Diskussion: Ska man lämna iOS för android?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 28 nov 2017.

1. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Jag har varit mycket nöjd iphoneanvändare under ett år. Varit underbart skönt med en mobil som bara tuffar på, (nästan) aldrig laggar och där det plötsligt inte blir något outgrundligt battery drain. Tills iOS 11. Har haft flera olika iPhone 7/7+/8 där det varit olika episoder av extremt lagg och seghet, battery drain och så vidare. Där ser man vad mjukvara kan göra. I och med detta ser jag ingen anledning att fortsätta med iOS även om jag i sig föredrar GUI:t utan nu blir det åter android ett tag.

2. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Sitter med både Pixel 2 och en iPhone 8 plus och vad du menar med att "flytet" skulle vara bättre på iPhone köper jag inte för 5 öre. Notikation-LED finns på Pixel 2.

Oceanic och inact_0036 gillar detta.
  3. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Vet inte riktigt vad du menar men våra 6S laggar emellanåt.

4. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Japp så är det jämt när det gäller iPhone, ett vanligt uttryck är att dom bara funkar vilket inte är sant. Att få en iPhonefanatiker erkänna att iPhone laggar är som du säger helt omöjligt

jnsson och inact_0036 gillar detta.
  5. Droid96

Droid96 Guest

iPhones laggar och strular precis som alla telefoner. Jag har aldrig påstått något annat.

Det jag delar med mig av är mina personliga erfarenheter av skillnaden mellan iOS och Android baserat på att jag använder båda plattformarna ett antal timmar varje dag. I jämförelse så laggar och strular iOS mindre. Flytet i operativsystemet och pekskärmen är jämnare och mer konsekvent.

Tittar man på man Swedroids senaste recension av OP5T så går det att läsa precis samma sak där. Det handlar inte om att man är fantatiker eller fanboy utan att de olika plattformarna har styrkor och svagheter. Det är inte svart och vitt.

6. Droid55

Droid55 Guest

Det är aldrig en bra idé att ha iOS och Android i samma tråd/rubrik. :P

Finskpinne, freephille och stealth.pilot gillar detta.
  7. stealth.pilot

stealth.pilot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Man kan nog verkligen säger att Android har kommit ganska långt. Haft under året en Nexus 6P, S7 Edge och en Note 8 och alla tre fungerade väldigt bra. Jag tycker även att iOS kändes "långsammare" i jämförelse med Note 8, iom att iOS 11 har försämrat batteritiden märkvärdigt på min gamla iphone 7 och frugans 7+!!

Men det som håller mig hos iOS är iMessage, Facetime, Swipe funktioner, force touch och hela ekosystemet. Hela familjen använder iPhones och sitter man på många Apple prylar så är det nog väldigt smidigt att allt synks emellan.

8. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

Det där med eko system förstår jag inte riktig lika mkt längre.

Alltså vad det handlar om är ju Icloud dvs data syncas mellan enheter tex mellan platta och telefon... Well.. Google gör ju detta också med Google photos och Google drive.

Eko system argumentent känns något föråldrade. Det stämmer dock att Apple under lång tid var föst med data sync mellan sina apple produkter nu är det dock vardagsmat i både lägren.

Förklara gärna vad du syftar på när du nämner eko system i det specifika fallet.

jnsson gillar detta.
  9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    O det fungerar på både Android och iOS till skillnad från iCloud

Englund81 och Oceanic gillar detta.
  10. stealth.pilot

stealth.pilot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sitter man på olika Apple enheter t.ex. 2 iPads, Apple TV, iPhone, MacBook och allt synks till iCloud så har du all din data(meddelanden, bilder, kontakter, facetime samtal) direkt tillgänglig på alla enheter.

Jag vet att Google erbjuder tjänster såsom Gmail, Keep, Drive (jag själv använder alla tre) som är tillgängliga på olika plattformer, som är även bättre än Apples motsvarighet MEN Apples system i helheten med iMessage, facetime, bilder osv känns smidigare.

11. Droid96

Droid96 Guest

• Om du har en dator med macOS eller andra iOS-enheter som en iPad t.ex. kommer du kunna svara på sms och telefonsamtal oavsett var i huset din iPhone ligger (om de är anslutna till samma wifi)
    • Appar med stöd för handover gör att det blir enkelt att fortsätta en aktivitet på en annan enhet (dator, padda etc). Det händer t.ex. att jag slösurfar i soffan och kommer in på en sida som inte är mobilanpassad. Plockar då upp datorn och nere i dockan kan jag med ett klick öppna sidan på exakt samma ställe
    • Uppkoppling av laptop via mobilens datanätverk funkar direkt utan speciella lösenord om enheterna är inloggade med samma Apple ID
    • Automatisk fildelning mellan alla enheter. Lägger jag ett dokument på min desktop på datorn kan jag öppna det via files-appen på min iPhone. Jag har dessutom två macar, en laptop och en iMac och skrivborden är alltid synkade mellan dessa
    Sen finns ju såklart alla andra fördelar med ett ekosystem t.ex. att bilder/e-post/kalendrar/kontakter synkas mellan enheter.

