Diskussion: Skadad vid köp? Media Markt

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av RuffyMan, 7 jun 2012.

  1. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Förstår att din sits inte är särskilt kul. Men förstår också mediamarkt som inte är så sugna på att ge dig en ny mobil.

    Att efter 4 dagar gå till butiken och säga att den var en skada då du fick den kan vara svårt att tro på. Kan lika gärna vara kunden som tappat den och sedan försöker göra en fuling.

    Låter som du väntat och sett framemot denna telefon. Men då du får den och märker att det är en skada på den så väntar du flera dagar med att göra en anmälan. Rimmar som dåligt tycker jag.

    Att göra en DOA eller felanmälan tar inte många minuter.

    Jag har som vana med allt jag köper att samma dag som jag hämtat ut en vara så kollar jag igenom den noga efter ev skador,glapp,glipor och att den fungerar. Hittar jag några fel så kontaktar jag butiken direkt och gör en DOA.

    Ligg i och tycker du borde åka direkt till affären och prata istället för att vänta på mail.
    Ta med någon person som stöd.

    Hoppas det löser sig.
     
    Last edited: 9 jun 2012
  2. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag önskar såklart att jag också hade din vana, men att det tar 50-60 att åka dit så det blev svårt när vänner tog studenten den veckan, brukar egentligen handla allt på webhallen där jag även är guld-medlem men skulle ha fått telefonen mycket senare då.

    Vi får se hur det går, om du tror jag bara mailat så tror du fel, har försökt ringa, besökt varuhuset och påpekat felet, skrivit på fairshopping, kontaktat konsumentverket, kontaktat samsung, mailat media markt, mailat till deras varuhuschef och nu har jag även ett ärende hos ARN.

    Tack för alla som stöttar! :)
     
  3. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Nu var det dock en skadad lur i en tidigare öppnad låda.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  4. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag vill också ge ett varningens tecken för mediamarkt i Örebro!

    För ca en månad sedan så lämnade jag in laddaren till min asus transformer, allt gick utan krångel, och hon som tog emot laddaren sa att det var inga problem utan den kommer att skickas på lagning!

    Jag frågade varför man skickar en liten laddare som inte ens är värd en hundring på lagning istället för att byta ut den direkt?
    Speciellt som vi redan hade konstaterat att det är fel på den?

    Hon svarade att sånna är reglerna och att det inte finns något hon kan göra!

    Någon vecka senare får jag ett sms att min laddare finns att hämta på butiken och att det kommer att kosta 530kr!

    Jag åker dit, och nu är det en annan tjej som står där, när jag frågar vad dom har gjort så svarar hon, inget!
    Det var inte något fel på laddaren, och därför tar dom ut en undersöknings avgift på minimalt 530kr.

    Hade det däremot varit fel på laddaren, så hade det inte kostat något, sa hon!

    Jag ber därför att få prata med tjejen som tog emot laddaren från början, och var insatt i min situation! Det går dock inte för hon är ledig på obestämd tid!

    Jag testar laddaren och kan konstatera att den faktiskt fungerar, vilket den inte gjorde när jag lämnade in den!

    Har dom lagat den och påstår att det inte var något fel för att kunna ta betalt, eller vad är det frågan om?

    Jag förklarar för henne, vänligt men bestämt, att jag inte tänker betala en krona, och ännu mindre 530 kr som dom krävde av mig!

    Då fick dom ta laddaren och göra vad dom ville med den, tyckte jag!
    Jag kunde ändå beställa en från nätet för mindre än en hundring!

    Hon sa att det inte var möjligt, så jag bad om att få prata med chefen!

    Hon hämtade honom, och vi stod och dividera en lång stund, men hur jag än vände och vred på det så sa han att jag var tvungen att betala!

    Om jag vägrade betala, sa han, så skulle dom slänga laddaren och jag skulle ändå få en faktura hem!

    Han sa dock att han kunde sänka 30kr, så jag fick betala 500kr istället för 530kr!
    Men det erbjudandet skulle bara vara om jag betalade direkt och inte dagen efter!

    Tillslut fick jag ge mig, jag betalade 500kr och gick därifrån för att slippa skiten!

    Men jag kan lova att Mediamarkt har förlorat en köpare från den dagen!

    Aldrig mer mediamarkt!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Vilka idioter. Hur kan man ens fundera på att laga en laddare? Men dra inte över alla Mediamarkt butiker med en kam, det finns vettiga människor också.
     
  6. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Då har du missat något tämligen grundläggande, nämligen konsumentköplagen, som säger att ett företag är ansvarig i 6 månader för fel som drabbar varan, och det är upp till säljaren att kunna bevisa att felet inte funnits där från början - alltså, ett mycket starkt skydd för konsumenten.

    Turligt nog för bedragarkedjor, där Media Markt givetvis ingår, så känner varken personal eller kunder till detta.

    /8 år bakom disk.

