Fråga: Skärmskydd?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av behedwin, 29 okt 2013.

  1. Kessler

    Kessler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har provkör på tele2 och tänkte skicka tillbaka luren och ta annat ab så hinner nog inte med att kontakta sony. Ska testa om jag hittar nåt medel så repan inte syns. Tele2 kanske inte är petnoga heller?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag tar gärna länkar till där om garantin försvinner.
    De har ju ingen garanti för vattenskyddet heller riktigt. Och enligt lagen ligger bevisbördan hos Sony att visa att ett splitterskydd på något sätt ändrar mobilens prestanda. Eller skydd. Vatten lär ju inte ta sig in i skärmen genom glaset direkt, lär finnas enklare punkter för vatten att hitta.

    Jag förstår inte varför loggan sitter på skyddet på framsidan men inte baksidan. Ingen av loggorna på baksidan sitter på baksidans splitterskydd.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hehe, var lite det jag trodde. Tycker det också är viktigt att tänka på skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt. Verkar vara en sjukt stor mängd som inte tänker på skillnaden. Och som du säger, väldigt märkligt.


    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  4. kamilenski

    kamilenski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Inte dra... Du kan polera det. Med bilmedel. Sonax rubbing eller Autosol. Blir perfekt.
     
  5. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Det gick som på räls för mig att plocka av det totaltvärdelösa splitterskyddet på min ultra, använde 98% sprit som vi har på jobbet som gjorde susen. När jag väl fått upp ett liten flärp med hjälp av kniven så var det bara droppa i lite sprit under flärpen sen var det bara att försktigt dra bort plastfilmen..
    Man fick mata på med sprit under hela processen. Tog en timme allt som allt inkl rengöring av glaset..

    Problemet nu är att glaset under är obehandlat och "greppigt", fingeravtryck fastnar bara min tittar på glaset och är skitsvårt att få bort, detta tänkte jag var lätt löst med Tempered Glass, men problemet med det var att touchen blev lidande, den funkar knappt med ett finger och definitivt inte med två eller flera, så zoom och liknande går knappt att utföra med Tempered glass monterat.. Fan att Sony ska envisas med att ha dom här splitterskydden! Jäkligt trevliga telefoner annars, nu ser jag i valet att sälja telefonen efter två veckors tid och skaffa nåt annat :(

    Nån mer som har erfarenhet av Tempered glass?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    mangie gillar detta.
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fluppen, jag använde ingen sprit. Försökte tvätta bort det med tvål en gång :-P. Men under processen att få bort resterna, jag nötte i princip bort det med tiden. Då sög den åt sig varenda lilla fingeravtryck.
    Nu fastnar inga av mina fingeravtryck, men jag har ganska torra händer.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  7. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    okej, min ser för jäklig ut pga av fingeravtrycken. På min Note3 som inte har nåt skydd räcker det att stoppa ner och upp mobilen i fickan nån gång så är fingeravtrycken borttorkade..
     
  8. Kessler

    Kessler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Funkar verkligen det? Tänkte att eftersom z1 har splitterskydd på så är det ju inte som att polera det på glas.

    Någon annan som tagit bort skyddet och fått till känslan? Man vill ju inte få massa fingeravtryck mm.
     
  9. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Plast är lättare att polera än glas.
     
  10. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har precis beställt en Z1 och tänkte gå på stan och handla ett skärmskydd. Har ju inte bästa utbudet av butiker här, men Teknikmagasinet, Elgiganten, PhoneHouse och Claes Olsson finns.

    Teknikmagasinet har två varianter till Z1. Copter som kostar 179:- och iZound som kostar 69:-. Ganska stor prisskillnad. Någon som har erfarenhet av dessa? Vad ska man välja?
     
  11. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Copter är den gummiaktiga va?
     
  12. Kessler

    Kessler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Drog på autosol. Repan försvann inte och nu är min känsla och responsen på touchen förstörd. Kul…
     
    Last edited: 29 nov 2013
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Btw ang garantin så kör jag en korspostning.

    Jag blir lite less på hur felaktig information sprids. Lite på okunskapen hos folk och att man bör hjälpa och informera varandra.

    Nu tar jag en disclaimer och nämner att det är viktigt att skilja på garanti och reklamationsrätten. Två skilda saker. Det förstnämnda något frivilligt företaget får göra hur det vill och det andra lagstadgat.

    Jag tog precis tillfället i akt och ringde upp Sonys support. Pratade med en trevlig herre vid namn Ken som orkade med mina repeterade frågor för att verkligen få rätsida på allt.

    Garantin försvinner inte på telefonen om du tar bort splitterskyddet. Du har exakt samma villkor mot hårdvarufel som om du har skydd på eller inte. Tar du sönder telefonen när du tar bort skyddet är det ju givetvis ditt egna fel och inget täcks men det säger väl sig själv.

    Garantin för vattentätheten är exakt densamma. Och för er som vill veta, i villkoren står det att garantin inte gäller om vatten hittas i telefonen. Garantin gäller så länge de vattendropparna är där pga hårdvarufel, inte tex du glömt att stänga en lucka. Eller att du haft sönder en lucka. De inspekterar alla luckor och sedan gör de trycktest på telefonen. Är luckorna godkända inspektionen och även trycktestet, ja då har du glömt luckan och du har ingen garanti.
    Det har inget med splitterskyddet att göra.

    Gäller hela Sony Z-serien. Ja, det frågade jag om specifikt.


    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
    safarisoya, fluppen och Per-mobil gillar detta.
  14. Per-mobil

    Per-mobil Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Idag anlände mitt skärmskydd av glas. Har du några tips inför själva ditsättningen? Har du tagit bort Sonys splitterskydd? Gjorde du isåfall rent med sprit efter? Tack på förhand!
     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag har monterat några Spigen glas. Jag har gjort det i badrummet efter en längre dusch. Detta för att minska antalet dammpartiklar i luften. Därefter gjort rent skärmen minutiöst noggrant. Sen är det bara lägga på glaset och trycka ut det så man blir av med luften under. Det kan bli några mindre bubblor kvar men dom har i mitt fall försvunnit efter någon dag. Det viktiga är att det inte ligger damm emellan. Man har bara en chans på sig, sätter man det tokigt tror jag inte man får till det igen om man måste lyfta upp glaset.

    Lycka till !


    Skickat från Tapatalk 2
     
    Per-mobil gillar detta.
  16. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Får ni inte problem med att touchen fungerar dåligt om man monterar skyddglas?
     
  17. Kessler

    Kessler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    De säger olika då. Jag hörde av mig till Sony och fick som svar att garantin på skärmen försvinner.
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det finns ingen "garanti på skärmen". Slutar den fungera och det är pga hårdvarufel/fabrikationsfel så är det garanti så länge det är det felet. Inte att du har gjort något som skapat ett hårdvarufel (t.ex roota). Hur kan du göra det med att ta bort något skydd? Oavsett har du fortfarande den lagstadgade reklamationsrätten.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Herren vid namn Ken som jag ringde gick iväg och pratade med kollegor för att dubbelkolla allt som sades.
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Inte ett dugg.


    Skickat från Tapatalk 2