Ovanstående är dock bara en fördel om man kör 100% Apple. Byter man ut macOS mot Windows blir det ju inte alls samma sak.

stealth.pilot gillar detta.
  12. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

En liten fotnot. Jag kan dela med mig av wi-filösenord till andra iPhone. Sker per automatik om en polare med iPhone går in på ett låst hemnätverk som jag är ansluten till. Då kommer en förfrågan om jag vill dela med mig av lösenordet.

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag förstått, så ska det gå o göra samma sak med en Pixel till en dator. Om jag inte missläst något

14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, input latency är fortfarande sämre för Android-enheter. Det handlar om ~40ms för iOS medan Android kretsar kring ~70ms eller mer om man får tro franska Les Numeriques (har ingen anledning att tvivla på deras siffror). Det har naturligtvis inverkan på hur responsivt OS:et upplevs som.

View: https://www.reddit.com/r/Android/comments/6iw53f/according_to_les_numeriques_the_touch_latency_of/

Här är ett bra exempel på vad det innebär konkret:

View: https://youtu.be/vOvQCPLkPt4?t=1m7s

Även vid 10ms kan man se att det har betydelse som videon visar. Jag tror dock att de flesta varit tämligen nöjda med 10-15ms och det är vad tillverkarna borde sträva efter. Om det är en punkt jag hoppas att tillverkarna satsar på nästa år så hoppas jag att det är denna.

Tycker tråden har varit mycket givande så här långt och att majoriteten av inläggen varit konstruktiva :)

Last edited: 30 nov 2017
    dannejanne, _z_ och bvb gillar detta.
  15. Droid55

Droid55 Guest

Än så länge. Det brukar vara en tidsfråga innan det spårar ur.

Nu ska jag inte vara negativ, bara en känsla. ;)

16. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Visst android generellt har förättrings potential men alla telefoner är inte lika det finns de med bra touch response, och då har jag inte direkt laggt ner jätte mkt tid att jämföra.

Men jag hittar bland annat
    • iPhone 6S Plus - 23ms
    • Galaxy S6 - 35ms
    • Huawei P8 - 35ms
    • Moto G3 - 35ms
    • HTC M8 - 46ms
    • iPhone 6 - 65ms
    • iPhone 6 Plus - 67ms
    • OnePlus One - 67ms
    • Note 4 - 67ms
    • HTC M9 - (almost double the M8)ms
    • Sony Xperia Z3+ - 90ms
    • OnePlus Two - 94
    • LG G4 - 100ms
    • Galaxy Note Edge 27ms
    • Galaxy S7 Edge 35ms
    • HTC 10 54ms
    • LG G5 64ms
    • Axon 7 63ms
    • Huawei Honor 8 34ms
    • Sony Xperia Z5 Compact 30ms
    • Pixel 28ms
    Hur det ligger det med Iphone X vet jag inte, det kan mkt väl vara så att den är högre med mindre bezels krävs det kraftfullare algoritmer för feltryck på touchen detta i sin tur kommer påverka latencyn negativt då, Iphone har haft en fördel här under längre tid då de har haft stora bezels i förhållande till Android's motsvarigheter och det har inneburrit att de knappt behövs algoritmer för fel tryck. Jag huawei i och med EMUI 6 införde 65 scenarion emot feltryck.

Ja det här med touch latency är nog helt klart ett underskattat problem, har stor inverkan tex på app öppningstider då tiden räknas från tryck

17. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jnsson gillar detta.
  18. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det finns helt klart många faktorer som inverkar på touch latency. En anledning till att den ökat för telefoner med mindre bezel är säkert som du säger att det går åt resurser för att kalkylera feltryck.

Skärmens storlek/yta tror jag också har betydelse, vilket även det bör förklara varför fördröjningen ökat på senare tid.

Les numeriques gav dock Pixel 90ms, inte 28ms: https://www.lesnumeriques.com/telephone-portable/google-pixel-xl-p34849/test.html

Fick du alla resultat ovan från samma källa? Jag tror inte man kan blanda då det inte är säkert att alla mäter på samma vis.

19. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har ingen konkret jämförelse hur mkt som syncas. Men Väldigt mkt syncas med google konto numera, tex kontaktboken, sms är sparat lokalt så det syncas inte.

Mkt syncas om du kör android TV också, men här känns det som google har en helt annan filosofi, det verkar som dom tex inte vill att allt för mkt privat data ska kunna bli tillgängligt via tvn tex googe photos finns inte idag på Android TV's plattform, jag tror.. privacy tänket genomsyrar hela android tv plattformen nu då man tex inte får notifcations eller något. Detta är trist, och jag tycker man som användare själv borde få välja om man vill köra android tv i privacy läge eller inte, jag bor ensam så jag behöver inte tex inte vara orolig för att mina bilder eller notiser dyker på på tvn när jag inte är hemma tex

20. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Förstår inte snacket om Android.
    Android är ett OP och Android körs på olika tillverkare av mobil och oftast med sitt eget ihopsnickrande lager ovanpå Android.
    Vad menar ni med tex att Android laggar? är det tex Sammys TW eller är det på alla mobiler som kör Android?