    Edit: Tycker för övrigt det är ytterst förvånande att man som krävande kund köper telefon av en försäljare som inte är särskilt kunnig eller bryr sig om service. Folk stänger i regel av hjärnan när de tror att något är billigt. Jag som älskar bilar köper ju inte bil av en slemmig gubbe under en motorvägsbro i Solna och förväntar mig bästa service och bemötande när det krånglar.
     
    Last edited: 10 jun 2012
    foxman gillar detta.
  7. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Den lagas inte, men tillbehör måste i regel skickas till auktoriserad verkstad för utbyte.
    Det smidigaste förfarandet, som seriösa butiker arbetar efter, är att ge kunden en laddare direkt i butiken och sedan behandla den defekta delen som sin och sköta kontakten med verkstaden.

    Man kunde ju önska att folk FATTADE att man inte kan förvänta sig kompetent personal på dessa jättekedjor. Säljarna där är enbart till för att du ska gå hem med så mycket skräp som möjligt och de ger sedan blanka fan i om kunden är nöjd eller har problem. Serviceåtagande och goodwill är liksom inte inkluderat i deras kalkyl, oavsett vad de säger.

    Bättre att handla på NetOnNet i sådana fall, de är iaf tydliga med att de inte arbetar med service.
     
    Last edited: 10 jun 2012
    foxman gillar detta.
  8. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Du har så rätt i dina två senaste inlägg

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
     
  9. kundservicegubben

    kundservicegubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Om kosmetisk skada på telefon vid köp:

    Skador på en telefon i en låda är ovanligt, 99% av de fallen är det köparen som tappat telefonen och försöker göra en fuling.

    Därför är MM besvärliga med dig, hade det varit i "min" butik hade du nog fått DOA den. Lite osäker, men det har vi gjort vid större skador på andra telefoner. Dock så har vi själva fått ta den kostnaden, vi får INGENTING av leverantören.

    Om paj laddare till dator:

    Den avgift du får betala är det inte MM som tar ut, det är det verkstaden som varan skickas till som tar ut, undersökningskostnad och frakt.

    Ingen butik kan hålla tillbehör till alla produkter i lager, det är en omöjlighet. Därför måste tillbehöret skickas in för byte. I princip inga tillbehör lagas, de felsöks och byts ut. Fick du tillbaka din laddare i fungerande skick så var den inte trasig.

    Vi brukar dock försöka vara noga med att ange ifall vi testat grejjen innan inskick, mycket för att ha hållhake på verkstäderna (vilka suger) men oxo för att kollegorna ska veta allt ifall man själv inte är på plats.
     
  10. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag skulle aldrig gå såhär långt om det var jag själv som hade orsakat skadan, då hade jag fått lugnet i mig men nu när jag inte orsakat skadan och att MM beter sig som skit så blir man bara förbannad, speciellt när man väntat så länge på telefonen ska komma ut och fått punga 6000 men jag förstår det du menar iaf.
     
  11. kundservicegubben

    kundservicegubben Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    En intressant aspekt i ditt fall är att det är dubbla factory-seals, om jag förstår dig rätt.

    Har inte kikat på hur de ser ut på våra demokartonger, men det kan där finnas en förklaring och därmed ett sätt att tvinga MM ta sitt ansvar.

    Om det visar sig att den har öppnats och sedan återförslutits går det lättare att hävda att det var en ursprungsskada.

    Tyvärr kan MM vara svåra att kontakta då alla telefonsamtal går via ett call-center som mailar aktuell butik. Det är alltid bäst att åka dit själv, men att ränna mycket kan bli dyrt om man bor långt från butiken.

    Bra dock att du går via Konsumentvägledningen och ARN, det är rätt väg för att sätta press på butiken :P

    Nyfiken fråga, har du hunnit fylla 18 själv? Skulle tro så av sammanhanget, men frågar ändå.
     
  12. Mertzi

    Mertzi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    jag ögnade igenom tråden och såg inget om det, du kan alltid kontakta en konsumentvägledare i din kommun som i sin tur sköter ärendet åt dig. Jag gjorde det mot telenor och då blev det ordning och reda.

    sen kanske du lärt dig att fortsättningsvis inte handla av vidriga företag som MM, jag har aldrig köpt nånting där och skulle aldrig göra det pga alla mardrömshistorier jag hört.
     
  13. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Brosan köpte en extern hårddisk för ett tag sen. Samma dag som han köpte den visade det sig att den kopplar från datorn spontant utan förvarning. Han stack in till MM i Malmö där han köpte den för byte. Men icke, dom ville hård testa den en vecka i butik innan han fick byta till en annan. Han hade bara haft den ett par timmar. Alltså var den defekt från fabrik. Jan svor att aldrig handla något mer hos dom. Av hans historia tar jag lärdom... Hoppas detta kan förmedla en bild av hur deras support/kundservice fungerar.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Nåt nytt?
     
  15. robin92

    robin92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Netonnet tar direkt tillbaka varor om de är mindre äb 2 veckor.
    Riktig bra kundservice