju inte skottsäker heller. Skulle aldrig någonsin ge så mycket pengar för en telefon då det finns Androidtelefoner som är lika bra för flera tusen billigare.

6. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är syntetiska tester man ska ta med en nypa salt för det säger väldigt lite om verkligheten igentligen,
    så sånna speed tester där man har två telefoner sida vid sida är bäst.

10 delar är absolut viktiga... men ofta är det typ sekunder vi snackar om..

Min slutsats av alla speed tester på youtube är att android är i dag det överlägset bäst optimerade systemet då iOS borde sopa mattan med den hårdvaran dom har som i syntetiska tester kör över allt som android har som ett ångvält. Det är igentligen bara i spel som apple lyckas krama ur det mästa ur hårdvaran och då blir skillnaderna väldigt uppenbar..

7. Englund81

Englund81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Jag brukar säga:
    Anpassa eller bli anpassad. [emoji13]

8. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Håller inte med där. 8plus har i stort sett likadan ut sedan 6plus. En stor förändring med X alltså. Dessutom är den rejält tung och klumpig i förhållande till skärmstorlek.

9. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Naturligtvis beror det på vilket test man sett på Youtube men dom jag sett så är det inga sekunder som skiljer dom åt. Att öppna spelappar har väl iPhone nästan jämt varit snabba på att öppna och varför det är så kan man ju fundera på.

10. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Man bör också ha i åtanke att det inte är samma kod som körs på de olika plattformarna.. men
    det råder ingen tvivel om att android presterar bättre för att använda vanliga appar (inte spel).

för mig är det väldigt viktigt om en app öppnar på 1 sekund eller 2 sekunder, då det öppnas och stängs appar hela tiden så blir ju så klart 100% ökning även om det bara skiljer 1 sekund viktig..

11. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Det man läst om när folk bytt från 8+ till en X är att dom tycker att storleken på skärmen upplevs som väldigt liten. Nä som sagt var, när man jämförde dom så kändes 8:an mer genuin och mycket lättare då X kändes som en tegelsten.

12. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jo alla är vi annorlunda och det är inget fel med det. För mig känns inte 1 sekund så lång tid medans för andra är det en evighet och huvudsaken är att man trivs med sin telefon.

13. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja de flesta bryr sig ju inte ens om att ändra animations hastigheten till 0.5x i android så :)
    man är nog olika känslig, och vi använder telefonen olika. vissa kör inte så många appar tex..

14. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    8plus väger 202gram, X 174gram. Rätt stor upplevd skillnad i vikt. Rent visuellt tycker jag att en iPhone plus ser att höra hemma på 80-talet (överdriver lite), men en X ser modern ut. Man vill ju känna att man köper ngt nytt och inte nästan samma som innan. Med det sagt tycker jag fortfarande inte att en X är värd pengarna som det känns nu.

15. Droid96

Droid96 Guest

Jag älskar iOS och Apples hårdvara men skulle aldrig sluta vänstra med Android för det. Systemen har olika styrkor och svagheter och det är tur att jag inte måste välja det ena eller det andra.

iOS/iPhones största brister jämfört med Android (i mina ögon!):
    • Hur notifications hanteras. Det finns det ingen always on display/LED så varje gång man vill kolla status måste man väcka skärmen
    • Begränsade hårdvarualternativ
    • Hårdvarans pris
    • Ingen USB-C-kontakt
    Androids brister jämfört med iOS/iPhone (i mina ögon!):
    • Responsivitet. Allt smålaggar i jämförelse med en iOS-enhet, flytet är inte lika bra ens på en Pixel 2. Det spelar ingen roll vad speedtest på Youtube visar. När man använder enheterna är det ingen tvekan om vad som känns rappast
    • Kvalitetskänsla i mjukvaran (vissa appar känns som ett antal år efter motsvarande iOS-versioner i design)
    • Livslängd (hur länge enheterna får uppdateringar och nya versioner av operativsystemet)
    • Ingen tillverkare som tar skärmkvalitet och korrekt kalibrering lika långt som Apple
    • Inget meddelandeprogram i klass med iMessage
    Jag är för tillfället Android-lös men saknaden har börjat växa och jag är på jakt efter en ersättare till min nyligen sålda S8+. Vad det blir återstår att se. Pixel faller bort på grund av skärmkvaliteten, brist på trådlös laddning och ingen notification LED. Men det dyker nog upp en bra kandidat vad det lider.

16. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4.328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tycker mig läsa ganska ofta att folk klagar på att deras iphone är sega och laggar. Jag tro Ios har liknande problem som samsung är kända för..att telefonen blir segare och segare

Problemet med android och nackdelar är att du igentligen inte kan generalisera, då det finns allt för många märken och mobiler medans när det kommer till apple har de bara ett fåtal modeller.
    Du får gärna ge mig youtube länkar som visar att tex oneplus laggar mer och är mindre responsiv än Iphone.

Pixel 2 är ny och deras mjukvara är fortfarande inte helt klart tror det blir bättre med 8.1 (på samma sätt om iOS 11 enligt rapporter är extremt buggigt nu också, apple har också problem)

Att appar utvecklare skriver appar för iOS primärt är det ingen tvivel om..
    men jag tycker kanske att du överdriver det lite. Det vanligaste apparna presterar likvärdigt,
    om man bortser från snapchat då som är en katastrof som dom tydligen har insett nu och ska därför skriva om från grunden.

När det gäller skärmkvalitet eller rättare sagt skärmkallibrering så har du helt och hållet rätt ,det gör mig faktiskt förbannad att apple är dom enda som överhuvudtaget har detta i åtanke... vilket får en att undra vad det är för nötter som tillverkar dessa telefoner för de stora android företagen, känns ju självklart att de måste se till att skärmen är kalibrerad från fabrik.

Jag har faktiskt aldrig provat iMessage, men har förstått att det är väldigt bra.
    Samtidigt finns det ju en mängd bra alterantiv till android så som whatsapp men styrkan med iMessage är ju att den är förinstallerad, även om det finns liknande bra alterantiv till android så finns det inte någon "standard" alla använder olika appar..till skillnad från apple användare där alla använder iMessage

Ja allt som allt kan man väl säga att både apple och android alternativen har att lära av varandra.
    Apple har större nogrannhet i allt de gör det gillar jag, så ett problem med android tillverkarna är nog att de släpper för många telefoner istället för att lägga allt krut på ett fåtal modeller. Givetvis är det bra med så mkt val alternativ som möjligt.. men man behöver inte göra en helt ny design för att tex göra 3 olika storlekar , man kan använda grunden, i alla 3 och kanske ha olika batteristorlek bara..

När det gäller mjukvara uppdateringar har du helt rätt det är ju androids stora skamfläck, detta är en katastrof... återstår att se som sagt om treble har någon effekt överhuvudtaget eller om det bara är snack..

Englund81 gillar detta.
  17. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jag har en Xperia XZ Premium och den har inget lagg överhuvudtaget, fingerupplåsning som aldrig failar så det beror på vilken telefon man använder. Samsung har alltid haft smålagg pga touchwis så det blir inte rättvist att jämföra den. Har även en Pixel Xl och har inget lagg på den heller, har man lagg så är det förmodligen dåligt programmerade appar. Både sonen och dottern har 6S och dom laggar emellanåt, tror ärligt talat att alla telefoner kan ha microlagg emellanåt. Har beställt en 8+ så ska bli intressant och se om den är helt laggfri som alla påstår. Det jag inte gillar är att dom tagit bort 3.5mm uttaget så det går inte att ladda och lyssna på musik samtidigt, hoppas inte fler tillverkare tar efter det snedsteget.

18. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Nja, det är väl inte Androids fel, däremot tillverkarna av mobiler som använder Android. :P

inact_0036 gillar detta.
  19. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    "Alla" påstod att 6S aldrig laggar heller så det kan du nog glömma.

20. inact_0036

inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    545

MINA ENHETER

Det går inte att resonera med en iPhone-fanatiker.
    Har också hört/sett att iphone laggar till o från men det vågar dem inte erkänna sj!^